واردات خودرو

درآمد سرانه مردم آلمان 45 هزار و 723 دلار و درآمد سرانه مردم فرانسه 38 هزار و 625 دلار است؛ یعنی مردم آلمان 18 درصد بیشتر از مردم فرانسه درآمد سالانه دارند که تفاوت زیادی نیست؛ این مساله سرانجام توانست سبب افزایش رغبت مردم فرانسه به‌سوار شدن بر خودروهای باکیفیت آلمانی شود

جدال خودروسازان آلمانی و فرانسوی در بازارهای یکدیگر نتایج جالبی را از واقعیات مربوط به‌حفاظت از بازار داخلی در برابر کالاهای خارجی به‌نمایش می‌گذارد. بررسی سهم بازار خودرو در دو کشور اصلی حوزه یورو یعنی آلمان و فرانسه که از خودروسازان جهانی نیز محسوب می‌شوند، حقایق جالبی را درباره «سطح حفاظت‌شدگی» از این بازار راهبردی موثر بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال به‌نمایش می‌گذارد و درس‌های زیادی برای کشورهایی دارد که به‌جهانی شدن در بحث خودروسازی می‌اندیشند.

اگرچه آلمان و فرانسه عضو حوزه یورو و سازمان تجارت جهانی هستند، اما آلمان با استفاده از روش‌های ترکیبی توانسته از بازار خود در برابر شرکت‌های خارجی حفاظت کند. داده‌های آماری نشان می‌دهد اگرچه صنعت‌خودرو آلمان در جهان سرآمد است و این کشور برندهای لوکس و مدرنی را تولید می‌کند، اما اخیرا توانسته در بازار کشور همسایه که داخل یورو نیز تعریف می‌شود سهم اصلی را از آنِ خود کند.

از سوی دیگر خودروسازان فرانسه نیز در بازار خودرو آلمان درحاشیه قرار گرفته‌اند و نتوانسته‌اند محبوبیت برندهای اصلی خود مانند پژو، سیتروئن، رنو و ... را در بین ‌مردم آلمان افزایش دهند و جایگزین برندهای آلمانی کنند.

فولکس‌واگن به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان (و زیرمجموعه‌هایش) 43 درصد از بازار خودرو آلمان را به‌خود اختصاص داده و فرانسوی‌ها نیز در این کشور سهم زیادی ندارند و نتوانسته‌اند از بازار همسایه سهم قابل توجهی بگیرند.

وقتی آلمان‌ها به فرانسه نفوذ پیدا می‌کنند

پژو همچنان محبوب‌ترین برند خودرویی نزد فرانسوی‌ها محسوب می‌شود؛ اما رتبه‌های دوم تا چهارم همگی در اختیار خودروسازان آلمانی است. فرانسه یکی از قطب‌های خودروسازی اروپا محسوب می‌شود و خودروسازان بزرگی شامل پژو، سیتروئن و رنو سال‌هاست که در این کشور فعالیت می‌کنند؛ اما آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که فرانسوی‌ها به‌کدام برنــدهای خودرویی بیشتر علاقه دارند؟

براساس مطالعه‌ای که اخیرا توسط استلانتیس انجام شده، در سال ۲۰۲۲ پژو محبوب‌ترین برند خودرویی در فرانسه بوده است؛ اما چهار جایگاه بعدی همگی توسط برندهای آلمانی شامل مرسدس‌بنز، آئودی، فولکس‌واگن و ب‌ام‌و اشغال شده است.

این مطالعه به‌صورت سالانه توسط شرکتی به‌نام یوگاو (YouGov) انجام می‌گیرد که در زمینه تحقیقات و تجزیه‌وتحلیل بازارها فعالیت دارد. در این مطالعه، محبوبیت برندها بر اساس عواملی مثل تصور عمومی، کیفیت، ارزش در برابر قیمت، شهرت برند و رضایت کلی مشخص می‌شود.

در مطالعه یوگاو، پژو برای پنجمین سال متوالی در رتبه اول فرانسه قرار گرفته که نشان‌دهنده ثبات این برند در بازار داخلی است؛ اما درحالی‌که انتظار می‌رفت دیگر برندهای فرانسوی یعنی سیتروئن و رنو هم پس از پژو در رتبه‌های بالایی قرار داشته باشند، این شرکت‌ها به‌ترتیب در رتبه‌های ششم و هشتم جای گرفته‌اند. این یعنی فرانسوی‌ها بیشتر خودروهای آلمانی را ترجیح می‌دهند؛ زیرا رتبه‌های دوم تا پنجم به‌طور کامل در اختیار ژرمن‌هاست.

تویوتا در جایگاه هفتم، فراری در جایگاه نهم و فورد در جایگاه دهم نیز فهرست ۱۰ برند خودرویی محبوب فرانسوی‌ها را تکمیل کرده‌اند.

محبوبیت برندهای داچیا، کیا، هیوندای، کوپرا و اشکودا هم در فرانسه افزایش قابل ‌توجهی داشته است؛ اما هنوز نتوانسته‌اند خود را به‌جمع ۱۰ برند بالایی برسانند. محبوبیت پژو اما فقط براساس یک مطالعه نیست؛ زیرا یکی دیگر از شرکت‌های تحقیقات بازار به‌نام IFOP نیز این برند را تحسین‌شده‌ترین شرکت فرانسوی درحوزه خودرو اعلام کرده است.

همچنین محبوبیت پژو صرفا به‌نظرسنجی‌ها محدود نمی‌شود و هاچ‌بک ۲۰۸ طی دو سال گذشته پرفروش‌ترین خودرو فرانسه بوده است.

شرایط تغییر کرده

زمانی هدف بازار در میان خودروسازان آلمانی و فرانسوی کاملا متفاوت بود و به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که آلمانی‌ها بر خودروهای گران‌قیمت و لوکس متمرکز بودند و برعکس، فرانسوی‌ها خودروهای ارزان و اقتصادی تولید می‌کردند و نوع گرایش مردم هر دو کشور به‌بازار خودرو نیز با توجه به‌این‌که درآمد سرانه آن‌ها نزدیک به‌هم است، چنین تفاوتی را نشان می‌داد.

اما این روزها اهمیت روزافزون خودروهای برقی این روند را تغییر داده و سبب شده است به‌خاطر مزایای محصولات برقی آلمانی‌، فرانسوی‌ها بیشتر با محصولات همسایه خود آشنا شوند.

درآمد سرانه مردم آلمان 45 هزار و 723 دلار و درآمد سرانه مردم فرانسه 38 هزار و 625 دلار است؛ یعنی مردم آلمان 18 درصد بیشتر از مردم فرانسه درآمد سالانه دارند که تفاوت زیادی نیست؛ این مساله سرانجام توانست سبب افزایش رغبت مردم فرانسه به‌سوار شدن بر خودروهای باکیفیت آلمانی شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    ترجیح ایرانی ها به ناچار : آشغالی سواری
  • سعید IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    2 0
    آه فرانسه با این حال که خودش خودروهای باکیفیت و خوبی تولید می کنه ولی مردمش حق دارند از برند خارجی کشور آلمان ماشین بخرند و سوار بشن اون وقت ما دوست داریم خودرو باکیفیت بخریم ولی نمی تونیم یعنی ایران خودرو و سایپا میگن باید بیاید اشغال های ما رو بخرید تا ما ورشکست نشیم چقدر ما بدبختیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

آخرین اخبار