پارکینگ مرز شلمچه

کمتر از ۳ ماه دیگر سفرهای اربعین شروع می شود. پیش بینی ها حاکی از آن است که امسال زائران نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشند.

براساس آخرین ثبت‌نام‌ها در سامانه «سماح»، بیش‌از ۹۵درصد زائران به صورت زمینی و از طریق پایانه‌های مرزی به عتبات مشرف می‌شوند. به همین دلیل مسئولان امر از هم‌اکنون به فکر تامین اتوبوس‌های موردنیاز و تدارک سایر عوامل برای نقل‌وانتقال زوار عتبات عالیات باشند.

مجوز هیات‌دولت برای واردات 2000 اتوبوس

رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر راهداری استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا برای پاسخگویی به تقاضای سفرها در ایام اربعین برنامه‌ریزی ازسوی سازمان راهداری صورت گرفته است، اظهار کرد: «برای آن‌که بتوانیم به تقاضای اربعین پاسخ دهیم، در یک بازه 25روزه (25 مرداد تا 20 شهریور) از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم. خوشبختانه اخیرا هیات‌دولت واردات 2000 دستگاه اتوبوس را مصوب کرده است.»

مهدی قلی‌زاده توضیح داد: «دولت به وزارت راه و شهرسازی مجوز داده تا این تعداد اتوبوس را برای ایام اربعین حسینی وارد کشور شود. کارهای اداری واردات اتوبوس به‌سرعت توسط سازمان راهداری پیگیری و مطابق ضوابط و شرایط اعلام‌شده بین شرکت‌های مسافری و رانندگان دارای شرایط تقسیم شد.»

وی در ادامه افزود: «امیدواریم با کمک دستگاه‌های دیگر 50درصد این ناوگان یعنی حدود 1000 دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین وارد کشور شود.»

مهدی قلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که کشور مبدأ این اتوبوس‌ها مشخص بوده و ا برای واردات قرار است ارز تخصیص یابد، تصریح کرد: «در مصوبه دولت به بحث موضوع ارز اشاره نشده است، ‌با توجه به این‌که تاکنون واردات ممنوع بوده به صورت خاص اجازه واردات 2000 اتوبوس را داده‌اند.» وی ادامه داد: «مطابق مصوبه سقف سنی این ناوگان تا 5سال ساخت است و باید استانداردهای سازمان استاندارد در ورود این اتوبوس‌ها رعایت شود.»

اتوبوس‌های ایرانی می‌توانند به داخل مرز عراق بروند

چندی‌پیش استاندار خوزستان در نشست ستاد استانی اربعین گفت: «ساماندهی و روانسازی تردد اتباع خارجی، جلوگیری از تردد رانتی یا غیرمجاز خودروها در پایانه مرزی، تدارک پارکینگ برای پذیرش صدهزار خودرو، ساماندهی تردد کامیون‌ها، توسعه راه‌آهن برای تسهیل بازگشت زائران، اجرای آسفالت در مسیرهایی که نیاز به ترمیم یا تعریض دارند، از جمله اقداماتی هستند که برای اربعین در نظر گرفته شده است.»

مساله‌ دیگر که با وجود همکاری بی‌دریغ مردم عراق باز هم نیاز آن احساس می‌شد، ایجاد سیستم حمل‌ونقل منظم و برنامه‌ریزی‌شده بود. علی‌اکبر حسینی‌محراب این مساله را موردتوجه قرار داد و گفت: «راهبرد ستاد بر این است که حمل‌ونقل زائران در مرزها به‌صورت کامل ازسوی دولت عراق پشتیبانی شود.»

وزیر کشور در مورد گفت‌وگوهای دوجانبه با طرف عراقی در مورد تسهیل شرایط زیارت اربعین حسینی افزود: «یکی از موضوعات، مساله حمل‌ونقل بود و برای اینکه تسهیلاتی فراهم شود تا اتوبوس‌های ایرانی بتوانند به مرز عراق بروند، توافقاتی با مقامات این کشور صورت گرفت.»

از دیگر مشکلاتی که زائران اربعین در سال‌های گذشته همیشه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند، ترافیک سنگین محورهای منتهی‌به مرزهای خروجی ازجمله مرز مهران به‌عنوان مرز اصلی ورود به عراق بود.

در این خصوص حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام در اسفندماه سال گذشته از اختصاص ۵۷۰میلیارد ریال بودجه جهت تکمیل دو تونل در این مسیر خبر داد و بیان کرد: «تونل‌های شماره یک اربعین باید تا پایان خردادماه به بهره‌برداری برسند؛ همچنین تونل شماره ۲ حداقل تا سه ماه آینده زیر بار ترافیک می‌رود.»

نقاط پرترافیک در مسیر زائران اربعین شناسایی شدند

رئیس پلیس راه انتظامی کشور نیز چند روز قبل در بازدید از مرز شلمچه، چالش‌های ترافیکی مسیر زائران اربعین را بررسی کرد و گفت: «نقاط پرترافیک در مسیر زائران اربعین شناسایی شدند.» سردار حسن مومنی ضمن بازدید از مرز شلمچه چالش‌های موجود ترافیک در ایام اربعین را مورد بررسی قرار داد و تصمیمات لازم برای تسهیل در تردد خودرویی زائران و خودروهای خدمت رسان اتخاذ کرد.

وی در این باره گفت: «در اربعین شاهد تردد بیش‌از ۸۰۰ هزار خودرو و یک میلیون نفر در مرز شلمچه هستیم. تمام این خودروها و جمعیت باید از سه راهی یادمان عبور کنند که باعث ایجاد بار ترافیکی در این منطقه می‌شود.»

سردار مومنی با اشاره به وعده ستاد اربعین برای سامان‌دهی نقاط پرترافیک اظهار کرد: «نقاط شناسایی‌شده در بازدیدهای اخیر با تجربه سال‌های گذشته بررسی شدند. نتایج آن به مسئولان ستاد منعکس و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ می‌شود.»

قیمت بلیت اتوبوس‌های اربعین امسال هم افزایش می یابد؟

براساس اعلام مسئولان ستاد تنظیم بازار، بلیت اتوبوس 29درصد گران شده است و این نگرانی وجود دارد که در ایام اربعین باز هم قیمت بلیت بالا برود. رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری درخصوص قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین گفت: «بلیت اتوبوس‌ها باتوجه به اعلام ستاد تنظیم بازار ۲۹درصد افزایش یافته است، بنابراین بلیت با قیمت‌های جدید به فروش می‌رسد.»

احمدرضا عامری در ادامه افزود: «برآورد ما این بود باتوجه به رشد قیمت اقلام مصرفی اتوبوس‌ها مانند لاستیک، بهای بلیت افزایش قابل‌توجهی پیدا کند، اما ستاد تنظیم بازار ۲۹درصد افزایش قیمت را اعلام کرده است.»

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری در ادامه درخصوص اینکه ناوگان اتوبوسرانی در اربعین شاهد افزایش اتوبوس‌ها خواهد بود نیز گفت: «اگر تعداد زائران بیش از اتوبوس‌های در نظرگرفته شده باشد قطعا اتوبوس‌های کمکی برای ارائه خدمات به زائران در نظر گرفته خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =