سمند سورن پلاس

این پیشرانه هم‌اکنون درحال نصب و استفاده در خودروهایی نظیر پژوپارس سال، پژوپارس سال سفارشی و آریسان۲ است

در ماه‌های اخیر، محصولات بسیاری ازسوی گروه صنعتی ایران‌خودرو با تغییرات فنی یا آپشن‌های افزوده معرفی شده‌اند که تفاوت فنی آن‌ها مربوط به مواردی همچون استفاده از گیربکس شش‌دنده، ارتقا یا تغییر موتور و... بوده و امکانات الحاقی آن‌ها نیز به الزامی‌شدن موارد باقیمانده از استانداردهای ۸۵گانهمانند دی‌لایت، پوزیشن‌لایت و... برمی‌گردد. یکی از این محصولات که اخباری درخصوص آن طی روزهای اخیر منتشر شده، خودرو سورن‌پلاس با موتور XU۷P است.

سورن‌پلاس ازجمله محصولات ایران‌خودرو است که به‌عنوان جایگزینی سمند و ۴۰۵ در خطوط تولید این شرکت معرفی شده و تیراژ آن از سال ۹۹ تا کنون روبه افزایش است. این خودرو همچنین به‌عنوان جایگزین برای سمند به تاکسیرانی راه یافته است و نسخه‌های متنوعی اعم‌از گازسوز و بنزینی با آپشن‌های گوناگون دارد.

پیشرانه XU۷P که نسخه ارتقایافته XU۷ است، همان موتور معروف ۱.۸ لیتری خانواده پژو۴۰۵ و پارس بوده که تغییرات مهمی در راستای کاهش مصرف سوخت، افزایش توان، افزایش عمر موتور، کاهش استهلاک، روغن‌کاری و... در آن اعمال شده است.

این پیشرانه دارای حجم ۱۸۰۰ سی‌سی با توان ۹۸ تا ۱۰۰ اسب‌بخار و حدود ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور است. بازدهی این پیشرانه با تغییر سرسیلندر، ورودی و خروجی هوا، نوع پاشش سوخت و... بالا رفته و استهلاک آن نیز کاهش پیدا کرده است.

گفته می‌شود؛ تولید سورن‌پلاس با پیشرانه XU۷ پلاس به‌زودی در سایت کرمانشاه ایران‌خودرو کلید خواهد خورد. همچنین احتمال می‌رود این نسخه را بیش‌تر برای تاکسیرانی تدارک دیده باشند، چراکه نسبت به EF۷ هزینه‌های تولید کمتری برای شرکت دارد و این موضوع هزینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی با محصول سورن‌پلاس را کاهش خواهد داد که موجب تسریع در روند نوسازی ناوگان خواهد بود. از طرفی برخی نواقص XU۷ هم در این پیشرانه برطرف شده است. این پیشرانه هم‌اکنون درحال نصب و استفاده روی خودروهایی نظیر پژوپارس سال، پژوپارس سال سفارشی و آریسان۲ است.

موارد اصلاح، بهبود و ارتقا در پیشرانه XU۷P

نسخه پایه موتور XU۷، جزو پیشرانه‌های دارای بازده مناسب و مشتری‌پسند بود و به همین دلیل ارتقای آن در دستور کار ایران‌خودرو قرار گرفت. ارتقای کیفی این موتور به XU۷ پلاس با هدف عمل به مسئولیت اجتماعی، ارتقای سطح آلایندگی به یورو۵، کاهش حداکثری مصرف سوخت، افزایش سطح کیفی در راستای مشتری‌مداری و نیز افزایش ۱۰درصدی توان و گشتاور آن، به‌عنوان یکی از طرح‌های شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو تعریف شد و در همین راستا، حدود ۳۵ قطعه از این موتور تغییر یافت.

پیشرانه XU۷P با توجه به ارتقای مشخصات فنی وکیفی، ارتقای سیستم خنک‌کاری، بهبود انتقال قدرت موتور و تغییرات در نمای ظاهری اجزای موتور که نسبت به موتور قبلی XU۷ کاملا متفاوت است،

به‌عنوان موتور نسل جدید خانواده XU به مشتریان عرضه شد. با توجه به این‌که به‌رغم افزایش توان و گشتاور این موتور، حجم آن ثابت مانده، مصرف سوخت آن در چرخه سیکل رانندگی شهری ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش خواهد بود. همچنین این محصول قابلیت دوگانه‌سوز هم دارد و در شرایط گازسوز نیز قابلیت رانندگی خوبی برای مشتری ایجاد می‌کند.

XU۷ پلاس؛ از پارس و سمند و ۴۰۵ تا آریسان۲ و سورن‌پلاس

پس از اجرای پروژه ارتقای موتور XU۷، در فاز نخست چهار محصول ایران‌خودرو به پیشرانه XU۷P با استاندارد آلایندگی یورو۵ اجرا شد که شامل پارس بنزینی، سمند بنزینی، پارس و ۴۰۵ دوگانه‌سوز بود.

این محصولات به دلیل ارتقای کیفی موتور XU۷P در زمینه آلایندگی، توان، گشتاور، کاهش مصرف سوخت، کاهش حداکثری نرخ مصرف روغن‌موتور و ارتقای سیستم خنک‌کاری پیشرانه، با استقبال خوب مشتریان ایران‌خودرو مواجه شدند. گفتنی است؛ تغییرات انطباق موتور در این طرح شامل طراحی سامانه هوارسانی جدید، تغییر لوله‌های سوخت، تغییر نسبت دنده‌های جعبه‌دنده متناسب با موتور جدید، تغییر سامانه برق و الکترونیک، بهبود سامانه خلأ بوستر ترمز، مجموعه رگلاتور گاز جدید برای واریانت‌های گازسوز است.

درمجموع؛ ارتقای سطح آلایندگی به یورو۵، ارتقای عملکردی موتور (افزیش توان و گشتاور موتور تا حدود ۱۰درصد)، کاهش حداکثری مصرف سوخت، بهبود کیفی، ارتقای سامانه خنک‌کاری موتور با استفاده از سامانه هواگیری خودکار و تغییر نمای ظاهری موتور ازجمله بهبودهای صورت‌گرفته در این محصولات نسبت به محصولات مبناست.

این موتور در فاز دوم، پس از به‌کارگیری درمحصول آریسان۲، به خودرو سورن‌پلاس راه یافت. احتمالا پس از به‌کارگیری این موتور در محصول سورن‌پلاس، گیربکس آن نیز مانند آریسان۲ تبدیل به جعبه‌دنده پنج‌سرعته دنده‌ای BE خواهد شد.

بدین‌ترتیب؛ از آن‌جا که با تولید محصول سورن‌پلاس با موتور XU۷P، درصد اشتراک قطعات آن با سه محصول پژوپارس سال، پژوپارس سال سفارشی و آریسان۲ تا حد قابل اتکایی بالا خواهد رفت، این اشتراک قطعات از یک‌سو به افزایش شمارگان تولید این محصول می‌انجامد و ازسوی‌دیگر، با توجه به تعدد قطعات و گستردگی شبکه خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو در کشور، در این بخش نیز نگرانی وجود نخواهد داشت.

استقبال مردم و ناوگان تاکسیرانی از سورن‌پلاس

همان‌طور که گفته شد؛ با توقف تولید سمند و پژو۴۰۵، خودرو سورن‌پلاس جایگزین این محصولات شد و علاوه بر عرضه به مشتریان برای مصارف شخصی و خانوادگی، نسخه دوگانه‌سوز آن با دریافت مجوزها و تاییدیه‌های لازم از سازمان استاندارد و تعیین قیمت، به ناوگان تاکسیرانی کشور راه یافت. سورن‌پلاس دوگانه‌سوز با برخوداری از ایمنی بالاتر و تجهیزات بیشتر، سطح رضایتمندی رانندگان و مسافران تاکسی را افزایش داد.

هنوز در مورد سطح آپشن‌ها و امکانات خودرو سورن‌پلاس با موتور XU۷P جزئیاتی اعلام نشده است، اما احتمال دارد برای اقتصادی‌تر شدن این محصول به‌ویژه با کاربری تاکسی، برخی آپشن‌ها از آن حذف شود. اما درعین‌حال ممکن است به‌واسطه اجباری‌شدن استانداردهای ۸۵گانه به‌رغم احتمال حذف برخی آپشن‌ها مانند سیستم تهویه‌ مطبوع اتوماتیک، پاورویندوز و آنتی‌ترپ، گرمکن شیشه عقب، آینه‌های تاشو برقی و...، شاهد افزوده‌شدن آپشن‌هایی مانند سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی، سامانه هشدار انحراف از مسیر، اتولایت، نشانگر فشار باد تایر، سیستم کنترل پایداری و... به این خودرو باشیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 1
    حداقل بفکر تاکسی داران باشید هزینه تعویض روغنش یک میلیون و دویست هزار تومان و دیسک صفحه اش خیلی نایاب هست این موتور اصلا برای تاکسی مناسب نیست درضمن دوگانه سوز ش هم هنوز امتحان پس نداده چقدر دوام میاره
  • ناصر IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 1
    Xu7pXu7pبهترین موتور در ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =