اوتلندر PHEV

سهم خودروهای الکتریکی از ۸.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ درصد درسال ۲۰۲۲ رسید که نشان‌دهنده رشد سریع بازار این خودروهاست.

کشورهای پیشرفته مشوق‌ها و مقرراتی را برای ترویج وسایل نقلیه کم‌آلاینده، پیشرفت در فناوری باتری، افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه کم‌مصرف، افزایش آگاهی رانندگان و افزایش نگرانی درمورد محیط‌زیست اعمال می‌کنند. علاوه‌بر این، بهبود در زیرساخت شارژ و توان پیمایشی PHEV ها و افزایش دسترسی در دسترس بودن مدل‌های بیشتر PHEV از تولیدکنندگان مختلف نیز به‌رشد بازار جهانی خودروهای الکتریکی هیبرید-پلاگین کمک کرده است.

با این حال، هزینه بالای PHEV ها درمقایسه با خودروهای بنزینی معمولی، توان پیمایشی PHEV ها درحالت تمام‌الکتریکی و نبود زیرساخت شارژ در برخی مناطق، رشد بازار PHEV را مهار کرده است. علاوه‌بر این، رقابت با سایر فناوری‌های خودروهای کم‌آلاینده، مانند خودروهای الکتریکی با باتری (BEVs) و خودروهای پیل‌سوختی هیدروژنی ممکن است رشد بازار PHEV را در درازمدت تحت‌تاثیر قرار دهد.

بازاری که امید بیشتری به پلاگین‌ها پیدا کرده است

وسایل نقلیه الکتریکی هیبرید-پلاگین (PHEVs) خودروهای الکتریکی هستند که از باتری‌ها برای تامین انرژی موتور الکتریکی و همچنین از سوخت دیگری مانند بنزین یا گازوئیل برای تامین انرژی موتور احتراق‌داخلی یا منبع نیروی محرکه دیگری استفاده می‌کنند. PHEV ها می‌توانند باتری‌های خود را از طریق تجهیزات شارژ و ترمز احیاکننده شارژ کنند. این نوع پیشرانه نسبت به‌وسایل نقلیه معمولی مزایایی مانند مصرف سوخت کمتر دارند.

بسته به‌عادات رانندگی فرد می‌توان با PHEV رانندگی کرد و خیلی کم به‌پمپ‌بنزین مراجعه کرد. در نظر داشته باشید که بازار بین‌المللی خودروهای برقی به‌سرعت درحال پیشرفت است.

درمجموع ۱۰.۵ میلیون‌دستگاه تمام‌برقی و PHEV جدید در سال ۲۰۲۲ تحویل شده که ۵۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود. اما الگوی رشد منطقه‌ای درحال تغییر است. سهم خودروهای الکتریکی از ۸.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ درصد درسال ۲۰۲۲ رسید که نشان‌دهنده رشد سریع بازار این خودروهاست.

در سال ۲۰۲۲ فروش پلاگین-هیبریدها ۲۷ درصد از کل فروش خودروهای برقی پلاگین (PEV) را تشکیل می‌داد که ۲۹ درصد کاهش را درمقایسه با سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. اگرچه حجم فروش آن‌ها همچنان در حال افزایش است، اما سهم آن‌ها از ترکیب کلی برقی‌ها در نتیجه کاهش انگیزه‌ها در حال کاهش است.

هیبریدهای کامل غیرقابل شارژ سهم‌شان ۱۵ درصد افزایش یافته و هیبریدهای ملایم یک درصد نسبت به‌سال قبل افزایش یافته است؛ درحالی که تمام برقی‌ها ۵۹ درصد و خود پلاگین-هیبریدها رشد ۴۶ درصدی داشتند.

جذب سریع خودروهای برقی در بازارهای توسعه نیافته خودرو، سهم خودروهای برقی را بیش از پیش افزایش داده است. در سال ۲۰۲۲، درمقایسه با ۸.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ برقی‌های خالص (۹.۵درصد) و پلاگین‌ها (۳.۵ درصد ) ۱۳درصد از کل فروش خودروهای سواری در سراسر جهان را به‌خود اختصاص دادند.

نروژ بیشترین سهم بازار خودروهای برقی را داشت و پس از آن چین (۲۷ درصد)، اروپا (۲۰.۸ درصد) و ایالات‌متحده (۷.۲ درصد) قرار می‌گیرند؛ در جایگاه بعدی اندونزی (از یک هزار تا ۱۰ هزار)، هند تا ۵۰ هزار و نیوزیلند که تا ۲۳ هزار دستگاه برقی فروخته، درمجموع ۲۰ درصد سهم بازار از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد را در اختیار داشتند. پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی خودروهای الکتریکی باتری‌دار بر بخش خودروهای برقی با سایر تکنولوژی باتری تسلط داشته باشد؛ زیرا قیمت باتری‌های لیتیوم-یون شاهد کاهش چشمگیر قیمت و پیشرفت‌های سریع در فناوری باتری برای غلبه بر اضطراب برد مرتبط با تمام‌برقی‌هاست. اگرچهPHEV ها برای مدتی با خودروهای برقی همزیستی خواهند داشت تا زمانی که زیرساخت شارژ گسترده ایجاد شود.

تحلیل منطقه‌ای اروپا

با وجود رکود عمومی در بازار خودرو اتحادیه‌اروپا، تعداد ثبت‌نام خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. درنتیجه، سهم بازار برقی‌ها به ۱۲.۱ درصد افزایش یافت. افزایش ۳ واحد درصدی نسبت به‌سال ۲۰۲۱.

خودروهای هیبرید نیز سال موفقی با سهم بازار ۲۲.۶ درصد داشتند و پلاگین‌ها با ۹.۴ درصد از فروش خودروهای جدید در ۲۰۲۲.

درهمین حال، سوخت‌های سنتی مانند بنزین و دیزل همچنان جذابیت خود را از دست می‌دادند. درمجموع، آن‌ها همچنان بیش از نیمی از فروش خودروهای اتحادیه‌اروپا در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دادند.

ایالات‌متحده

فروش خودروهای سواری در ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت؛ اما فروش خودروهای برقی نسبت به‌سطح سال ۲۰۲۱ به‌میزان چشمگیر ۶۵ درصد یا تقریبا دو سوم افزایش یافت. ۵.۸ درصد از کل خودروهای جدید فروخته‌شده در ایالات‌متحده مدل‌های الکتریکی بودند که نسبت به‌سال قبل ۳.۱ درصد افزایش داشت. پنج سال پیش، تنها ۵۵ درصد از فروش خودروهای الکتریکی جدید تمام‌برقی بود. امروزه ۷۵ درصد از فروش‌های جدید از نوع خودروهای برقی هستند.

آسیا و اقیانوسیه

آسیا اقیانوسیه درحال حاضر به‌دلیل حضور بازارهای بزرگی مانند چین و هند که در سال‌های اخیر رشد تصاعدی در فروش خودروهای برقی داشته‌اند، بر بازار جهانی خودروهای برقی تسلط دارد.

انجمن خودروسازان چین (CAAM) تخمین می‌زند که ۶.۸۹ میلیون‌دستگاه از ۲۶.۸۶ میلیون‌خودرو فروخته‌شده در سال ۲۰۲۲ مدل‌های برقی بوده‌اند.

به‌دلیل برق ارزان‌قیمت و سیاست‌های دولت در حمایت از حمل‌ونقل الکتریکی درچین، فروش خودروهای برقی تقریبا دو برابر شد و نسبت به‌سال گذشته ۹۳.۴ درصد افزایش یافت. فروش پلاگین-هیبرید در چین درحال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود محبوبیت آن‌ها در سال‌های آینده افزایش یابد. خودروسازان برای ارائه مدل‌های بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند و تا پایان سال، یارانه‌ها برای خودروهای با انرژی جدید پایان می‌یابد.

خودروسازان چینی به‌ویژه خودروسازان مستقل، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در خودروهای هیبرید-پلاگین انجام داده‌اند. در سال ۲۰۲۳، تقریبا تمام برندهای مهم، از جمله بی‌وای‌دی، جنرال‌موتور، جیلی و چری (فونیکس در ایران) مدل‌های پلاگین-هیبرید خود را معرفی کرده‌اند. اگرچه بازار خودروهای الکتریکی هند نیز با سرعت زیادی در حال رشد است، اکثر خودروهای الکتریکی جدید مدل‌های برقی از نوع تمام‌برقی هستند.

پیشرفت‌های اخیر

به‌تازگی جوینت‌ونچر دانگ‌فنگ و هوندا جزئیات طرح تجاری ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده که براساس آن این خودروساز قصد دارد با عرضه تعدادی خودرو برقی هیبرید و پلاگین-هیبرید در سال ۲۰۲۳، روی آوردن به‌خودروهای الکتریکی را تسریع بخشد.

هدف اصلی افزایش سهم بازار این شرکت است و به‌نظر می‌رسد پلاگین‌ها نیز نقش مهمی در این برنامه داشته باشند. خودروساز چینی جیلی نیز برنامه خود را برای معرفی هر ماه خودروهای جدید در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها خودروهای برقی و پلاگین هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =