بازار خودرو

بازار خودرو متاثر از جو روانی اتفاقات سیاسی و بین‌المللی است که البته در این زمینه هم خبرهای ضد و نقیضی اعلام شده و بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. تا زمانی که واردات خودرو قطعی نشده و خودرویی به مشتریان تحویل داده نشده است، نمی‌توان درمورد واردات خودرو نظر داد

بازار خودرو در روز گذشته، آرام‌ترین روز سال ۱۴۰۲ را سپری کرد. درمدت مذکور برخی خودروهای داخلی تا ۵ میلیون‌تومان کاهش قیمت و تا ۱۵ میلیون‌تومان رشد بها را تجربه کردند و تعداد قابل توجهی از مدل‌های داخلی نیز با ثبات قیمت به‌کار خود ادامه دادند.

شرایط آرام بازار خودرو در چهارمین روز تابستان به‌گونه‌ای پیش رفت که شاهد تغییرات قیمتی زیادی در میان خودروهای چینی و خارجی نبودیم. اتفاقی که سبب شد برخی خودروهای چینی در بازه‌ای ۲۰ میلیون‌تومانی، کاهش و افزایش قیمت داشته باشند. همچنین در میان تعداد بسیار کمی از خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد تغییرات قیمتی ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تنها

۴ خودرو پریمیوم در بازار روز گذشته تغییرات قیمت را تجربه کردند. درمیان خودروهای لوکس نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد و بازار خودرو بسیار روز آرام و بدون چالشی را سپری کرد.

درشرایط فعلی کارشناسان معتقدند شاید در پشت پرده اتفاقاتی حول محور واردات خودرو درحال رخ دادن است که بازار خودرو با وجود نوسان نرخ ارز این چنین آرامش خود را حفظ کرده و کاهش قیمت و در برخی مواقع ثبات بها را در دستور کار خود قرار داده است. برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که این ابهامات تنها زمانی رفع می‌شود که یک دستگاه از خودروهای واردشده

به‌کشور قیمت‌گذاری و پس از آن راهی خیابان‌ها شود. اتفاقی که متاسفانه هنوز رخ نداده است.
درحال حاضر بازار به‌سمتی حرکت کرده است که با وجود ریزش قیمت‌ها، مشتری زیادی در آن به‌چشم نمی‌خورد. این درحالی است که هرگاه قیمت خودروها افزایشی شده، تقاضا هم بالا رفته است. در مرحله دوم طرح فروش یکپارچه خودرو با وجود این‌که اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد کاهش یافته، همچنان تعداد متقاضیان زیاد بود و همین وقفه ثبت‌نام، کمی بازار را دچار تعلیق کرده است. کاهش نسبی قیمت ارز که تقریبا از ۵۵ به ۵۰ هزار تومان رسید، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر گشایش‌های ارزی و شرایطی از جنس احیای برجام را بالا برده است. همچنین ادعای خودروسازان که می‌گویند تولید و عرضه‌شان شدت گرفته از دلایل دیگری بوده که روند بازار خودرو را کنترل کرده است.

در این میان بابک صدرایی، کارشناس بازار و صنعت‌خودرو به «دنیای‌خودرو» گفت: «متاسفانه بازار خودرو متاثر از جو روانی اتفاقات سیاسی و بین‌المللی است که البته در این زمینه هم خبرهای ضد و نقیضی اعلام شده و بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. تا زمانی که واردات خودرو قطعی نشده است و خودرویی تحویل مشتریان نشده، نمی‌توان درمورد واردات خودرو نظر داد.»

صدرایی در ادامه گفت: «از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تا الان حدود ۱۴ ماه می‌گذرد و متاسفانه هنوز یک خودرو وارداتی مدل ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ هم در بازار دیده نمی‌شود؛ حتی شرایط فروش آن‌ها هم اعلام نشده و برای قیمت‌گذاری آن‌ها نیز روند مشخصی وجود ندارد.»

تارای دنده‌ای و اتومات، رکورددار افزایش قیمت در میان داخلی‌ها

روز گذشته و در میان خودروهای داخلی، دو محصول تارای دنده‌ای و تارای اتومات با بیشترین افزایش قیمت خودنمایی کردند. تارای دنده‌ای با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش و تارای اتومات با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش بها در روز گذشته دو محصول ایران‌خودرو بودند که در بازار آرام سنت‌شکنی کردند.

برخی خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش تارای اتومات (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به ۸۳۰ میلیون‌تومان، تارای دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش به ۷۰۷ میلیون‌تومان و کارا دو کابین (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش به ۵۴۶ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۱۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد تا بیشترین افت بها را در میان خودروهای داخلی داشته باشد. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ میلیون‌تومانی و افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۵۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم همچنان شاهد کاهش و افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۳۰۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۱۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =