قطعه‌‌سازان

صنعت قطعه کشور با وجود مشکلات بسیاری ازجمله افزایش نرخ ارز و رشد قیمت مواد اولیه توانسته است به تولید ادامه دهد. این در حالی است که حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان روزبه‌روز در حال بزرگ‌تر شدن است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت قطعه کشور با وجود مشکلات بسیاری ازجمله افزایش نرخ ارز و رشد قیمت مواد اولیه توانسته است به تولید ادامه دهد. این در حالی است که حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان روزبه‌روز در حال بزرگ‌تر شدن است. با این‌حال، قطعه‌سازان توانسته‌اند طی این مدت تیراژ را افزایش داده و آن‌طور که مشخص شده؛ کیفیت خودروها نیز در نتیجه رشد کیفی قطعات، تا 15درصد بهبود پیدا کرده است. این روند به کاهش هزینه هزارمیلیارد تومانی دو خودروساز کمک می‌کند. اعضای انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور درخصوص آخرین وضعیت صنعت قطعه‌ به ارائه توضیحاتی پرداختند.

حالا نوبت خودروسازان است-گلوردی گلستانی، رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور

در سالی که گذشت، قطعه‌سازان با راهنمایی و مدیریت انجمن قطعه‌سازان کشور توانستند به تولید خودروسازان اصلی کشور کمک کنند و باعث ارتقا شوند. این کمک از نظر تعدادی باعث رشد و افزایش تولید شد. ازسوی‌دیگر، با تامین قطعات برای خودروسازان خودروهای کف را تکمیل کردند و به دست مصرف‌کننده رساندند. حالا نوبت خودروسازان است که به داد ما برسند؛ در این شرایط سخت تورمی انتظاراتی داشته و از خودروسازان تقاضا داریم قیمت خرید قطعات را افزایش داده و حداقل پرداخت خود را سر وقت انجام دهند. مدیرعامل سابق ایران‌خودرو هم قول‌هایی به ما دادند که عملی نشد. خواستار این هستیم که خودروسازان به این موضوع جدی نگاه کنند تا کارگران قطعه‌سازی‌ها در شب عید خوشحال به خانه بروند. در بخش کیفیت هم به موجب آمار، افزایش کیفیت داشته‌ایم و امیدواریم در سال جاری هم این روند را ادامه دهیم.

مطالبات بالای ۱۲۰ روز؛ بیش‌از ۲۰ هزار میلیارد تومان-حسین اخوان، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور

امروز شاهدیم که تفاوت جدی بین قطعه‌سازان ایران و خارجی که عمدتا چینی هستند، قائل شده‌اند. قطعه‌سازان خارجی قبل از عرضه قطعه، پولشان را دریافت می‌کنند، اما ما باید چند ماه به دنبال پولمان باشیم و برای خرید مواد اولیه با چالش مواجه شویم. ضمن این‌که قطعات به‌صورت اس‌کی‌دی و سی‌کی‌دی وارد می‌شوند و می‌بینیم توان و تخصص نیروی کار در حال تلف شدن است. گرچه فشار تحریم‌ها نیز سنگین بوده، اما مشکلات داخلی در صدر مشکلات ماست؛ بانک‌ها ارائه تسهیلات را فریز کرده‌اند و در بحث تامین ارز مشکلات جدی وجود دارد. یکی دیگر از مسائلی که در قطعه‌سازی دیده می‌شود، این است که طی ۱۰سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری در این صنعت انجام نشده است، اما انتظار داریم محصول باکیفیت تولید کنیم یا توسعه محصول بدهیم. از دی‌ماه هم ارزی به ما تخصیص داده نشده است و ما را به بازار دوم سوق دادند؛ این یعنی ۴۰درصد رشد بیشتر در بخش ارز و مواجهه با افزایش قیمت در سال آینده.

رشد 15درصدی کیفیت و کاهش هزار میلیاردتومانی هزینه خودروسازان-منصور منصوری، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کشور

هر سالی که شروع می‌شود، ما قطعه‌سازان پیش خود می‌گوییم که امسال سخت‌ترین سال است، اما هر سال با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شویم. اعضای هیات‌مدیره این انجمن، ۴۰درصد قطعات موردنیاز خودروسازان را تامین می‌کنند. بنابراین به لحاظ تامین مواد اولیه، ارز و ... انجمن مشکلات را پیگیری می‌کند. یکی از موارد بسیار مهمی که سال آینده با آن مواجه می‌شویم، بحث افزایش تیراژ خودرو به‌صورت عبور مستقیم است، بنابراین مسئولیت قطعه‌ساز بسیار بالاست. بر اساس آمار، در سال جاری ۱۵درصد کیفیت افزایش پیدا کرده که بنا بر اعلام خودروسازان، ۱۰۰۰میلیارد تومان کاهش هزینه درپی داشته؛ موضوع دیگر، بحث توسعه محصولات جدید است. هر دو خودروساز سرمایه‌گذاری تازه‌ای انجام داده‌اند و محصولات جدید مانند ری‌را و اطلس را عرضه خواهند کرد. یکی از قطعه‌سازان برای این منظور حدود ۱۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. افزایش تولید نیازمند همکاری بیشتر خودروساز با قطعه‌سازان است؛ باید قیمت قطعات تعدیل شود، ولی متاسفانه تعدیل قیمت‌ها پایان سال انجام می‌شود که بسیار چالش‌برانگیز است و این روند قطعه‌ساز را متضرر می‌کند. طبق قرارداد خودروساز باید ۱۲۰روزه مطالبات را پرداخت کند که این اتفاق رخ نداده و منجر به بدهی ۲۰هزار میلیارد تومانی شده، موضوع مهم دیگر بحث تامین ارز است؛ در سال جاری ارز ۲۸۵۰۰تومانی دریافت کردیم اما با افزایش ۴۰درصدی این رقم به بیش از ۳۷هزار تومان رسیده است. گفته می‌شود افزایش داخلی‌سازی باید میزان ارزبری را کاهش دهد، اما هر خودرو تولید داخل بین 2 تا 3هزار دلار ارزبری دارد. مواد اولیه هم دچار افزایش قیمت شده، این در حالی است که مطابق برنامه؛ سال آینده هر خودروساز باید ۹۰۰هزار خودرو تولید کند. آماری که خودروساز در مورد تعدیل قرارداد می‌دهد این است که ۷۰درصد انجام شده؛ اما تعدیل‌ها باید در دو نوبت نیمه اول و نیمه دوم سال انجام شود. این ۷۰درصد مربوط به نیمه اول سال است. اما برای نیمه دوم، به پایان سال می‌خوریم. بهترین راه است که قیمت‌ها شناور و متصل به نرخ ارز و مواد اولیه باشند. مدیرعامل ساپکو قول انجام این کار را داده است.
افزایش 30 تا 80درصدی قیمت رسمی خودرو با فرمول جدید شورای رقابت-در بحث قیمت‌گذاری خودرو همه مسئولان می‌دانند که راه درست چیست؛ این‌که واردات باید آزاد و قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود، اما کسی حاضر نیست ریسک این اقدام را بپذیرد. وزارت صمت از مجلس می‌ترسد و شورای رقابت هم که به‌ظاهر فراقوه‌ای است، کاری انجام نمی‌دهد. شورای رقابت فرمول خود را اصلاح کرده و براساس فرمول جدید، خودروها بین ۳۰ تا ۸۰درصد در کارخانه افزایش قیمت پیدا خواهند کرد. قرار است فروش مازاد بر نرخ پایه در بورس کالا هم تا 50درصد به خودروساز اختصاص پیدا کند. پیش از این بحث این بود که 85درصد مابه‌التفاوت نرخ پایه و قیمت کشف‌شده در بورس کالا به یک صندوق واریز شود، اما خوشبختانه تصویب نشد. همچنین در بحث قراردادها قرار است ساپکو قیمت‌ها را شناور کند. در مورد برخی مواد اولیه این کار انجام می‌شود و انتظار داریم در مورد تعدیل نرخ ارز هم شاهد شناور شدن قیمت‌ها باشیم. به این صورت که حداقل قیمت‌ها هر سه‌ماه یک بار بازبینی شود و در صورت افزایش بهای ارز و مواد اولیه قیمت قطعه‌ نیز افزایش پیدا کند.

واردات فول‌سی‌کی‌دی یعنی مرگ قطعه‌سازی-اصغر خسروشاهی، نایب رییس انجمن قطعه‌سازان

شش دهه است که ایران در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کرده، اما به‌دلیل سیاست‌گزاری غلط این صنعت در حال نابود شدن است. این هم به دلیل واردات خطوط مونتاژ فول‌سی‌کی‌دی است. ایجاد خطوط فول‌سی‌کی‌دی برای کشوری است که به‌تازگی می‌خواهد وارد صنعت خودرو شود، اما در کشوری که بیش از ۶۰ سال سابقه خودروسازی دارد و این مرحله فول‌سی‌کی‌دی را طی کرده،‌ ورود دوباره به عرصه فول سی‌کی‌دی‌کاری، اقدامی بسیار اشتباه و مهلک است. فول‌سی‌کی‌دی کاری یعنی مرگ قطعه‌سازی و مهندسی و نوآوری در صنعت خودرو کشور. امسال ۱۲۰هزار دستگاه فول‌سی‌کی‌دی وارد کشور شده است. ارزی که برای ۱۲۰هزار دستگاه خودرو مصرف شده، معادل تولید یک‌میلیون دستگاه خودرو در ایران‌خودرو و سایپا بوده، این امر باعث شده است خودروسازان اصلی کشور هم به سمت سی‌کی‌دی‌کاری بروند. درخصوص این سیاستگزاری وزارت صمت باید پاسخگو باشد که چرا این فول‌سی‌کی‌دی‌کاری در حال توسعه بوده و سرمایه‌ای که در کشور وجود دارد، در حال از بین رفتن است. با تامین شیشه، باتری و تایر برای خودروهای سی‌کی‌دی و... صنعت خودرو رشد نمی‌کند، بلکه باید سرمایه‌گذاری انجام و قطعات های‌تک داخلی‌سازی شوند. متاسفانه شرکت‌هایی هستند که ۱۰سال است فول‌سی‌کی‌دی‌کاری می‌کنند، با هیچ‌کدام از قطعه‌سازان عضو این انجمن همکاری ندارند. تولید خودرو در روسیه پس از تحریم‌ها از یک‌میلیون به ۱۰۰هزار دستگاه خودرو کاهش پیدا کرد. به این دلیل که صنعت خودرو در آن کشور ریشه‌ای نبود. ولی ما با وجود تحریم‌ها به تولید یک‌میلیون دستگاه خودرو رسیده‌ایم. تاکید می‌کنم که واردات خودرو سی‌بی‌یو بسیار ارزان‌تر از سی‌کی‌دی تمام می‌شود. اما در تولید سی‌بی‌یو می‌بینیم شرکت‌ها از رانت تولید داخلی در بحث عوارض و گمرکی بهره‌مند می‌شوند. ضمن این‌که فول‌سی‌کی‌دی‌کاری ارزش افزوده‌ای برای صنعت و اقتصاد ما ندارد. اگر می‌خواهیم ۱.۸میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم و کیفیت بالایی هم داشته باشد، باید در زمینه به‌روزرسانی ماشین‌آلات و خطوط تولید سرمایه‌گذاری شود.

نقش 75درصدی قطعه‌سازی در تولید خودرو-فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان کشور

ما نقش ۷۵درصدی در تولید خودرو داریم و انجمن پیگیرانه دنبال مطالبات قطعه‌سازان بوده است. این نقش قطعه‌سازان بود که در سال ۲۰۲۲ صنعت خودرو کشور از نظر تیراژ به رتبه ۱۱ جهان صعود کرد. اما متاسفانه بسیاری از قطعه‌سازان نیازمند دریافت مطالبات خود هستند و این امر نارضایتی گسترده‌ای بین قطعه‌سازان ایجاد کرده‌ است. بر این اساس، هر دو خودروساز قول دادند که بخش اعظم درآمد را به مطالبات قطعه‌ساز ارائه دهند که این اتفاق رخ نداد. برای سال جدید تولید یک‌میلیون و 800هزار دستگاهی در نظر است، اما متاسفانه برنامه دقیقی ازسوی وزارت صمت به این منظور ارائه نشده است و اگر برنامه‌ریزی صحیحی اجرا نشود امکان تولید وجود ندارد. یکی دیگر از مواردی که رعایت نشده، یکسان‌سازی قراردادهاست. هنوز با برخی قطعه‌سازان با آهنگ دیگری برخورد می‌شود و برخی قطعه‌سازان زورشان به خودروساز می‌چربد. این در حالی است که بیشترین بار ارتقای کیفی را بخش قطعه‌سازی انجام داده است. ‌اگر نمره کیفی خودروها بالاست، به دلیل قطعاتی است که به خودروساز ارائه کردیم و فشار این بخش روی قطعه‌ساز بوده است. با این وجود در تصمیم‌گیری‌ها نماینده قطعه‌ساز حضور ندارد. قطعات را با قیمت سال ۱۴۰۰ و با دلار ۲۶هزار تومان فروخته‌ایم و باید مواد اولیه را به‌صورت نقدی خریداری کنیم، اما پولمان را به‌صورت طولانی‌مدت از خودروسازان دریافت می‌کنیم. بارها قطعه‌سازان اعلام کرده‌اند در حال ورشکست شدن هستند، اما واقعیت این است بسیاری‌از قطعه‌سازان به بهای فروش اموال شخصی کارگران خود را حفظ کرده‌اند. اگر وزارت صمت اجازه بدهد، بسیاری از قطعه‌سازان تعطیل می‌کنند. اما به‌هرحال ما وثیقه بسیاری هم نزد خودروساز داریم که اجازه این کار را از قطعه‌سازان گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =