گشت ویژه پلیس

مدتی است گروهی از سارقان که تا پیش از این خودرو و لوازم داخل آن را سرقت می‌کردند، با گران شدن لوازم یدکی، دست از سرقت ضبط و باند برداشته و به‌صورت تخصصی و براساس سفارش مشتری یا مالخر، لوازم یدکی خودروهای گران‌ را سرقت می‌کنند

مالخرها، مشتری ثابت اموال مسروقه‌ای هستند که سارقان از مردم به یغما می‌برند. در زمینه لوازم سرقتی خودرو مالخرها فعالیت پرسودی دارند که البته اخبار دستگیری آنها نیز منتشر می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

خریدوفروش لاستیک‌های مسروقه با فاکتورهای قدیمی

از ۲۵اردیبهشت، طرح مقابله جدی با خریداران و فروشندگان اموال مسروقه در پلیس آگاهی تهران کلید خورد. طرحی که به‌گفته سردار محمدیان، رئیس پلیس تهران بزرگ با هدف قطع زنجیره سرقت و ضربه زدن به چرخه سرقت برنامه‌ریزی شده است. اطراف میدان شوش، واحدهای صنفی مرتبط با فروش لاستیک و رینگ خودرو بسیاری وجود دارد.

در بازرسی پلیس از این محدوده، ماموران نیروی انتظامی از انباری مملو از لاستیک و رینگ‌های به ظاهر نو و در باطن مسروقه بازدید می‌کنند. در انبار، دستگاه‌های تراشکاری و جعبه‌های رنگ دیده می‌شود که سرنخ اصلی را به ماموران می‌دهد که گویا در این محل اتفاق دیگری در حال رخ دادن است. طی بررسی مشخص می‌شود صاحبان و بهره‌برداران از انبار مذکور برای نو کردن رینگ‌ها و رفع خط و خش آنها از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند تا کالای مسروقه را به عنوان کالای نو، به شهروندان بفروشند.

صاحب انبار ادعا می‌کند این اجناس مسروقه نیستند و همه فاکتور دارند در صورتی که فاکتورها قدیمی و برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است. به گفته یکی از ماموران پلیس، اگر ادعای صاحب انبار و مغازه در مورد فاکتورها درست باشد، لاستیک‌ها باید بعد از گذشت ۱ یا ۲ سال زیر آفتاب پوسیده می‌شدند.

اینجاست که مشخص می‌شود هدف آنها از نگه داشتن فاکتورهای قدیمی، قانع کردن ماموران و اصطلاحا گمراه کردن آنها در چنین شرایطی است. به گفته ماموران پلیس آگاهی، واحدهای صنفی که اقدام به خریدوفروش اموال دست‌دوم می‌کنند، باید لیست اموال را یادداشت کرده و شماره تلفن فروشنده را نیز ثبت کنند.

اگر خریدار اموال غیر از این عمل کند و اموال دست‌دوم در واحد صنفی وجود داشته باشد، به‌عنوان اموال سرقتی محسوب شده و در صورت اثبات، از فعالیت واحد صنفی جلوگیری می‌شود.

سرانجام اموال به‌سرقت رفته چه می‌شود؟

رئیس پلیس تهران بزرگ در این زمینه گفت: «یکی از سوالاتی که مردم همواره در ذهن خود دارند، این است که سرانجام اموال به سرقت رفته چه می‌شود؟»

سردار عباسعلی محمدیان افزود: «برخی اموال دست‌دوم در بازارهای متعدد به اسم استوک و کالای دست‌دوم فروخته می‌شوند که به اطلاع مردم می‌رسانیم بخشی از این اموال سرقتی هستند.»

به‌گفته وی بیش از ۲ هزار واحد صنفی شناسایی شده‌اند که این واحدهای صنفی از آن دسته‌ای هستند که باید مورد بازرسی قرار گرفته و کنترل روی آنها صورت گیرد.»

محمدیان همچنین بیان کرد: «یکی از ارکان مهم این چرخه، خریداران اموال مسروقه هستند که به عمد یا از روی ناآگاهی اقدام به خرید اموال سرقتی می‌کنند. برای کنترل این موضوع باید واحدهای صنفی که نوع فعالیت‌هایشان خرید فروش اموال دست دوم است، در سامانه‌ای این موضوع را به اطلاع پلیس برسانند.»

وی افزود: «بررسی این واحدهای صنفی و افراد شناسایی و گزینش شده، در دستور اقدامات پلیس است.»

سرقت سفارشی لوازم خودرو!

همچنین مدتی است گروهی از سارقان که تا پیش از این خودرو و لوازم داخل آن را سرقت می‌کردند، با گران شدن لوازم یدکی، دست از سرقت ضبط و باند برداشته و به‌صورت تخصصی و براساس سفارش مشتری یا مالخر، لوازم یدکی خودروهای گران‌ را سرقت می‌کنند. این دزدان با تغییر روش کار خود، بر اساس سفارش دریافتی سرقت می‌کنند.

برخی از این سارقان با مشاهده درخواست قطعه خودروها، با آگهی‌دهنده تماس گرفته و بعد از توافق بر سر قیمت به او قول می‌دادند که قطعه را تا یک روز دیگر ارسال می‌کنند. بعد هم شبانه سراغ خودرو موردنظر رفته و آن قطعه را سرقت می‌کنند! برخی از این سارقان هم با یک مالخر کار می‌کنند که فقط در کار خریدوفروش قطعات خودرویی خاص است.

کارشناسان، افزایش قیمت لوازم داخل خودرو را دلیل رواج این شیوه سرقت می‌دانند. این روش سرقت با دستگیری اعضای دو باند مختلف سرقت در تهران برملا شد. در یکی از این پرونده‌ها، ماموران اداره مبارزه با سرقت تهران با افزایش سرقت کامپیوتر خودرو ۲۰۶ متوجه فعالیت باند جدیدی در پایتخت شدند که فقط کامپیوتر خودرو پژو ۲۰۶ را سرقت می‌کنند.

در ادامه ماموران موفق شدند سارقی را هنگام سرقت از یک خودرو ۲۰۶ در حوالی خیابان فلسطین دستگیر کنند. با دستگیری مرد جوان، او اعتراف کرد عضو یک باند سرقت است و بر اساس سفارش سرکرده باند، کامپیوتر خودروهایی را که محافظ ندارند، سرقت می‌کند.

با اعترافات این سارق، سایر اعضا و سرکرده باند دستگیر شدند. متهم اصلی در مورد تشکیل باند و سرقت‌ها گفت: «پیش از این لوازم داخل خودرو سرقت می‌کردیم، اما یک مالخر به من پیشنهاد داد اگر کامپیوتر ۲۰۶ برایش سرقت کنم او برای هر سرقت، رقم قابل‌توجهی به من می‌دهد. من هم دوستانم را به خط کردم تا فقط کامپیوتر ۲۰۶ بدزدند!» با این اعترافات، مرد مالخر هم دستگیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =