بازار خودرو

متقاضیان خودرو به ‌امید رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر تمایل چندانی به خرید ندارند. گفتنی است از اواسط اردیبهشت‌ماه تاکنون قیمت خودرو در بازار آزاد حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد با تداوم وضع موجود، امکان ریزش بیشتر قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت

روز گذشته بازار خودرو کم‌افت و خیز بود و با ثبات و نوسان جزئی قیمت‌ها، روزی آرام را در چند هفته اخیر تجربه کرد.بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، شاهد ثبات قیمت اغلب محصولات سایپا و ریزش بهای جزئی برخی مدل‌های ایران‌خودرو بودیم. اتفاقی که سبب شد خودروهای داخلی روز چندان پرچالشی نداشته باشند.

خودروهای چینی نیز با افت حداکثری ۴۰ میلیون‌تومانی به‌نسبت چند هفته گذشته، روز نسبتا آرامی را سپری کردند. از طرفی در گروه خودروهای خارجی نیز شاهد چالش جذاب کره‌ای‌ها و آلمانی‌ها با ژاپنی‌ها بودیم. جایی که در بازار آزاد، خودروهای خارجی کره‌ای ‌و آلمانی‌ با ریزش بها همراه بودند و ژاپنی‌ها افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دادند.

روز گذشته و در میان محصولات کره‌ای شاهد ریزش بهای خودروهای هیوندای و ثبات قیمت مدل‌های کیا بودیم. همچنین آلمانی‌های بازار از جمله محصولات ب‌ام‌و، ریزش بها را تجربه کردند. ژاپنی‌های بازار مثل تویوتا، نیسان و لکسوس نیز تا ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت داشتند.

اگرچه برخی کارشناسان نوسان اندک نرخ ارز در بازار غیررسمی، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده نوبت دوم سامانه یکپارچه و افزایش تعرفه واردات را عامل افزایش چند روز پیش قیمت خودرو بیان می‌کنند، اما واکاوی این دلایل نشان از عدم‌انطباق مسائل مطرح‌شده با واقعیت‌های موجود دارد. بازار خودرو مشابه سایر بازارها، یک ماهی است که در فضای رکودی فرو رفته است و خریداران به‌امید رسیدن به‌قیمت‌های پایین‌تر تمایل چندانی به‌خرید ندارند. گفتنی است از اواسط اردیبهشت‌ماه تاکنون قیمت خودرو در بازار آزاد حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد با تداوم وضع موجود، امکان ریزش بیشتر قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت. درچنین شرایطی که بازار خودرو در این روزها در فضای کاملا رکودی فرو رفته است و قیمت‌ها در مدار نزولی قرار گرفته‌اند، اخباری که چند روز گذشته درخصوص عرضه یکی از خودروهای گروه بهمن در بورس کالا در رسانه‌ها مطرح شد، روند نزولی قیمت این خودرو را متوقف کرد و بررسی‌های میدانی از افزایش قیمت این خودرو در بازار آزاد حکایت دارد.

از طرفی در چند روز اخیر، برخی بر این باور بودند که واردات خودروهای کارکرده به‌صنعت‌خودرو آسیب می‌رساند. اما یکی از اعضای کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای‌اسلامی روز گذشته دراین‌باره گفت: «واردات خودرو خللی در روند تولید و فعالیت صنعت‌خودرو در کشور ایجاد نمی‌کند و نیاز سالانه کشور به‌خودرو حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است. این درحالی است که این صنعت حدود یک‌میلیون‌دستگاه خودرو در سال تولید می‌کند و ۷۰۰ هزار متقاضی واقعی نیازشان بدون پاسخ می‌ماند.

از طرفی خودروسازان با برگزاری مراسم قرعه‌کشی به‌شکل جامع تمام افرادی را که متقاضی خودرو بوده‌اند، پوشش داده‌اند و زمان تحویل خودرو به‌آن‌ها را نیز مشخص کرده‌اند.

در قرعه‌کشی اخیر تمام ۵۰۰ هزار نفری که ثبت‌نام کردند، زمان تحویل خودرویشان تعیین‌تکلیف شد و بنا به‌شانس آن‌ها زمان تحویل فردی ۲ روز آینده شد و شخص دیگری ۲ سال دیگر خودرو خود را دریافت خواهد کرد. بنابراین اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده و تنها قرعه‌کشی در یک روز انجام شده است.»

محصولات سایپا با ثبات‌ترین خودروهای بازار

اغلب محصولات شرکت سایپا روز گذشته با ثبات قیمت همراه بودند. جایی که از ۱۵ مدل خودرو حدود ۱۱ محصول در روز گذشته ثبات قیمت را تجربه کردند. خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۱۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۹ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۵۲ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۳ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان‌، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۱۵ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۲۸۵ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد کاهش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افزایش قیمت ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی و افت بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۳ میلیاردتومان رسید. از طرفی لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =