خودرو تویوتا گرندکمری از نظر سگمنت و کلاس با لکسوس IS250 در یک سطح قرار نمی‌گیرد. تمام مدل‌های تویوتا گرند کمری واردشده به‌کشورمان از دو پیشرانه 4 سیلندر و 6 ‌سیلندر برخوردارند.

خودرو تویوتا کمری مدل 2006 اتاق قدیم با موتور 2400 سی‌سی دارم و یک تکنسین فعال در بخش اسپرت‌ پیشنهاد داد برای افزایش قدرت و گشتاور خودرویم در سرعت‌های بالاتر، موتور فابریک آن را با پیشرانه لکسوس IS250 مدل 2014 تعویض کنم. آیا این کار شدنی‌ است؟

به گزارش «اخبار خودرو»،خودرو تویوتا گرندکمری از نظر سگمنت و کلاس با لکسوس IS250 در یک سطح قرار نمی‌گیرد. تمام مدل‌های تویوتا گرند کمری واردشده به‌کشورمان از دو پیشرانه 4 سیلندر و 6 ‌سیلندر برخوردارند. در نمونه‌های 4 سیلندر، یک موتور 2362 سی‌سی تنفس‌طبیعی مجهز به‌سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها درکنار سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری EFI و 16 عدد سوپاپ 154 اسب‌بخار قدرت و 217 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مساله درمورد نمونه‌های 6 ‌سیلندر این خودرو نیز که دارای پیشرانه 2994 سی‌سی تنفس‌طبیعی با سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌‎ها و 24 عدد سوپاپ است به 210 اسب‌بخار قدرت و 298 نیوتون‌متر گشتاور می‌رسد. می‌توان گفت پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری اتمسفریک این خودرو موسوم به 2AZ-FE از تکنولوژی ساخت نسبتا به‌روزی برخوردار است. این پیشرانه با شرایط سوختی و جوی ایران سازگاری داشته و استهلاک بسیار پایینی دارد. همچنین این پیشرانه کیفیت ساخت بالاتری نسبت به‌رقیب کره‌ای خود یعنی هیوندای سوناتا NF دارد. اما در مقابل لکسوس IS250 یک سدان کامپکت لوکس سگمنت D است که دارای پیشرانه‌های قدرتمندتر و به‌روزتری نسبت به تویوتا گرند کمری است. پیشرانه لکسوس IS250 را یک موتور 6 سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم 2499 سی‌سی تشکیل می‌دهد. این موتور اتمسفریک موسوم به 4GR-FSE است که با در نظر گرفتن ساختار 24 سوپاپ، زمان‌‎بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها VVT-i و سیستم پاشش سوخت انژکتوری به‌‎روز شده می‌تواند حداکثر 207 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 250 نیوتون‌متر گشتاور را فراهم آورد. ناگفته نماند که مقایسه میان پیشرانه‌های تویوتا گرند کمری با لکسوس IS250 کاملا اشتباه است. زیرا ساخت پیشرانه گرند کمری مربوط به‌سال 2004 تا 2006 میلادی است و طراحی و ساخت پیشرانه لکسوس IS250 مربوط به‌سال 2013 تا 2015 می‌شود. بنابراین از نظر تکنولوژی ساخت قابل مقایسه نیستند. اما این مساله که لکسوس برند زیرمجموعه تویوتاست، دلیل صحیح و معقولی برای نصب پیشرانه محصولات لکسوس روی تویوتا نخواهد بود. همچنین جالب است بدانید که پیشرانه لکسوس IS250 همان پیشرانه محصولات تویوتاست. چراکه تمام محصولات تویوتا و لکسوس از یک پیشرانه مشترک استفاده می‌کنند.
اما با توجه به‌وزن خودرو، آیرودینامیک بدنه، نوع خنک‌کاری، قدرت سیستم ترمز و توزیع وزن و نوع سیستم انتقال قدرت، تعویض پیشرانه گرند کمری با لکسوس IS250 بسیار غیراصولی و غیر استاندارد است. لکسوس IS250 یک خودرو اسپرت با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل‌عقب است که با ماهیت دیفرانسیل‌جلو بودن خودرو شما همخوانی ندارد. بنابراین همان‌طور که همواره در روزنامه دنیای‌خودرو به‌شما مخاطبان محترم پیشنهاد داده‌ایم، تغییر پیشرانه فابریک خودرو با سایر پیشرانه‌ها غیراصولی است. این امر در بلندمدت می‌تواند هزینه ‌نگهداری ناشی از افزایش استهلاک را برای خودرو شما افزایش دهد. بهترین پیشنهاد برای ارتقای توان و گشتاور خودرو شما نصب قطعات مورد تایید کمپانی تویوتا مانند نصب هدرز، کیت مکش هوای اسپرت و ریمپ کردن ECU است. با اعمال این سه پارامتر می‌توان شاهد افزایش توان و گشتاور خودرو شما بود. همچنین باید گفت از نصب توربوشارژ روی خودرویتان نیز پرهیز کنید. چراکه این یک کار غیراصولی است و موتور خودرو را به‌صورت کامل مستهلک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =