بازار خودرو

چالش‌های تامین ارز، استاندارد و محیط‌زیست از جمله مشکلاتی بوده‌اند که واردات خودروهای صفر را تا این اندازه با تاخیر مواجه کرده‌اند. این یعنی همین چالش‌ها، ای بسا در ابعادی وسیع‌تر برای خودروهای کارکرده هم وجود خواهد داشت

بازار خودرو در روز گذشته بر خلاف نخستین روز هفته، ریزش قابل توجهی را تجربه کرد. این ریزش بها سبب شد افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی که روز شنبه به‌شکل عجیبی اتفاق افتاده بود، خنثی شود.

درشرایطی که در دو روز پایانی هفته گذشته و در نخستین روز هفته جاری، خودروهای داخلی و چینی با رشد قیمت همراه شدند، خودروهای خارجی برخلاف جریان بازار، افت بهای شدیدی را دنبال کردند. البته در روز گذشته بازار خودروهای داخلی و چینی دوباره روند نزولی به‌خود گرفت و ورق بازار خودروهای خارجی نیز برگشت و در روز گذشته، به‌یک‌باره شاهد رشد قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد بودیم. اتفاقی که انتظار نمی‌رفت بعد از تصویب لایحه واردات خودروهای دست‌دوم در بازار رخ بدهد. هرچند که احتمالا بازار خارجی‌ها با کمی تاخیر به‌رشد نرخ ارز واکنش نشان داد.

کلیات واردات خودروهای کارکرده در هفته گذشته تصویب شد و لایحه این طرح نیز سرانجام در روز گذشته به‌تصویب رسید و این لایحه برای تایید نهایی به‌ شورای‌نگهبان رفت. بالا رفتن نرخ ارز از یک سو و کسری تولید در سال‌های اخیر از طرف دیگر سبب شده است امروز وضعیت نامناسبی را در بازار خودرو شاهد باشیم.

در این شرایط دولت تصمیم به‌واردات خودروهای نو گرفت و آیین‌نامه جدیدی برای آن تنظیم شد. حالا با فشار مجلس، لایحه واردات خودروهای کارکرده هم به‌تصویب رسیده و قرار است درصورت تایید و طی روال معمول، به‌قانون تبدیل شود و دولت نیز موظف به‌انجام آن خواهد بود. اما واردات کارکرده‌ها در عمل چالش‌هایی دارد.

از تامین ارز گرفته تا استاندارد و محیط‌زیست از جمله مشکلاتی بوده‌اند که واردات خودروهای صفر را تا این اندازه با تاخیر مواجه کرده‌اند. این یعنی همین چالش‌ها، ای بسا در ابعادی وسیع‌تر دامنگیر خودروهای کارکرده نیز خواهد شد. بحث تامین قطعات و خدمات خودروهای کارکرده هم از جمله چالش‌های جدید برای واردات این نوع خودروها خواهد بود.

به‌عبارت ساده‌تر هر آن‌چه تا امروز برای واردات خودروهای صفرکیلومتر به‌عنوان چالش مطرح می‌شد، برای خودروهای کارکرده به‌صورت گسترده‌تری وجود دارد و باید دید دولت در مواجهه با این مشکلات چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت.

دولت و مجلس در هفته‌های اخیر با اخبار واردات و سامانه یکپارچه توانستند در بازه‌های زمانی مشخص، جذب نقدینگی بالایی برای تنظیم بازارهای سرمایه داشته باشند.

البته درنهایت ساماندهی بازار خودرو تنها با انتشار خبر میسر نیست و این اخبار تنها در کوتاه‌مدت تاثیر روانی دارند. اتفاقی که کارشناسان بازار خودرو نیز معتقدند تا واردات خودرو به‌نتیجه نرسد و خودرویی وارد خیابان‌ها نشود، نمی‌توان درباره آینده واردات در کشور امیدوار بود.

محصولات کرمان‌موتور بیشترین کاهش قیمت را در بازار آزاد داشتند

خودروهای چینی در بازار آزاد روز گذشته تا ۱۲۰ میلیون‌تومان کاهش بها را تجربه کردند. جایی که کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۲۰ میلیون‌تومان کاهش، رکورد بیشترین ریزش قیمت را در میان خودروهای چینی به‌نام خود ثبت کرد. همچنین دیگر محصولات کرمان‌موتور نیز در روز گذشته کاهش بهای بیشتری را به‌نسبت دیگر خودروهای چینی تجربه کردند.

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۶۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۵ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۹ میلیون‌تومان، رانا پلاس (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش ۴۹۵ میلیون‌تومان، شاهین (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۳۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۶ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۱۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۸۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان‌، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۷۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۹۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم همچنان شاهد رشد قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیاردتومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز رشد بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =