کد خبر: 244936
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
زیان قطعی برق

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲" روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « قطعی برق » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

برخی کارشناسان معتقدند سهمیه‌بندی برق صنایع در حالی ازسوی شرکت توزیع نیروی برق دنبال می‌شود که براساس ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار؛ خلاف قانون است و دولت باید در ازای آن به صنایع خسارت بپردازد.

یک عضو هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران، خسارت ناشی‌از قطع برق به صنایع را در سال 1401 حدود شش‌میلیارد دلار اعلام کرد. به‌گفته برخی کارشناسان، توجه به بخش خانگی در زمینه کاهش خاموشی‌ها قابل‌تحسین است، اما نه به بهای از دست رفتن درآمد صنایع؛ چراکه درنهایت باز هم ضرری که متوجه این بخش شود، مردم را به صورت غیرمستقیم درگیر می‌کند.

عضو شورای عالی بورس نیز به ناترازی 6 تا 12 هزار مگاواتی در برق اشاره و بیان کرد قطعی برق ناشی‌از این ناترازی، همه صنایع را درگیر خواهد کرد و صنایع و سهامداران آن از قطعی برق آسیب جدی می‌بینند.

بابک کریمخان، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور نیز با اشاره به قطع برق صنایع گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌ها تولیدکنندگان در شهرهای صنعتی کشور یک‌روز در هفته با قطع برق مواجه هستند.

در حقیقت صنعتگران چهار روز در ماه برق برای تولید ندارند، این موضوع منجربه افت تولید ۱۱درصدی در قطعه‌سازان خودرو شده است.»

این عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در ادامه گفت: «خودروسازان برنامه تامین ژنراتور و تحویل آن به قطعه‌سازان را داشتند، اما این برنامه ازسوی خودروسازان محقق نشد. هم‌زمان با این موضوع خودروسازان توقع دارند که زنجیره تامین افت ۱۱درصدی تولید قطعه، با اضافه کاری یا تامین از قبل جبران شود. این درحالی است که خودروسازان نیز با قطع برق چالش‌های عدیده دارند.»

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو نیز عدم تخصیص و تامین ارز و قطعی‌های برق را به‌عنوان دو چالش اساسی فراروی قطعه‌سازی در شرایط کنونی مطرح کرد که تولید و تیراژ قطعات را با مشکل مواجه خواهد کرد.

امیرحسن کاکایی، عضو هیات‌علمی دانشکده خودرو علم و صنعت نیز در این زمینه گفت: «پارسال معادل یک‌ماه به دلیل قطعی برق و گاز از میزان تولید صنایع کم شد.»

اما برای جلوگیری از قطعی برق گسترده صنایع در تابستان و زمستان و وارد نشدن خسارت‌های چندمیلیارد دلاری، راه‌حلی وجود ندارد؟

اواخر سال گذشته، رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) در این‌باره گفت: «این قطعی‌های برق برای کشوری که دارای قابلیت بسیار بالای ساخت ده‌ها هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است، شایسته نیست. باید بتوانیم پتانسیل بالقوه تولید برق از منابع تجدیدپذیر را به بالفعل تبدیل کنیم. این بازاری چند ده‌میلیارد دلاری برای کسب‌وکارهای انرژی‌های تجدیدپذیر است که ضمن تامین برق کشور می‌تواند صدها هزار شغل فقط در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر استان‌ها و شهرستان‌های کشور ایجاد کند ولی تاکنون به آن بی توجهی شده است.»

متاسفانه این بی‌توجهی هر سال به افزایش شکلاف ناترازی برق تولیدی و مصرفی کشور و قطع برق صنایع و البته سرانجام خاموشی واحدهای مسکونی کشور و وقوع چالش‌های عظیمی منجر خواهد شد که باید هرچه زودتر برای علاج آنها در اسناد بالادستی، سازوکار دقیق و کارشناسی مشخص شود که اگر چنین نشود به قول شاعر: « وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست!»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =