بازار خودرو

خبر بازگشت خودروهای سواری به بورس کالا طی هفته گذشته، گردوخاک زیادی به پا کرد و با مخالفت شورای‌رقابت و وزارت صمت مواجه شد؛ با این همه خبری از توقف عرضه نیست و بورس کالا پس از حدود چهار ماه، دوشنبه دوباره میزبان عرضه خودروهای سواری خواهد بود

بازار خودرو در روز گذشته به‌دلیل ادامه رشد نرخ ارز در بازار همچنان با افزایش بهای چشمگیری در ارتباط با مدل‌های داخلی و چینی همراه بود. روز گذشته برخی خودروهای داخلی تا ۶۲ میلیون‌تومان و بعضی مدل‌های چینی تا ۱۷۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. این درحالی است که بازار خودروهای خارجی همچنان روند نزولی دارد؛ زیرا جو روانی بازار خودرو فعلا به‌نفع خودروهای خارجی پیش می‌رود. البته این کاهش قیمت درمورد خودروهای خارجی سبب نشده است مشتری‌ها برای خرید خودرو به این بازار آشفته ورود کنند و شاهد رونق چندانی در این بخش نیستیم.

درحالی که نرخ ارز بر افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد تاثیر زیادی داشته، در طرف دیگر و در روز گذشته، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد در نتایج طرح فروش خودرو، زمان تحویل برخی خودروها از سوی شرکت سایپا زمستان ۱۴۰۳ اعلام شده است؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد که زمان تحویل این خودروها از این تاریخ نیز بگذرد و برای برون‌رفت از این شرایط دولت باید واردات خودرو را به‌معنای واقعی آزاد کند.

این درحالی است که این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که آمار خلاف واقع در این بخش زیاد به‌چشم می‌خورد. همچنین در این بخش تعهداتی به‌مردم داده شده که نباید تا رفع آن‌ها تعداد قابل توجهی خودرو مجددا پیش‌فروش شود.

تمام این صحبت‌ها از قول یکی از مسئولان کشور درحالی بیان شد که خبر بازگشت خودروهای سواری به‌بورس کالا طی هفته گذشته، گردوخاک زیادی به‌پا کرد و با مخالفت شورای‌رقابت و وزارت صمت مواجه شد. با این همه خبری از توقف عرضه نیست و بورس کالا پس از حدود چهار ماه، دوشنبه دوباره میزبان عرضه خودروهای سواری خواهد بود.

آخرین عرضه خودروهای سواری در بورس کالا به‌دوم اسفندماه سال گذشته برمی‌گردد که در آن تاریخ ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌دستی از سوی ایران‌خودرو در بورس عرضه شد؛ اما پس از آن و با وجود آن‌که این شرکت متعهد به‌عرضه بود، خبری از عرضه خودرو در بورس کالا نه‌تنها از سوی ایران‌خودرو بلکه از سوی هیچ شرکت دیگری نیز نشد. شاید یکی از دلایل این توقف عرضه، تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو از سوی شورای‌رقابت بود و به‌همین دلیل این شورا بر ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو تاکید کرد. اما از اسفندماه سال گذشته تاکنون همواره یکی از سوالات مهم خودرویی و بورسی این بوده که آیا خودروهای سواری به‌بورس بازخواهند گشت یا خیر؟

لاماری بیشترین افزایش قیمت را در میان خودروهای چینی به‌ثبت رساند

خودروهای چینی در روز گذشته و در بازار آزاد تا ۱۷۰ میلیون‌تومان رشد بها را به‌نام خود رقم زدند. جایی که لاماری ایما با ۱۷۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت، رکورد بیشترین رشد بها را در میان خودروهای چینی به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی در روز گذشته رشد بهای ۳ تا ۶۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۶۲ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۰۵ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۵۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۴ میلیون‌تومان، شاهین (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۴۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۲۰ تا ۱۷۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۷۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۶۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان‌، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۴۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز همچنان شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بعضی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش کیا سورنتو GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، کیا اپتیما هیبرید با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =