تاکسی زایمان در ژاپن

دولت ژاپن در راستای تشویق زوج‌ها به فرزندآوری و جبران روند کاهشی جمعیت در این کشور، طرح موسوم به «تاکسی زایمان» را گسترش می‌دهد.

مدت‌هاست تاکسی‌ها در سراسر جهان مشغول جابه‌جایی مسافران هستند. اما در نقاط مختلف جهان و ایران، تاکسی‌های جالب و عجیب‌وغریبی وجود دارند. در ادامه برخی از این تاکسی‌های نامتعارف را معرفی می‌کنیم.

تاکسی زایمان در ژاپن

دولت ژاپن در راستای تشویق زوج‌ها به فرزندآوری و جبران روند کاهشی جمعیت در این کشور، طرح موسوم به «تاکسی زایمان» را گسترش می‌دهد.

به گزارش یورونیوز، جمعیت ژاپن در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش‌از ۸۰۰ هزار نفر کاهش یافت و این موضوع باعث شد دولت مشوق‌هایی را برای فرزندآوری در نظر بگیرد. اکنون نیز طرحی موسوم به تاکسی زایمان، در اکثر مناطق ژاپن به اجرا گذاشته می‌شود.

تاکسی‌ زایمان، یک تاکسی کلاسیک ژاپنی با راننده‌ای مشکی‌پوش است. اما تفاوت اینجاست که این راننده، متخصص جابه‌جایی زنان باردار است. مهم‌تر از همه این که اطلاعات مقدماتی در رابطه با چگونگی نگهداری از زنان باردار و بیمارستان‌های نزدیک به محل در اختیار راننده قرار می‌گیرد و اگرچه احتمالا او متخصص زنان یا ماما نیست اما معمولا کتابچه راهنمای زایمان را در داشبورد خودرو دارد. ایده راه‌اندازی چنین تاکسی‌هایی در وهله نخست فراهم کردن آرامش برای مادران هنگام رسیدن به بیمارستان است.

وجود این تاکسی‌ها در این کلانشهر ژاپن باعث شد بسیاری از آمبولانس‌هایی که پیش‌تر برای انتقال زنان باردار به بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند برای جابه‌جایی بیمارهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

تنها از هر سه شهروند توکیو، یک‌نفر وسیله‌نقلیه شخصی دارد و وقتی زمان زایمان فرا برسد، استفاده از مترو یا دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی نمی‌تواند جای خودرو شخصی را پر کند. هزینه خدمت‌رسانی این تاکسی‌ها با تاکسی‌های معمولی تفاوتی ندارد.

تاکسی سواری با بنتلی، فراری و مک‌لارن!

اگر در کشور روسیه و شهر سنت‌پترزبورگ به تاکسی احتیاج پیدا کردید، برای رسیدن به مقصد می‌توانید از تانک‌های زرهی ارتش نیز استفاده کنید.«BRDM-2» در اتحاد جماهیر شوروی، وسیله زرهی فرماندهی و شناسایی بوده که هم اکنون در شهر سنت‌پترزبورگ به عنوان تاکسی مشغول خدمت‌رسانی است.

دوبی، سرزمین خودروهای لوکس است بنابراین مشاهده تاکسی‌های لوکس در خیابان‌های این امیرنشین دور از انتظار نیست. یکی از مشهورترین تاکسی‌های دوبی، بنتلی کانتیننتال GT فلایینگ‌اسپور است که به‌عنوان تاکسی در این شهر استفاده می‌شود.

یک فراری 458 نیز توسط یک موسسه تاکسیرانی در دوبی استفاده می‌شود. نکته جالب این که تنها 375 دستگاه مک‌لارن P1 در سراسر جهان وجود دارد و یکی از آن‌ها، به‌عنوان تاکسی در تایوان استفاده می‌شود. بارسلونا در اسپانیا نیز معمولا با تیم فوتبال آن شناخته می‌شود، اما یکی از تاکسی‌های لوکس جهان نیز در این شهر تردد دارد.

پورشه 911 توربو S قطعا یکی از سریع‌ترین تاکسی‌هایی خواهد بود که می‌توانید در اروپا سوار شوید. عمان هم سهمی از تاکسی‌های لوکس جهان را به خود اختصاص داده است.

فراری انزو یکی از نادرترین خودروهای ساخته‌شده فراری است که افراد زیادی شانس ملاقات از نزدیک با این خودرو را نداشته‌اند، با این حال می‌توان در عمان از تجربه سواری کوتاه با فراری انزو به‌عنوان تاکسی لذت برد.

امکانات یک هتل در یک تاکسی!

اما در تهران هم تاکسی‌های جالب و عجیبی در حال تردد و جابه‌جایی مسافر هستند. به‌عنوان مثال، ابراهیم ترابی، راننده یک تاکسی آریو خاص و لوکس در تهران است.

این راننده تاکسی درباره خودرو و امکانات ویژه ای که به مسافرانش ارائه می‌دهد، می‌گوید: «من یک راننده تاکسی حرفه‌ای هستم و دلم می‌خواهد به مسافرانی که با من همسفر می‌شوند، حس خوبی منتقل کنم. به شکل تاکسی گردشی و زیر نظر سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران فعالیت می‌کنم. البته خودم امکانات ویژه‌ای را روی خودرویم نصب کرده‌ام که می‌توان به نمایشگر، اینترنت پرسرعت، موادغذایی سبک و نوشیدنی مانند شکلات، آب و آبمیوه، چندجلد کتاب و مجله، روزنامه و ... اشاره کرد. زمان شیوع کرونا هم مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را در تاکسی قرار داده بودم.»

ترابی در ادامه گفت: «گاهی پیش آمده که مسافری را در ظهر تابستان سوار کرده و به او آبمیوه یا آب خنک تعارف کرده‌ام. مسافر بسیار متعجب شده و حتی در برخی موارد از خدمات تاکسی تشکر هم می‌کنند، اما پاسخ من به آنها یک جمله ثابت است که شما لیاقت‌تان بیشتر از اینهاست.»

او درباره اینکه آیا بابت این خدمات هزینه بیشتری از مسافرانش دریافت می‌کند یا خیر، بیان کرد: «مسافری که برای بار اول سوار تاکسی می‌شود، مهمان من است. البته وقتی مسافر خودرویم را می‌بیند، می‌فهمد خدمات بیشتری دریافت خواهد کرد و با هم مبلغی را توافق می‌کنیم. جالب است بعضی مسافران مبلغ بیشتری به‌عنوان انعام می‌دهند، چراکه با خدمات داخل خودرو، یک سری از کارهای‌شان را هم پیش می برند. همین باعث می‌شود خیلی از این افراد به مسافران ثابت من تبدیل شوند و اگر بخواهند جایی بروند، با من تماس می‌گیرند.»

این راننده تاکسی خاص که افراد معروفی مثل بهرام رادان، نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی‌کیا و افراد دیگر را به مقصدشان رسانده، درباره مسئولیت اجتماعی شهروندان می‌گوید: «همه ما در برابر جامعه‌ای که در آن هستیم و در برابر شهروندان این جامعه مسئول هستیم. اگر ما علاوه بر خود ، هوای اطرافیان را هم داشته باشیم. بسیاری از مشکلاتی که امروز وجود دارند، حل خواهند شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =