ب‌ام‌و سری 5 جدید

اگر نگاه تیزبینانه‌ای به‌طراحی خارجی سری ۵ جدید بیندازیم، باید گفت مهم‌ترین نما در طراحی این خودرو، نمای جانبی آن است. در نمای جانبی سری ۵ جدید، افزایش ابعاد و فاصله محوری نسبت به‌نسل قبل به‌خوبی نمایان است.

سال ۱۹۷۲ میلادی بود که کمپانی ب‌ام‌و سدان سایز بزرگ لوکس سگمنت E خود را با نام سری ۵ به‌جهان معرفی کرد. از آن سال تا به امروز، هشت نسل از این سدان روی خط تولید این خودروساز باواریایی حضور داشته و نسل هشتم آن ۲۴ ماه می‌ سال جاری میلادی (چهار روز قبل) به‌صورت رسمی از سوی کمپانی ب‌ام‌و معرفی شد. اگرچه طی پنج سال اخیر زبان جدید طراحی این خودروساز باواریایی جنجال‌برانگیز شده و حتی این مساله طرفداران پروپاقرص این کمپانی مطرح و خوشنام را ناراحت و خشمگین کرده است؛ اما سری ۵ جدید با طراحی مدرن و ساختارشکن برای بازپس‌گیری جایگاه باواریایی‌ها به‌تولید رسیده است.

مروری کوتاه بر سری ۵

ب‌ام‌و سری ۵ همواره جزو سدان‌های های-پرفورمنسی بوده که در درگ و مسابقات خیابانی و جاده‌ای، سایه به‌سایه سوپراسپرت‌های پرفورمنسی مانند فراری، لامبورگینی و پورشه به‌رقابت پرداخته است. برای این‌که بتوان گفت این خودرو تا چه حد طرفدار دارد، لازم است نام اسطوره‌های نسل‌های پیشین این سدان خوشنام مانند E۶۰، F۱۰ و G۳۰ را عنوان کرد.

آمار فروش این خودرو جذاب از ابتدای سال ۲۰۰۵ میلادی تا ماه گذشته میلادی در ایالات‌متحده ۷۸۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده که این آمار به‌خوبی نشان‌دهنده موفقیت سری ۵ است. نسل هفتم این خودرو از سال ۲۰۱۷ میلادی تا سال جاری روی خط تولید قرار داشت؛ اما کمپانی ب‌ام‌و برای نسل هشتم آن تدارک ویژه‌ای دیده و کدهای G۶۰، G۶۱ و G۶۸ را برای نسل جدید این خودرو در نظر گرفته است.

ب‌ام‌و نسل هشتم سدان محبوبش را معرفی کرد

طراحی آوانگارد، مدرن و زیبا

نخستین نکته‌ای که درباره طراحی سری ۵ جدید می‌توان به‌آن اشاره کرد، رشد ابعادی این خودرو از نظر طول، عرض و ارتفاع است. سری ۵ جدید با طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب ۵۰۵۹.۶ میلی‌متر (با ۸۶.۳۶ میلی‌متر رشد)، ۱۸۹۹.۹ میلی‌متر (با ۳۳ میلی‌متر رشد) و ۱۵۱۳.۸ (با ۳۵.۵میلی‌متر رشد) نسبت به G۳۰ بزرگ‌تر است.

همچنین فاصله محوری این خودرو ۲۹۹۴.۶ میلی‌متر (با ۲۰.۳ میلی‌متر رشد) است. افزایش ارتفاع ۳۵.۵ میلی‌متری این خودرو به‌منظور جانمایی بهتر باتری بوده و به‌طراحی پلت‌فرم جدید آن مربوط می‌شود. پک باتری‌ها در کف خودرو جانمایی می‌شوند و به‌همین دلیل خودرو از نظر ارتفاع با تغییراتی مواجه شده است.

در سه هفته اخیر که مرسدس‌بنز E کلاس جدید را نیز معرفی کرده است، این سدان لوکس اشتوتگارتی نیز با چنین تغییراتی در بدنه مواجه شده است. همچنین کمپانی مرسدس‌بنز افزایش فاصله محوری را برای افزایش فضای کابین خودرو در نظر گرفته که در ب‌ام‌و سری ۵ نیز این افزایش فاصله محوری به‌خوبی انجام شده است.

زبان جدید طراحی باواریایی‌ها در سری ۵ جدید

زبان طراحی ب‌ام‌و سری ۵ جدید به‌صورت کلی و پررنگ از i Vision Dee کانسپت الهام گرفته است. بر این اساس کاملا مشخص است که طراحی سری ۵ جدید بسیار خاص (Pure) و تمیز (Clean) است و تطبیق‌پذیری بسیار خوبی با i Vision Dee کانسپت دارد که از طراحی ساده، مینیمال و تمیزی (Clean) برخوردار است.

همچنین در طراحی خارجی سری ۵ جدید، اِلِمان‌های کلاسیکی مشاهده می‌شود؛ درحالی که سبک طراحی کلی این سدان محبوب باواریایی‌ها بسیار آوانگارد است. البته در طراحی داخلی این خودرو، ویژگی‌های کلاسیک به‌هیچ‌عنوان دیده نمی‌شود.

به‌عبارت دیگر، طراحی خارجی این خودرو بسیار آوانگارد است؛ اما ویژگی‌های کلاسیک دارد. از طرفی در طراحی داخلی این خودرو هیچ اِلِمان کلاسیکی وجود ندارد و می‌توان گفت بسیار جلوتر از طراحی خارجی این خودرو است. می‌توان گفت طراحی داخلی نسبت به‌طراحی خارجی از نظر زمانی جلوتر است؛ هرچند که طراحی خارجی این خودرو مدرن و آوانگارد است.

فضای داخلی زیبا و بسیار پیشرفته

ترکیب‌بندی کابین در سری ۵ جدید اصلا کلاسیک نیست. زمانی که سری ۸ به‌عنوان کوپه بزرگ ب‌ام‌و معرفی شد، رویکرد طراحی داخلی آن کاملا کلاسیک بود. بر این اساس طراحی داشبورد و کلیات طراحی داخلی این خودرو بسیار کلاسیک بود؛ درحالی که این خودرو مدرن و به‌روز است.

ب‌ام‌و نسل هشتم سدان محبوبش را معرفی کرد

همچنین در سری ۵ نسل قبل یعنی G۳۰ و Z۴ G۲۹ نیز همین طراحی به‌کار گرفته شده است. اما در طراحی داخلی ب‌ام‌و سری ۷ جدید، اِلِمان‌های کلاسیک مشاهده نمی‌شود و طراحی آن کاملا مدرن و پیشرفته بوده و از طراحی خارجی بسیار جلوتر است. همین نکته در سری ۵ نیز استفاده شده است.

در فضای داخلی این خودرو، دو نمایشگر LCD که یکی ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر و دیگری ۱۴.۹ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است، به‌صورت منحنی و خمیده خودنمایی می‌کنند.

علاوه‌بر این، نوارهای زیبای کریستالی و نورپردازی شخصی‌سازی‌شده که از سری ۷ به‌عاریت گرفته شده نیز چشم‌نواز هستند. همچنین استفاده از متریال باکیفیت و تجدیدپذیر و راحتی بیشتر سرنشینان عقب به‌نسل جدید سری ۵ اضافه شده است.

در طراحی و معماری ب‌ام‌و سری ۵ به UX یا تجربه کاربری بسیار اهمیت داده شده است. سرنشینان این خودرو می‌توانند همانند سرنشینان خودروهای تسلا از امکان بازی هم استفاده کنند. هرچند که در مرسدس‌بنز E کلاس W۲۱۴ این امکان به‌شکل دیگری و با قابلیت دسترسی به‌شبکه‌های اجتماعی و دوربین سلفی دردسترس است.

ب‌‎ام‌و سری ۵ ساختارشکن و زیبا!

اگر نگاه تیزبینانه‌ای به‌طراحی خارجی سری ۵ جدید بیندازیم، باید گفت مهم‌ترین نما در طراحی این خودرو، نمای جانبی آن است. در نمای جانبی سری ۵ جدید، افزایش ابعاد و فاصله محوری نسبت به‌نسل قبل به‌خوبی نمایان است.

همچنین افزایش ارتفاع نیز به‌خوبی حس می‌شود که مهم‌ترین نکته در طراحی نسل هشتم سری ۵ است. با این افزایش ابعاد و افزایش ارتفاع، خودرو کمی از تناسبات کلاسیک خود خارج شده است.

به‌عبارت دیگر، یک حالت کراس‌اوورمانند را می‌توان به‌خوبی در سری ۵ جدید مشاهده کرد. البته طراحان کمپانی ب‌ام‌و سعی کرده‌اند با استفاده از رکاب مشکی، این افزایش ارتفاع را به‌خوبی پنهان کنند؛ اما واقعیت این است که در کلیات طراحی خودرو به‌خوبی این حس القا می‌شود. این دقیقا یکی از پارامترهایی است که در نگاه نخست، حس کاملا متفاوتی در بیننده نسبت به‌نسل‌های قبل سری ۵ ایجاد می‌کند. پارامتر دیگر در نمای جانبی DLO یا پنجره ‌کناری خودرو است که نسبت به‌دو نسل قبلی سری ۵ تغییر کرده است.

به‌بیان دیگر انحنای بالای پنجره کناری که در نسل‌های قبلی این سدان محبوب باواریایی‌ها یک انحنای نرم و یکپارچه بود، اکنون در نسل G۶۰ به‌صورت شکسته درآمده است. از سوی دیگر برش روی ستون C (که طراحی منحصربه‌فرد ب‌ام‌و است) در نسل هشتم سری ۵ دستخوش تغییرات جزئی قرار گرفته است. به‌صورت کلی DLO این نسل حالت کلاسیک سری ۵‌ های قبلی را ندارد.

درمجموع، ارتباط طراحی نسل هشتم این خودرو محبوب باواریایی در نمای جانبی بیشتر از این‌که با سری ۵‌ های کلاسیک مرتبط باشد، با کانسپت‌های جدید این کمپانی مرتبط است.

به‌عبارت دیگر طراحی سری ۵ با طراحی سری ۷ نسل جدید و iVision Dee کانسپت و XM مرتبط است. از سوی دیگر در طراحی سطوح و حجم‌های بدنه، با خودرویی مواجهیم که به‌هیچ‌وجه کلاسیک نیست.

به‌بیان ساده‌تر زمانی که ما مرسدس‌بنز E کلاس جدید W۲۱۴ (که حدود یک ماه قبل معرفی شد) را مشاهده می‌کنیم، اِلِمان‌های مدرن زیادی دارد؛ اما سطوح و احجام آن بسیار کلاسیک است.

در مقابل، در طراحی ب‌ام‌و سری ۵ جدید، نه تنها ابعاد و تناسبات کلاسیک هستند، بلکه علاوه‌بر ارتفاع زیاد، وجود DLO یا پنجره‌کناری جدید، سطوح خودرو هم مدرن هستند. این طراحی بیشتر در خودروهای کوپه (از جمله در ب‌ام‌و Z۴ G۲۹) استفاده می‌شود. همان‌طور که اشاره شد در نمای جلو و عقب این خودرو مجموعه‌ای از اِلِمان‌های کلاسیک و آوانگارد استفاده شده است.

به‌عبارت ساده‌تر، طراحان ب‌ام‌و از چراغ یکپارچه در نمای عقب استفاده نکرده‌اند؛ درحالی که طراحان مرسدس‌بنز در E کلاس جدید از چراغ‌های یکپارچه استفاده کرده‌اند که درمحصولات خودروسازان دیگر مانند پورشه، آئودی و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپانی ب‌ام‌و تاکیدی روی استفاده از چراغ‌های یکپارچه ندارد و چراغ‌های عقب به‌صورت جداگانه طراحی شده‌اند. همچنین ترکیب‌بندی طراحی سپرها مشابه کراس‌اوور لوکس تمام‌برقی این کمپانی یعنی iX است. زبان طراحی چراغ‌ها و درِ صندوق نیز مشابه iX است.

در بخش جلو خودرو به‌وضوح مشاهده می‌کنیم که ب‌ام‌و دیگر از گریل یا جلوپنجره بزرگ استفاده نکرده و آن را به‌صورت افقی طراحی کرده است. نکته بسیار جالب دیگر این‌که چراغ‌های جلو به‌جلوپنجره متصل نشده و این چراغ‌ها، نسبت به‌هیبت خودرو کمی کوچک به‌نظر می‌رسند. همچنین در طراحی چراغ‌های جلو نوآوری خاصی وجود دارد؛ زیرا مانند سایر کمپانی‌ها مثل هیوندای، چراغ جلو با جلوپنجره در یک خط یکپارچه طراحی نشده است.

می‌توان گفت طراحی چراغ‌های جلو و عقب به‌صورت کانسپتی کلاسیک هستند و در فرمت کلاسیک طراحی شده‌اند؛ اما زبان طراحی مدرن و آوانگاردی دارند. اگر بخواهیم سری ۵ جدید را در یک جمله خلاصه کنیم، می‌توان گفت با یک خودرو با طراحی کلی کلاسیک که لباسی آوانگارد و مدرن برتن کرده است، مواجهیم. نکته دیگر درباره طراحی جلوپنجره سری ۵ جدید، این‌که مدل‌های بنزینی، دیزلی و هیبرید آن به‌اصطلاح خیلی تمیز طراحی شده‌اند. به‌عبارت ساده‌تر در نسخه تمام‌برقی این مدل، یعنی i۵ جلوپنجره کاملا بسته و فاقد منافذ ورودی بوده و چراغ LED درون جلوپنجره نیز مشابه سری ۷ طراحی شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هوش310+ IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    به هر حال بخر و حرص نخور دیگه البته فقط و فقط خودرو صفر کیلومتر چرا چون شما نمیدانید راننده ی قبلی با آن چگونه رفتار کرده است از کارکرد او در خروجیِ کارکرد جیب شما،اطلاع رسانی هم باشد هر چی خواستی بخری نو بخر بازِ داخل مغازه رو هم نخر مختصأ تلویزون های روشین دیواری،۷۲ ساعت برات کار میکنه گارانتی هم داره میآن دل و جیگرش رو برات میریزن برون صفا کنی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =