بازار خودرو

درشرایطی که هفته گذشته میزان افزایش بهای خودروهای داخلی در کارخانه و قیمت جدید آن‌ها در بازار مشخص شد، اما بازار خودرو منتظر اعلام قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی است و به‌این تغییرات قیمت‌ واکنش خاصی نشان نداده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که هفته گذشته میزان افزایش بهای خودروهای داخلی در کارخانه و قیمت جدید آن‌ها در بازار مشخص شد، اما بازار خودرو منتظر اعلام قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی است و به‌این تغییرات قیمت‌ واکنش خاصی نشان نداده است. تغییرات بها در خودروهای مونتاژی شاید دوباره منجر به‌افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شود و بار دیگر شاهد بی‌ثباتی در ‌این بازار باشیم. سخنگوی شورای‌رقابت دراین‌باره گفت: «احتمال دارد در هفته جاری قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شود. دلیل این‌که تا به‌حال بهای این مدل خودروها اعلام نشده، این است که قیمت‌ها باید توسط سازمان حمایت محاسبه و پس از آن در کارگروه خودرو شورای‌رقابت بررسی شوند. اما قیمت‌ها هنوز از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام نشده است. به‌همین دلیل احتمال دارد در جلسه روز سه‌شنبه شورای‌رقابت این افزایش قیمت‌ها بررسی شود.» امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با رد صحبت‌های سخنگوی شورای‌رقابت به «دنیای‌خودرو» گفت: «طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده شورای‌رقابت روز سه‌شنبه قیمت‌ خودروهای مونتاژی را اعلام می‌کند؛ اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنها به‌شورای‌رقابت مشورت می‌دهد و قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط این شورا صورت می‌گیرد.»
سخنگوی شورای‌رقابت در ادامه و درباره این‌که قیمت خودروهای مونتاژی توسط کدام نهاد اعلام می‌شود؟ گفت: «اگر قیمت‌ها از سوی وزارت صمت اعلام نشود، شورای‌رقابت به‌خودروسازها ابلاغ می‌کند که قیمت‌ها را اعلام کنند. همان‌طور که قیمت خودروهای داخلی توسط خودروسازها اعلام شد. به‌طور کلی روال کار به‌این صورت است که شورای‌رقابت قیمت‌ها را ابلاغ می‌کند و وزارت صمت یا خودروسازان باید آن را اعلام کنند؛ اگر اعلام نکنند، احتمالا شورا قیمت‌ها را اعلام می‌کند.»
بر این اساس باید گفت پس از آن‌که قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی توسط شورای‌رقابت تعیین‌تکلیف شد، این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد قیمت خودروهای مونتاژی را نیز اعلام خواهد کرد. خودروهای داخلی روز گذشته افزایش قیمت یک تا 20 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (1402) با 20 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (1402) با 13 میلیون‌تومان افزایش 661 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (1402) با 10 میلیون‌تومان افزایش 690 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما (1402) با 8 میلیون‌تومان افزایش 910 میلیون‌تومان و کوییک پلاس اتومات (1402) با 5 میلیون‌تومان افزایش 526 میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای 20 تا 100 میلیون‌تومانی و کاهش قیمت 15 تا 40 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو 8 پرو مکس (1402) با 100 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 200 میلیون‌تومان‌، دیگنیتی پرستیژ با 30 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 900 میلیون‌تومان و جک S5 نیوفیس (1402) با 20 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 940 میلیون‌تومان معامله شدند. از طرفی بهای دیگنیتی با 40 میلیون‌تومان کاهش به 2 میلیارد و 520 میلیون‌تومان رسید. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای 20 تا 100 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که تویوتا CH-R فول با 100 میلیون‌تومان افزایش 5 میلیارد و 600 میلیون‌تومان، هیوندای توسان با 50 میلیون‌تومان افزایش 5 میلیارد و 400 میلیون‌تومان و هیوندای الانترا با 30 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 580 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین برخی خودروهای خارجی لوکس نیز رشد بهای 100 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E200 با 100 میلیون‌تومان افزایش به 16 میلیاردتومان و لکسوس NX300 هیبرید با 100 میلیون‌تومان افزایش به 11 میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =