بازار خودرو

بازار خودرو در روز گذشته ریزش قیمت شدیدی را تجربه کرد. اتفاقی که می‌توان گفت در یک ماه گذشته که بازار شاهد روند کاهشی بود، کاملا بی‌سابقه و البته دور از انتظار بود.

بر این اساس خودروهای داخلی که در ماه‌های پاییز و زمستان سال گذشته کاملا برعکس مقطع فعلی به‌صورت لحظه‌ای افزایش قیمت را تجربه می‌کردند، روز گذشته با افت بهای چشمگیر و لحظه‌ای در بازار آزاد مواجه شدند.

کارشناسان معتقدند اگر در شرایط فعلی بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده با جدیت دنبال شود، حتی شاید قیمت خودرو در بازار آزاد کمتر از قیمت کارخانه شود. حدود یک ماهی می‌شود که قیمت خودرو در بازار آزاد روند ریزشی به‌خود گرفته است؛ به‌شکلی که درمورد برخی خودروها شاهد افت بهای بیش از ۲۰ درصدی بودیم. نکته مهم‌تر آن‌که این افت قیمت درمورد مدل‌های مونتاژی بیشتر از خودروهای داخلی بوده است. البته قیمت خودرو همچنان نسبت به‌زمستان سال ۱۴۰۱ بالاست؛ اما به‌هر حال افت قیمتی که در بازار شروع شده به‌نظر می‌رسد همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

کارشناسان معتقدند کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد دلایل مختلفی دارد و شاید مهم‌ترین دلیل آن، مطرح شدن بحث واردات خودروهای کارکرده است. درصورتی که واردات خودروهای دست‌دوم عملیاتی شود، به‌احتمال زیاد قیمت‌ بازار حتی شاید به‌زیر نرخ کارخانه برسد. بنابراین تداوم ریزش قیمت خودرو در بازار آزاد بستگی به‌این دارد که واردات خودروهای کارکرده تا چه‌اندازه با جدیت دنبال شود. واردات خودروهای کارکرده در کنار خودروهای نو، تاثیر بسیار مثبتی بر بازار آزاد دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان منکر آثار این سیاست بر افت قیمت‌ها شد.

از طرفی کارشناسان بر این عقیده هستند که دلیل دیگر افت قیمت خودرو در بازار آزاد مربوط به‌شکل‌گیری انتظارات مثبت نسبت به‌اتفاقات سیاسی است که روی نرخ ارز هم تاثیر خود را گذاشته است.

درصورت تداوم این سیاست‌ها، خودرو که تبدیل به‌یک کالای سرمایه‌ای شده بود، تقریبا به‌هویت اصلی خود یعنی کالای مصرفی بازمی‌گردد. از طرف دیگر، دولت با ثبت‌نام در سامانه یکپارچه، اقدام به‌مسدودسازی ۱۰۰ میلیون‌تومان برای هر متقاضی کرد که با توجه به‌حجم استقبال مردم، حداقل بیش از ۱۰۰ هزارمیلیاردتومان نقدینگی در این طرح‌های فروش بلوکه شده است. بنابراین می‌توان گفت این موضوع نیز در ریزش قیمت‌ها اثر مقطعی داشته است.

این درحالی است که سرپرست وزارت صمت نیز روز گذشته اعلام کرد: «جلسات تخصصی پیرامون طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس برگزار شده و به‌زودی در صحن مجلس مطرح شده و به‌رأی‌گیری گذاشته خواهد شد؛ چنان‌چه این طرح رای بیاورد و تصویب نهایی شود، ما آمادگی کامل برای عملیاتی شدن آن را خواهیم داشت.»

وی در ادامه افزود: «واردات خودرو طبق روال در حال انجام است. به‌نسبت ثبت سفارش‌های صورت‌گرفته و تامین ارزی محقق‌شده، تعداد خوبی خودرو در گمرک وجود دارد که این خودروها در مراحل تخصیص قرار دارند. خوشبختانه روند قیمت خودرو در بازار کاهشی است و انتظار می‌رود بیش از این نیز کاهش یابد.»

آلمانی‌های لوکس در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند

محصولات برندهای آلمانی در بازار خودروهای لوکس برخلاف برند لوکس تویوتا یعنی لکسوس که مدل‌های مختلف آن با افت بهای قابل توجهی مواجه شده‌اند، روز گذشته در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند و با تغییر خاصی مواجه نشدند. بر این اساس خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جایی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۷۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان و سورن پلاس با رینگ (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۱۰ تا ۶۰ میلیون‌تومان برخی مدل‌ها بودیم.

جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، ریسپکت پرایم (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان‌ و هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم.

جایی که کیا اسپورتیج GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۷۵۰ تومان‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

درعین حال خودروهای خارجی لوکس نیز کاهش قیمت ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۱ میلیاردتومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیاردتومان رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    1 0
    قیمت ها آنقدر بالا رفته که این کاهش قیمت ها اصلا به چشم نمیاد. ماشین کیا که تا 4 سال پیش زیر ا میلیارد بود الان با کاهش شدید قیمت (به قول خودشان) شده 5 میلیارد و هفتصد میلیون. کل مملکت داره با شعار و نمایش اداره میشه. وای به حال حقوق بگیران دولت که با ماهی 10-20 میلیون حقوق میخواهند ماشین یا خونه بخرند. خدا خودش رحم کنه.
  • ایرانی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    2 0
    Nx ۴۰۰ تومنی شده ۱۲میلیاردبا با کاهش ۵۰ میلیونی کاهش باورنکردنی لقب گرفته بدبخت ترین ملت دنیا ملت ایرانه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =