تولید

افت تولید خودرو و عدم تحویل به‌موقع خودروهای پیش‌فروش‌شده در سامانه یکپارچه به‌دلیل عدم تامین ارز زنگ خطر را برای فعالان این حوزه به صدا در آورده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه عدم تامین ارز به موضوعی نگران کننده برای مدیران خودروسازی کشور تبدیل شده است، عنوان کرد: «به‌رغم مکاتباتی که با وزارت صمت برای تامین ارز موردنیاز صنعت خودرو داشتیم اما این مهم تاکنون انجام نشده است.»

برای تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو و زنجیره تامین چه اقداماتی صورت گرفته است؟

به منظور تسریع فرآیند تامین ارز اخیرا مکاتبه‌ای با وزیر جدید صمت داشته‌ایم و امیدواریم تامین ارز موردنیاز خودروسازان به سرعت در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد زیرا در غیر این صورت نه‌تنها رشد تولید خودرو در سال جاری محقق نمی‌شود بلکه دستیابی به تیراژ تولید سال گذشته نیز دور از ذهن خواهد بود. در صورت عدم تامین ارز صنعت خودرو، خودروسازان نیز قادر به ایفای تعهداتی که دولت با فروش تجمعی خودرو در سامانه یکپارچه برای آنها ایجاد کرده است، نخواهند بود.

لغو بخشنامه بانک‌مرکزی مبنی‌بر تخصیص ارز به خودروسازی بر مبنای دو سال چه عواقبی برای این صنعت به دنبال دارد؟

مکاتبات انجمن خودروسازان با بانک مرکزی مبنی‌بر تخصیص ارز بر مبنای دو سال گذشته باتوجه به افت تولید خودرو به سبب شیوع کرونا و همچنین تغییر میزان ساخت داخل قطعات و تعرفه واردات قطعات CKD در دو سال اخیر، درست نیست موجب لغو این بخشنامه از سوی بانک مرکزی شده اما همچنان دغدغه جدی ما نسبت‌به تامین ارز باقی است.

پیشنهاد شما به وزیر جدید صمت برای کاهش مصائب صنعت خودرو چیست؟

با توجه به اینکه انجمن‌ها در هر رشته صنعتی متشکل از افرادی متخصص و باتجربه هستند و قانون‌گذار نیز کارگزاران را مکلف به مشورت و همفکری با انجمن‌ها کرده است، از مهندس علی‌آبادی به‌عنوان وزیر جدید صمت انتظار می‌رود از تجربیات انجمن‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در راستای رفع مشکلات صنعت خودرو استفاده بیشتری کند چراکه انجمن‌ها به چالش‌های این صنعت و راهکارهای رفع آن واقف هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =