بازار خودرو

بازار خودرو درحالی وارد دومین فصل از سال شد که همچنان نبود تصویر روشنی از اوضاع اقتصادی، این بازار را با بلاتکلیفی و رکود شدید در معاملات مواجه کرده و به‌رغم ادامه ریزش قیمت‌ها از دو ماه گذشته، همچنان چشم‌انداز آینده آن با ابهام جدی روبه‌رو است

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته با رشد بهای اغلب خودروهای داخلی و افت قیمت تعداد کمی از داخلی‌ها و بیشتر خودروهای چینی و خارجی همراه بود. اتفاقی که سبب شد خودروهای داخلی تا ۱۴ میلیون‌تومان افزایش قیمت و تا ۲۵ میلیون‌تومان کاهش بها را تجربه کنند. همچنین در گروه خودروهای چینی نیز شاهد ریزش قیمت برخی مدل‌ها تا ۴۰ میلیون‌تومان نیز بودیم. خودروهای خارجی نیز در بازار آزاد تا ۳۰۰ میلیون‌تومان ارزان شدند. این نوسان نرخ در بازار درحالی رخ داد که بازار خودرو هر روزه شاهد تغییرات زیادی در ارتباط با قیمت انواع خودرو است و می‌توان گفت این نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد به‌اوج خود رسیده است.

بازار خودرو درحالی وارد دومین فصل از سال شد که همچنان نبود تصویر روشنی از اوضاع اقتصادی، این بازار را با بلاتکلیفی و رکود شدید در معاملات مواجه کرده و به‌رغم ادامه ریزش قیمت‌ها از دو ماه گذشته، همچنان چشم‌انداز آینده آن با ابهام جدی روبه‌رو است.

بازار خودرو تقریبا از اوایل اردیبهشت‌ماه با ریزش قیمت همراه شد؛ افت قیمتی که با ورود به‌فصل تابستان کاملا در بازار محسوس است؛ با این وجود و در آغاز هفته جاری، برخلاف هفته‌های اخیر نمودار تغییرات قیمت خودروهای داخلی نسبت به‌نخستین روزهای خردادماه به‌جز افت اندک در برخی از مدل‌ها، در بسیاری از خودروها رشد قیمت را نشان می‌دهد.

به‌گونه‌ای که در بازار آزاد از این بابت شاهد بیشترین تاثیر روی خودروهای داخلی و مقدار کمی روی مدل‌های مختلف چینی هستیم و خودروهای خارجی همچنان تحت‌تاثیر جو روانی ناشی از اخبار واردات و آن‌چه در ارتباط با واردات خودروهای کارکرده مطرح است، روزانه با مقدار قابل توجهی ریزش بها همراه هستند.

از سوی دیگر بازار خودرو بلافاصله به‌خبر تصویب واردات خودروهای دست‌دوم واکنش نشان داد. اتفاقی که این روزها در کنار اخبار مثبت بهبود روابط سیاسی تا حد زیادی تاثیرگذار شده و قیمت انواع خودروها را در بازار ریزشی کرده است. با این همه همچنان چشم‌انداز مبهم اقتصادی بسیاری از فروشندگان و خریداران را سردرگم کرده و این روزها بر رکود بیشتر بازار خودرو دامن زده است. بازار خودرو در هفته‌های اخیر جذابیت خود را برای دلال‌های وابسته به‌تولیدات خودروسازان از دست داده است.

به‌اعتقاد برخی فعالان بازار، درصورت ادامه این روند و عملی شدن موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده، می‌توان شاهد رکود و ریزش بهای بیشتری در بازار خودرو بود. درتحلیل وضع کنونی بازار و آینده قیمتی خودروها، بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند همچنان حفظ ارزش پول فاکتور بسیار مهمی در جهت‌گیری بازار خودرو و هجوم سرمایه به‌بازار خودرو است. آن‌ها می‌گویند حل مشکل بازار خودرو با رفع مشکلات کلان اقتصادی و اجرای روش‌های درست سیاست‌های پولی و همچنین حذف جذابیت و سود آنی از بازار خودرو امکان‌پذیر است.

به‌اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، با وجود مصوبات مجلس درحوزه واردات خودرو و پیگیری‌های دولت و مجلس برای ساماندهی بازار از کانال واردات، همچنان ساماندهی بازار خودرو از مسیر خبردرمانی و تاثیر روانی آن بر بازار دنبال می‌شود. کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند درصورت به‌نتیجه رسیدن واردات و رسیدن پای وارداتی‌ها به‌خیابان، می‌توان نسبت به‌آینده واردات در بازار خودرو امیدوار بود.

پریمیوم‌ها بیشترین ریزش قیمت را در بازار داشتند

در چندماه اخیر خودروهای خارجی پریمیوم در بازار آزادی که قیمت‌ها روند نزولی داشت، بیشترین ریزش بها را تجربه کردند؛ هرچند که این ریزش بها نیز سبب نشد بازار این خودروها از حالت رکود خارج شود.

بر این اساس خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای یک تا ۱۴ میلیون‌تومانی و افت قیمت یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۰ میلیون‌تومان و کارون (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۸۷۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون‌تومان‌، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم همچنان شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۳۰۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول نیز با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =