بازار خودرو

در شرایطی که روز گذشته یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده بود خیال مردم راحت باشد که قیمت خودرو سیر نزولی خود را ادامه خواهد داد و به قیمت‌های واقعی نزدیک خواهد شد، اما با اعلام نرخ‌ها مشخص شد همچنان نوسان بهای ارز کم‌وبیش بر بازار خودرو تاثیر دارد

بازار خودرو در نخستین روز کاری هفته شاهد رشد بهای مدل‌های داخلی و چینی و ادامه سیر نزولی خودروهای خارجی در بازار آزاد بود.

نوسان قیمت خودرو در روز گذشته درشرایطی رقم خورد که نرخ ارز دوباره به‌کانال ۵۰ هزارتومان بازگشت تا بازار، افزایش قیمت را به‌خودروهای داخلی و چینی تحمیل کند. از طرفی مدل‌های خارجی همچنان مسیر افت بهای خود را در بازار آزاد دنبال می‌کنند و این سوال را در ذهن مردم به‌وجود می‌آورند که منشأ این تغییر و تحولات چیست؟

درشرایطی که روز گذشته یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده بود خیال مردم راحت باشد که بهای خودرو سیر نزولی خود را ادامه خواهد داد و به‌قیمت‌های واقعی نزدیک خواهد شد، اما با اعلام نرخ‌ها مشخص شد همچنان نوسان نرخ ارز بر بازار خودرو کم‌وبیش تاثیر دارد.

از طرفی برخی کارشناسان با انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا معتقدند در هیچ‌کجای دنیا بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست؛ چراکه خودرو شرایط خاص خود را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمی‌دهد کالایی از این دست در آن عرضه شود. همچنین شیوه عرضه خودرو در بورس دارای اشکالاتی است. به‌عنوان مثال معمولا یک محصول در میان چندین محصول که جزو محصولات تیراژ بالا هم نیست، در بورس عرضه می‌شود و گاه تا صددرصد قیمت در نظر گرفته شده برای آن، دچار افزایش قیمت شده که این مساله برخلاف هدف سیاست‌گزاران است.

درحال حاضر باید گفت روند کاهش قیمت خودروهای خارجی بسیاری از مردم را به‌واردات خودروهای کارکرده امیدوار کرده است. این درحالی است که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دراین‌باره گفت: «لایحه واردات خودروهای دست‌دوم برای این به‌مجلس آمده تا دولت بتواند تعداد قابل توجهی خودرو وارد کشور کند. اگر ما تعرفه را بالا ببریم باز هم میزان واردات خودرو پایین خواهد آمد؛ ولی با اصلاح تعرفه‌های پیش‌بینی‌شده ما می‌توانیم امیدوار شویم که در طول یک سال، چند صد هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و بازار خودرو به‌تعادل برسد. همچنین منشأ تامین ارز برای واردات خودرو نباید برای دولت مهم باشد. ممکن است فردی در خارج از کشور ارز داشته باشد یا مردم در خانه‌های خود ارز داشته باشند. چرا ما باید برای واردات خودرو از ارز دولتی استفاده کنیم؟ دولت باید در بازار در دو حوزه کیفیت و قیمت خودرو رقابت ایجاد کند.»

این نماینده مجلس افزود: «مردم باید بدانند با فرمولی که در مجلس با قانون ساماندهی بازار خودرو به‌تصویب رسید و لایحه‌ای که دولت برای اصلاح و تکمیل این قانون به‌مجلس فرستاده است، قیمت خودرو سیر نزولی به‌خود می‌گیرد و این نوع محصول به‌لحاظ کیفی رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.»

لاماری بیشترین افزایش قیمت را در بازار ثبت کرد

خودروهای چینی در بازار آزاد روز گذشته نوسان زیادی را تجربه کردند. در این میان لاماری ایما با افزایش قیمت ۷۰ میلیون‌تومانی در بازار آزاد بیشترین تغییر بها را تجربه کرد.
خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۰ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۱۰ تا ۷۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان‌، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۶۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم همچنان شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول و ب‌ام‌و ۵۳۰i هرکدام با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به‌ترتیب به ۲۱ میلیارد و ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =