بازار خودرو

دقیقا مشخص نیست این کاهش بها تا کجا ادامه خواهد داشت؛ اما درشرایط فعلی، بازار خودرو یکی از محبوب‌ترین بازارها برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذارانی است که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند. این درحالی است که روز گذشته شاهد افزایش قیمت کارخانه بیش از ۲۰ محصول شرکت ایران‌خودرو به‌دنبال اعمال استانداردهای جدید خودرویی و تغییرات فنی در خودروها بودیم

در شرایطی که بازار خودرو هر روزه شاهد ریزش شدید قیمت‌هاست، باید گفت پس از حدود ۲ ماه کاهش بهای مستمر خودروها در بازار، روز گذشته اختلاف قیمت کارخانه برخی خودروها با بازار آزاد به‌صفر رسید و حتی شاهد ارزان‌تر شدن بهای بعضی از خودروها در بازار آزاد به‌نسبت قیمت کارخانه بودیم. جایی که خودرو کی‌ام‌سی T۸ با یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ با یک‌میلیارد و ۷۳۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد ۲۰ میلیون‌تومان از قیمت کارخانه ارزان‌تر به‌فروش می‌رسیدند.

دقیقا مشخص نیست این کاهش قیمت‌ تا کجا ادامه داشته باشد؛ اما در شرایط فعلی، بازار خودرو یکی از محبوب‌ترین بازارها برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذارانی است که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند. در این میان شاید قابل پیش‌بینی نباشد که روند حاضر در بازار خودرو تا چه‌ زمانی ادامه داشته باشد، اما بی‌تردید حالا که بازار خودرو تا این حد افت بها را درمورد محصولات مختلف تجربه می‌کند، بهترین زمان برای خرید خودرو است.

این درحالی است که روز گذشته بیش از ۲۰ محصول شرکت ایران‌خودرو با افزایش قیمت درکارخانه مواجه شدند. این امر ناشی از اعمال استانداردهای جدید خودرویی و تغییرات فنی در خودروها اعلام شده است. همچنین روز گذشته مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: «براساس استانداردهای اجباری باید تمام محصولات از اول تیرماه با استانداردهای جدید تولید شوند؛ به‌همین منظور اطلاعات و آمار محصولات ایران‌خودرو به‌شورای رقابت ارسال و براساس آن تغییرات قیمتی انواع محصولات اعلام شده است.»

این افزایش قیمت در بازار خودرو می‌تواند پیامدهای متفاوتی داشته باشد. از جمله این‌که شاید بازار خودرو به‌این افزایش قیمت‌ها واکنش نشان دهد و شاهد برعکس شدن روند کاهشی بها در بازار خودرو باشیم. از طرفی هم می‌توان گفت روند کاهشی بازار به‌قدری شدید دنبال می‌شود که به‌احتمال زیاد، افزایش بهای کارخانه محصولات ایران‌خودرو را خنثی می‌کند.

درمورد بازار خودرو باید گفت به‌موازات جهش‌‎ قیمت‌ها در سال گذشته اکثر متقاضیان به‌طور ناباورانه‌ای به‌انتظار بازگشت قیمت‎ها به‌نقطه متعارف نشستند؛ اما وقتی بر همگان معلوم شد که قیمت‎ها قصد بازگشت ندارند، میزان تقاضا (اعم از واقعی و کاذب) در بازار افزایش یافت.

حال نیز به‌مصرف‌کنندگانی که دست کم قصد یک‌ سال استفاده از خودرو خریداری‌شده‌شان را دارند و درعین ‌حال نمی‌خواهند هنگام فروش خودرویشان ضرر کنند (یعنی کسانی که هم مصرف‌کننده هستند و هم می‌خواهند سرمایه‌گذاری انجام داده باشند) توصیه می‌شود برای خرید تعلل نکنند.

همچنین انتشار اخبار ضد و نقیض درخصوص قیمت‌ کارخانه‌ای خودروهای چینی، سردرگمی شدیدی در بازار این خودروها ایجاد کرده است؛ یک روز گفته می‌شود مونتاژکاران مجبور به‌تبعیت از این قیمت‌ها هستند و روز دیگر گفته می‌شود دست از تولید خواهند کشید.

دیگنیتی پرایم و پرستیژ، رکورددار بیشترین کاهش قیمت در بازار آزاد

خودروهای چینی در بازار آزاد روز گذشته همچنان افت بهای قابل توجهی را دنبال کردند. جایی که دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ با ۱۰۰ و ۱۸۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت، رکورد بیشترین ریزش بها را در بازار آزاد به‌خود اختصاص دادند.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای ۳ تا ۳۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ صندوقدار با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۰ میلیون‌تومان، سورن پلاس بدون رینگ با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۴۶۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۲۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۲۴ میلیون‌تومان کاهش ۵۰۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۱۸۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۸۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرایم (۱۴۰۲) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۶۰ میلیون‌تومان‌ و فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۸۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که تویوتا CH-R فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۰۰ تومان‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز کاهش قیمت ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =