هـــوندا e

با توجه به‌ادعای کمپانی ب‌ام‌و اگر این خودرو تنها ۱۰ دقیقه شارژ شود، می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. 

سال ۲۰۲۰ را می‌توان چالش‌برانگیزترین سال صنعت‌خودرو دانست. همه‌گیری کرونا در این سال دردانه‌های الکتریکی را با مشکلات فراوانی مواجه کرد. هرچند که به‌باور کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت‌خودرو، اگر همه‌گیری کووید-۱۹ نبود، جایگاه الکتریکی‌ها امروز وزین‌تر بود. اما با تمام موانع‌، خودروسازان توانستند این کارزار را با موفقیت پشت سر بگذارند و محصولات الکتریکی خود را در زمان مناسب و بدون تاخیر به‌دست مشتریانشان برسانند.

در این مطلب ۶ مدل خودرو الکتریکی را که از نگاه مجلات معتبری چون موتورترند، مجله خودرو و اتواکسپرس به‌عنوان بهترین الکتریکی‌های سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ معرفی شده‌اند و احتمال می‌رود برای سال جاری نیز بتوانند این موفقیت را تکرار کنند، بررسی خواهیم کرد تا بدانیم ‌ویژگی‌ آن‌ها چیست که این خودروهای بی‌صدا را به‌بهترین‌های سال بدل کرده است.

فورد موستانگ مک-ای

موستانگ، همواره نماد عملکرد بالا از فورد در محصولات اسپرتش بوده است. موستانگ مک-ای تعبیر متفاوت فورد از دنیای بی‌صدای الکتریکی‌هاست. این خودرو با طراحی جذاب و عضلانی به دنیای بی‌صدای الکتریکی‌ها هیجان می‌بخشد. مک-ای ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۹ به‌جهان معرفی شد و از دسامبر سال ۲۰۲۰ فروش آن در سراسر جهان آغاز شد.

حرکت بی‌صدا اما پرتوان

موستانگ مک-ای در ظاهر رگه‌هایی از طراحی اصیل و تهاجمی موستانگ را به‌همراه دارد که با فرمت کوپه بدنه و گلگیرهای متورم، استایل جذاب و اسپرتی دارد و نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. اما چرا موستانگ مک‌-ای به‌عنوان یکی از بهترین الکتریکی‌های سال معرفی شده است؟

بالاترین امتیاز در زمینه طراحی جذاب و اسپرت، کیفیت بالای ساخت، ارائه بالاترین سطح امکانات رفاهی و مشخصات فنی عالی در کنار قیمت مناسب، موستانگ مک-ای را به‌بهترین الکتریکی سال بدل کرده است.

طیف گسترده‌ای از نسخه‌های مختلف موستانگ مک-ای به‌بازار عرضه شده که قوی‌ترین نسخه این اس‌یووی کوپه عضلانی آمریکایی First Edition و GT است. هر دو نسخه دارای دو موتور الکتریکی هستند که یکی در محور عقب و دیگری در محور جلو قرار دارد. پایه قیمت First Edition ۵۸ هزار و ۳۰۰ دلار و نسخه GT ۶۰ هزار و ۵۰۰ دلار است.

نسخه GT با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافتی برابر با ۴۲۰ کیلومتر را مطابق استاندارد WLTP طی کند و حداکثر قدرت آن به ۳۴۶ اسب‌بخار و حداکثر گشتاورش نیز به ۵۸۰ نیوتون‌متر می‌رسد.

نسخه GT با یک بار شارژ ۴۱۵ کیلومتر مسافت را می‌پیماید و قدرتی برابر با ۴۸۰ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۶۰۰ نیوتون‌متر تولید می‌کند. هر دو نسخه از باتری ۸۸ کیلووات-ساعتی برخوردارند.

پولستـار ۲

پولستار به‌عنوان برند الکتریکی و پرفورمنسی ولوو در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۹ در موتورشوی ژنو از سدان لیفت‌بک خود با نام پولستار ۲ پرده برداشت. پولستار ۲ برپایه پلت‌فرم CMA ولوو شکل گرفته و در ظاهر با زبان جدید طراحی پولستار مواجه شده تا استایلی زیبا داشته باشد.

حرکت بی‌صدا اما پرتوان

در بخش فنی، مهندسان ولوو با استفاده از دو موتور الکتریکی سنکرون تک‌فاز که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب قرار گرفته، توانسته‌اند حداکثر قدرت خروجی را به ۳۰۰ کیلووات (۴۰۲ اسب‌بخار) و گشتاور خروجی را به ۶۶۰ نیوتون‌متر برسانند. از جمله مواردی که پولستار ۲ را به‌بهترین خودرو الکتریکی سال بدل کرده، مشخصات فنی این خودرو تمام‌الکتریکی است.

همچنین منبع تغذیه این سدان لیفت‌بک در نسخه برد بلند (Long Range) یک پک باتری لیتیوم-یونی به‌ظرفیت ۷۸ کیلووات-ساعت است که با یک بار شارژ کامل توانایی حرکت تا ۴۷۰ کیلومتر (مطابق تست‌های WLTP ) را دارد.

گیربکس تک‌سرعته، قدرت و گشتاور را به‌چهار چرخ منتقل می‌کند. این خودرو ظرف ۶.۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

برخی تجهیزات ایمنی روز این خودرو عبارتند از: سیستم کمکی پیشرفته رانندگی ولوو، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم شناسایی عابرپیاده منطبق بر ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار انحراف از مسیر. پولستار ۲ با قیمت ۶۱ هزار و ۲۰۰ دلار، یکی از خودروهای لوکس الکتریکی به‌شمار می‌رود.

ب‌ام‌و iX۳

ماه جولای سال ۲۰۲۰ ب‌ام‌و از کراس‌اوور جمع‌وجور لوکس الکتریکی خود که برپایه X۳ شکل گرفته، رونمایی کرد. این کراس‌اوور برقی iX۳ نام داشت و از نظر ابعادی با X۳ متفاوت بوده و در جزئیات بدنه و کابین نیز تفاوت‌های اندکی با آن دارد.

حرکت بی‌صدا اما پرتوان

این تفاوت‌ها تنها به‌گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، کاراکتر لاین، دیفیوزر و سپرهای جلو و عقب خلاصه می‌شود و سبب شده است iX۳ ظاهر یک خودرو برقی را به‌خود بگیرد. با توجه به‌قیمت پایه ۶۱ هزار دلاری برای iX۳ این خودرو مشخصات مناسبی برای استفاده روزانه ارائه می‌کند.

X۳ با قلب تپنده الکتریکی و انبوهی از امکانات ویژه ب‌ام‌و، در فهرست بهترین‌های سال قرار گرفته است. با وجود این‌که بیشتر محصولات کمپانی ب‌ام‌و، دیفرانسیل‌عقب (محور محرک عقب) هستند اما در iX۳ یک موتور به‌قدرت ۲۱۰ کیلووات (۲۸۶ اسب‌بخار) در محور عقب نصب شده که با باتری ۸۰ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی و با یک بار شارژ کامل، تا ۴۶۰ کیلومتر را طی می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد iX۳ زمان نسبتا کوتاه شارژ ۸۰ درصدی باتری این خودرو در ۳۴ دقیقه است. با توجه به‌ادعای کمپانی ب‌ام‌و اگر این خودرو تنها ۱۰ دقیقه شارژ شود، می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

نیســان آریا

یکی از خودروهای حاضر در این فهرست که اسم آن برای ما ایرانی‌ها بسیار آشناست، نیسان آریاست. اگرچه آریا در کشور ما و تا پیش از انقلاب، خودرو ناموفقی بود، اما نیسان با تولید محصولی با ویژگی‌های عالی، آن هم از نوع الکتریکی توانست نام لایقی برای این خودرو انتخاب کند.

آریا خودرو کراس‌اوور تمام‌برقی است که در موتورشو توکیو سال ۲۰۱۹ و در قالب یک خودرو کانسپت به‌جهان معرفی شد.

حرکت بی‌صدا اما پرتوان

ماه جولای سال ۲۰۲۰ بود که کمپانی نیسان از نسخه تولیدی آریا رونمایی کرد. تغییر سبک طراحی به‌سمت مفهومی تازه، تعبیر مختصری از استایل آریاست.

استایل آوانگارد این کراس‌اوور تمام‌الکتریکی از طراحی خسته‌کننده نیسان فاصله گرفته و تحول جدی را در خط‌مشی نیسان به‌وجود آورده است.

آریا با وجود چهره مدرن و نوگرانه خود با دو نوع پیشرانه الکتریکی که یکی تک‌موتور و دیگری دو موتور برقی است، به‌بازار عرضه شده است. موتور الکتریکی سه فاز AC می‌تواند ۲۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور ارائه دهد.

این قدرت و گشتاور از یک باتری لیتیوم-یونی به‌ظرفیت ۶۵ کیلووات-ساعتی تغذیه می‌کند که با یک بار شارژ کامل، مسافتی برابر با ۳۶۰ کیلومتر را طی می‌کند.

در نسخه دارای دو موتور الکتریکی، درمجموع ۳۸۹ اسب‌بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌شود. در این نسخه یک باتری لیتیوم-یونی ۹۰ کیلووات-ساعتی موتورها را تغذیه می‌کنند.

این خودرو ظرف ۵.۱ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد. قیمت پایه‌ای ۴۰ هزار دلار و مشخصات فنی عالی، آریا را به‌یکی از بهترین گزینه‌های الکتریکی بدل کرده است.

پورشه تایکان

تایکان کوپه چهار در زیبا و جسور پورشه است که در دنیای بی‌صدای الکتریکی‌ها انقلابی به‌پا کرد. تایکان سال ۲۰۱۹ در موتورشو فرانکفورت رونمایی شد و توانست نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به‌خود جلب کند.

استایل این کوپه چهار در با بدنه سیال، تناسبات عالی و سقف کمانی به‌جذابیت آن می‌افزاید. تایکان در چهارنسخه توربو S، توربو، ۴S و استاندارد به‌بازار عرضه شده که اخیرا نسخه شوتینگ‌بریک آن نیز با نام کراس‌توریسمو معرفی شده است.

حرکت بی‌صدا اما پرتوان

تایکان در نسخه‌های توربو S، توربو و ۴S با دوموتور الکتریکی، سیستم چهارچرخ‌محرک و گیربکس دو سرعته پا به‌خیابان‌ها گذاشته است.

این خودرو در نسخه استاندارد با یک موتور الکتریکی در عقب و سیستم انتقال قدرت چرخ عقب محرک (دیفرانسیل‌عقب) به بازار عرضه شده است. کیفیت بی‌نظیر ساخت این خودرو با توجه به‌برخورداری آن از بالاترین سطح تکنولوژی و بخش فنی منحصربه‌فردش، با توجه به‌قیمت پایه ۷۹ هزار و ۹۹۰ دلاری آن، این خودرو را در میان بهترین الکتریکی‌های سال قرار داده است.

قوی‌ترین نسخه تایکان که با پسوند توربو S شناخته می‌شود، با باتری ۹۳ کیلووات-ساعتی و دو موتور الکتریکی پرقدرت به‌بازار عرضه شده است. مجموع توان خروجی این خودرو ۷۵۱ اسب‌بخار و گشتاور آن ۱۰۵۰ نیوتون‌متر است.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس دوسرعته، تنها ظرف ۲.۸ ثانیه آن را از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رساند. ۸۰ درصد از ظرفیت باتری تایکان توربو S با یک بار شارژ که حدود ۲۳ دقیقه طول می‌کشد، پُر می‌شود. این خودرو با این میزان شارژ، مسافتی برابر با ۴۱۶ کیلومتر را می‌پیماید.

هـــوندا e

کمی پیش‌تر هوندا e به‌عنوان یکی از بهترین‌های سال ۲۰۲۲ معرفی شده بود. این خودرو همچنین یکی از بهترین خودروهای کوچک الکتریکی سال با کاربردی شهری است.

استایل بدنه ساده در کنار رعایت تناسبات عالی، یک هاچ‌بک جذاب و دوست‌داشتنی را معرفی می‌کند. هنگام ورود به‌کابین نخستین پارامتری که بسیار خودنمایی می‌کند، فضای بسیار مناسبی است که در اختیار سرنشینان قرار گرفته است.

حرکت بی‌صدا اما پرتوان

در داخل کابین، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی، نمایشگر ۸.۸ اینچی کناری و ۶.۵ اینچی برای نمایش تصاویر اطراف خودرو که توسط دوربین‌ها به‌ثبت می‌رسد، به‌چشم می‌خورد.

از این طراحی مرجع، جنسیس در آیونیک ۵ الگوبرداری کرده است. از موارد قابل ذکر در این خودرو می‌توان به‌دستگیره‌های i شکل آیرودینامیکی فوق ارگونومیک با زاویه قرارگیری ۶۵ درجه‌ و دوربین‌های جانبی هوشمند اشاره کرد که تصویر یک خودرو آینده را در زمان حال به‌نمایش می‌گذارند.

از دیگر مهم‌ترین ویژگی‌های هوندا e توازن عالی میان بخش فنی و نیازهای شهری است. این هاچ‌بک دوست‌داشتنی ژاپنی در سه نسخه استاندارد و دو نسخه ADVANCE عرضه شده است.

نسخه استاندارد این خودرو با قدرتی برابر با ۱۳۴ اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۵ نیوتون‌متری عرضه می‌شود.

دو نسخه ADVANCE با ۱۵۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتون‌متر گشتاور، بهترین گزینه مناسب برای مصارف شهری هستند. مهندسان هوندا در هر سه نسخه از باتری لیتیوم-یونی ۳۵.۵ کیلووات-ساعتی استفاده کرده‌اند که در ۳۱ دقیقه ۸۰ درصد ظرفیت این باتری‌ها شارژ می‌شود. برد مسافتی این خودرو به ۲۱۰ کیلومتر می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

آخرین اخبار