بازار خودرو

یکی از مهم‌ترین شرایط واردات خودرو دست‌دوم، عمر این خودروهاست که نباید بالای ۵ سال باشد. بنابراین در سال جاری اگر واردات خودروهای کارکرده آزاد شود، تنها مدل‌های تولید سال ۲۰۱۸ به‌بعد می‌توانند وارد کشور شوند

در بازار خودروهای داخلی و چینی در روز گذشته به‌واسطه روند صعودی نرخ ارز، شاهد توقف کاهش قیمت‌ها بودیم. این درحالی است که روز گذشته، خودروهای خارجی برخلاف روند افزایشی خودروهای داخلی و چینی به‌شکل عجیبی در بازار آزاد ارزان شدند. اتفاقی که سبب شد شاهد ریزش قیمت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومانی در میان خودروهای پریمیوم و کاهش بهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومانی در گروه خودروهای لوکس خارجی باشیم. شاید بتوان گفت بازار این خودروها تحت‌تاثیر جو روانی تصویب کلیات واردات خودروهای دست‌دوم قرار گرفته است که روز دوشنبه (۲۲ خرداد) در صحن علنی مجلس شورای‌اسلامی تصویب شد.

کلیات واردات خودروهای کارکرده در مجلس به‌تصویب رسید؛ اما شرایط واردات خودروهای کارکرده به‌چه‌صورت است و چه‌کسانی می‌توانند خودرو دست‌دوم وارد کنند؟ به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین شرایط واردات خودرو دست‌دوم، عمر این خودروهاست که نباید بالای پنج سال باشد. بنابراین در سال جاری اگر واردات خودروهای کارکرده آزاد شود، تنها خودروهای تولید سال ۲۰۱۸ به‌بعد می‌توانند وارد کشور شوند. شرط دیگر برای واردات خودرو این است که این خودروهای وارداتی باید استانداردهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست را پاس کنند. البته با توجه به‌کیفیت و استانداردهای داخلی، به‌نظر می‌رسد خودروهای وارداتی باکیفیت راه سخت و دشواری برای ورود به‌ایران نداشته باشند؛ مگر این‌که قرار باشد ایران از کشوری مانند هند خودرو وارد کند که استاندارد برخی خودروهای آن از خودروهای داخلی هم کمتر است.

درمورد واردات خودروهای کارکرده سوال اصلی اینجاست که آیا واردات این خودروها قیمت‌ها را در بازار کاهش می‌دهد؟ کارشناسان معتقدند برای پاسخ به‌این سوال باید ابتدا میزان واردات خودرو را بررسی کرد. اگر تعداد خودروهای وارداتی نو یا کارکرده زیاد باشد، واردات می‌تواند قیمت خودروهای داخلی هم‌رده را نیز بشکند. اما اگر واردات محدود و اندک باشد، نمی‌تواند بر روند بازار تاثیر خاصی داشته باشد. اگرچه مدتی از آزادسازی واردات خودرو به‌کشور می‌گذرد، اما هنوز واردات شکل رسمی و جدی به‌خود نگرفته و به‌نظر می‌رسد آزادسازی وعده‌ای بوده که دولت تنها آن را عملی کرده است. این روزها واردات خودروهای نو همچنان در پیچ و خم روند اداری و تخصیص ارز و ممنوعیت و محدودیت واردات از کشورهای مختلف قرار دارد. اگر قرار باشد همین روند درباره واردات خودروهای کارکرده نیز ادامه داشته باشد، نباید امیدوار بود که تعداد قابل توجهی خودرو وارد کشور شود و می‌توان گفت این واردات هیچ تاثیری بر کاهشی شدن قیمت‌ها ندارد. اما اگر واردات به‌معنای واقعی کلمه آزاد شود، آن زمان می‌توان به‌کاهش نرخ‌ها امید داشت.

حال باید دید که وزیر صمت جدید که در روز گذشته با ۱۸۷ رای موافق، پا به این وزارتخانه گذاشت می‌تواند مشکلات صنعت، واردات و به‌طور کلی بازار خودرو را حل‌وفصل کند؟ عباس علی‌آبادی پیش از این سمت مدیرعاملی گروه مپنا را در کارنامه خود دارد. با انتخاب علی‌آبادی به‌عنوان وزیر صمت جدید، بسیاری از کاربران در فضای مجازی انتخاب او را به‌عنوان متصدی این سمت، اقدامی متفاوت و عاقلانه از سوی دولت و مجلس اعلام کردند. علی‌آبادی در سخنرانی خود در مجلس نیز اعلام کرده است که برنامه‌هایی برای تحول در صنعت‌خودرو دارد و برخلاف سایر وزرای پیشین، ارتباط با صنعت و تجارت سایر کشورها را ضروری می‌داند.

خودروهای خارجی، رکورددار بیشترین ریزش قیمت در بازار آزاد

روز گذشته خودروهای خارجی در بازار آزاد ریزش بهای عجیبی را تجربه کردند. جایی که مرسدس‌بنز E۲۰۰ و لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش، رکورد بیشترین ریزش بها را در میان خودروهای خارجی در بازار آزاد به‌خود اختصاص دادند.

همچنین خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی و افت قیمت یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۰ میلیون‌تومان و پارس سال (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۴۷۶ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۰ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۶۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۱۰ تا ۳۰ میلیون‌تومانی و افت بهای ۱۰ تا ۷۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان‌ برچسب قیمت خوردند. از طرفی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۷۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۹۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کیا اسپورتیج GT لاین با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۰۰ تومان‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =