سهام

شرکت نفت بهران با ارائه نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس (کدال) درخصوص دلایل تغییر بیش‌از ۳۰ درصدی سود عملیاتی سال ۱۴۰۱ این شرکت توضیحاتی را ارائه کرد.

براساس این نامه درآمدهای عملیاتی طبق صورت سود و زیان تلفیقی سال ۱۴۰۱ نسبت‌به دوره مشابه سال قبل ۵۴درصد افزایش داشته که متاثر از رشد ۲۰درصدی مقدار فروش داخلی و رشد ۱۰درصدی حجم فروش صادراتی ناشی از بهره‌برداری از طرح توازن واحدهای عملیاتی پالایش، بهبود سبد محصولات و نیز افزایش قیمت‌های داخلی و صادراتی بوده است.

همچنین بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی طی دوره فعلی نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش ۴۸درصدی مواجه شده که افزایش بهای خوراک مصرفی پالایشگاه، رشد قیمت مواد اولیه وارداتی ناشی از افزایش نرخ ارز، جهش قیمت مواد بسته‌بندی، مواد اولیه داخلی، کرایه حمل و غیره ناشی از تورم و همچنین افزایش خریدهای مواد اولیه برآن موثر بوده است.

ازسوی‌دیگر هزینه‌های فروش اداری و عمومی نیز باتوجه به افزایش هزینه‌های صادرات، رشد هزینه‌های تبلیغات و همچنین افزایش حقوق و دستمزد مطابق الزامات قانون کار، طی این دوره ۵۸درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

با عنایت به توضیحات فوق سود و زیان عملیاتی شرکت نفت بهران و گروه (حسابرسی نشده) طی سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره دوره مشابه سال قبل، افزایش ۶۴درصدی را نشان می‌دهد.

باتوجه به این شرایط به نظر می‌رسد بهران سهم بازار بیشتری را در آینده در اختیار خواهد داشت و مسیر صادراتی برای این شرکت هموارتر خواهد شد. بهران توانسته است با افزایش ۱۶درصدی فروش، به رکورد ۵۸۴۵۵۵مترمکعب انواع فرآورده‌ها دست یابد. این در حالی است که میزان رشد فروش داخلی ۲۰درصد و میزان رشد فروش صادراتی ۱۱درصد افزایش یافته است.

شایان ذکر است بهران به‌عنوان پیشتاز بازار روانکارها، همواره بر تامین نیازهای داخلی کشور به انواع روغن موتور و صنعتی متمرکز بوده و همزمان توسعه بازارهای صادراتی را به جهت تامین سود مورد انتظار سهامداران در برنامه داشته است و نتایج فوق مؤید کسب موفقیت این شرکت در هر دو محور است.

یکی از دلایل اصلی کسب این دستاورد مهم، افزایش تولید محصولات به میزان ۱۱درصد است که از ۱۵درصد رشد در تولید محصولات داخلی و ۷درصد افزایش در تولید محصولات صادراتی حاصل شده است.

این رکورد شکنی، نشان‌دهنده اثربخشی اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بهران در سال‌های اخیر است. پروژه‌هایی که با تکیه بر تخصص مهندسان این شرکت و استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =