بازار خودرو

حال که پنج روز از پایان خرداد هم می‌گذرد، نه‌تنها خودرویی به دست ثبت‌نام‌کنندگان نرسیده، بلکه می‌توان گفت ماجرای واردات خودرو به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. به همین دلیل است که کارشناسان بازار خودرو تقریبا امیدی به واردات ندارند و معتقدند که ثبات قیمت فعلی بازار احتمالا موقتی است

بازار خودروهای داخلی در روز گذشته به‌جز یک مدل خودرو روند کاملا ریزشی را تجربه کرد. افت بهایی که تا ۱۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد رقم خورد و تنها وانت آریسان ۲ بود که به‌دلیل افزایش قیمت کارخانه با رشد بهای ۳۰ میلیون‌تومانی در میان خودروهای داخلی خودنمایی کرد.

در میان خودروهای چینی نیز تنها هایما S۵ بود که با افزایش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی روند نزولی بازار را بر هم زد. در گروه خودروهای خارجی پریمیوم هم تنها شاهد افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو و در خودروهای لوکس نیز شاهد رشد بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی دو مدل خودرو در بازار آزاد بودیم و مابقی خودروهای خارجی در بازار با ثبات قیمت به‌کار خود ادامه دادند.

کارشناسان معتقدند در حال حاضر که از موعد تحویل خودروهای وارداتی گذشته است، احتمال این وجود دارد که شرایط فعلی بازار خودروهای خارجی ثبات چندانی نداشته باشد. اتفاقی که احتمال دارد روند نزولی چندماه اخیر در بازار را به‌یک‌باره تغییر دهد.

درحالی که طبق وعده امید قالیباف، سخنگوی سابق وزارت صمت قرار بود ۹۰ درصد خودروهای وارداتی تا پایان خرداد تحویل مشتریان شوند، اما اکنون پنج روز از موعد تحویل می‌گذرد و خودرویی به‌دست مشتریان نرسیده است. اواخر سال گذشته بود که وزارت صمت برای فروش خودروهای وارداتی که هنوز مدل و قیمت آن‌ها مشخص نبود، به ابتکار جدیدی دست زد و با دریافت و بلوکه‌سازی ۵۰۰ میلیون‌تومان از ۱۲۰ هزار نفر، حدود ۶۰ هزار میلیاردتومان جذب حساب‌های وکالتی کرد.

در آن مقطع مسئولان وزارت صمت بارها اعلام کردند که ۵ درصد از این محصولات به‌صورت فروش فوری به‌دست مشتریان می‌رسد و ۹۰ درصد دیگر آن درنهایت تا پایان خرداد ۱۴۰۲ در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان قرار می‌گیرد.

در همین زمینه امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت روز ششم اسفند ۱۴۰۱ طی مصاحبه‌ای درباره تحویل ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی پیش‌فروش‌شده به‌مشتریان تاکید کرد که «تحویل این خودروها عمدتا سه‌ماهه است؛ یعنی شاید ۹۰ درصد آن سه‌ماهه باشد. پنج درصد آن تحویل فوری و پنج درصد آن هم ۶ ‌ماهه است. این ترکیب ممکن است تغییر کند؛ اما درهمین حدود زمانی احتمالا خودروها تحویل مشتریان داده خواهد شد.» حال که پنج روز از پایان خرداد هم می‌گذرد، نه‌تنها خودرویی به‌دست ثبت‌نام‌کنندگان نرسیده، بلکه می‌توان گفت ماجرای واردات خودرو به‌کلاف سردرگمی تبدیل شده است.

به‌همین دلیل است که کارشناسان بازار خودرو تقریبا امیدی به‌واردات ندارند و معتقدند که ثبات قیمت فعلی بازار به‌احتمال زیاد موقتی است و دور از ذهن نیست که قیمت‌ها به‌دلیل عدم‌تحقق وعده‌های مسئولان به‌زودی روند افزایشی به‌خود بگیرد.

هایما S۵ تنها خودرو چینی بازار با افزایش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی

در میان خودروهای چینی تنها محصولی که افزایش قیمت را تجربه کرد، هایما S۵ بود. روز گذشته تمام خودروهای چینی با ریزش بها مواجه بودند؛ اما هایما S۵ رشد قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۵۶۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۴ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۸۶۸ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی وانت آریسان ۲ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۴۱۳ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۶۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی ارزش هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم همچنان شاهد کاهش و افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد. همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز رشد بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =