بازار خودرو

کارشناسان معتقدند از جمله دلایل موثر در کاهش قیمت خودرو موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است. این طرح که مالیات گرفتن از دلالان خودرو را دنبال می‌کند، با این‌که هنوز اجرا نشده اما توانسته اثر مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد

خودروهای خارجی در ۲۴ ساعت گذشته با ثبات‌ترین روز سال را تجربه کردند. بر این اساس در بازار خودروهای خارجی تمام مدل‌ها بدون تغییر قیمت روز خود را سپری کردند و این نخستین‌بار در سال جدید بود که شاهد چنین اتفاقی در بازار این دسته از خودروها بودیم.

البته درکنار این امر شاهد ریزش بهای خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم در بازار آزاد ۴۰ میلیون‌تومان ارزان شد. این درحالی است که در تاریخ یادشده نرخ ارز نیز در بازار به‌ثبات نسبی رسید و درعین حال با عامل دیگری هم مواجه نبودیم که سبب تغییر محسوسی در بازار خودرو شود. خبر همچنین درج خبر رفع ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار نیز شوک دیگری به‌بازار خودروهای خارجی بود تا این بازار را از نوسانات چشمگیر قیمت به‌دور نگه دارد.

از طرفی عرضه خودرو در بورس کالا درحالی با توجه به‌مصوبه سال گذشته شورای‌رقابت فعلا به‌حالت تعلیق درآمده که برخی خودروسازان برای ابطال آن دست به‌دامان دیوان عدالت اداری شده‌اند. شورای‌رقابت سال گذشته در قالب دستورالعملی اعلام کرد تمام خودروها باید در سامانه یکپارچه عرضه شوند و این موضوع به‌معنای پایان عرضه خودرو در بورس کالا بود. پس از ابلاغ این دستورالعمل، این شورا و وزارت صمت با هماهنگی یکدیگر طرح فروش بزرگ خودرو از مسیر سامانه یکپارچه را دنبال کردند و پس از آن خودروهای سواری در بستر بورس عرضه نشدند.

درحال‌حاضر نیز دو مرحله از فروش بزرگ خودرو از مسیر سامانه یکپارچه به‌اجرا درآمده که در نتیجه آن عنوان می‌شود بالغ بر دو میلیون تعهد تا پایان سال ۱۴۰۳ روی دوش خودروسازان قرار گرفته است. این درحالی است که سیاستگزار همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و اجازه نمی‌دهد خودروهای سواری (چه محصولات متعلق به‌ایران‌خودرو و سایپا و چه خودروهای بخش‌خصوصی) خارج از سامانه یکپارچه عرضه شود.

همین هفته پیش بود که با وجود اعلام بورس کالا مبنی بر عرضه یکی از محصولات متعلق به‌خودروساز بخش‌خصوصی، آگهی مربوطه لغو شد و عرضه خودرو مورد نظر به‌حالت تعلیق درآمد.
دلیل تعلیق عرضه این خودرو در بورس کالا، مخالفت نهادهای مختلف به‌ویژه شورای‌رقابت و وزارت صمت بود؛ چه آن‌که آن‌ها این اقدام را غیرقانونی و برخلاف دستورالعمل ابلاغی از سوی شورای‌رقابت مبنی بر فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه عنوان کردند.

این اتفاقات درحالی رخ داده که در درجه نخست خودروسازان وابسته به‌دولت با چالش تامین نقدینگی برای جهش تولید مواجه هستند و دوم این‌که شرکت‌های خودروساز بخش‌خصوصی نیز گرفتار قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای‌رقابت شده‌اند. خصوصی‌ها تا همین سه ماه پیش تنها با الزام عرضه محصولات خود در سامانه یکپارچه مواجه بودند؛ اما شورای‌رقابت تصمیم گرفت به‌قیمت محصولات آن‌ها نیز ورود کند.

کارشناسان معتقدند از دلایلی که سبب کاهش قیمت خودرو شده، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است. این طرح که مالیات گرفتن از دلالان خودرو را دنبال می‌کند، با این‌که هنوز اجرا نشده اما توانسته اثر مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد. مالیات بر عایدی سرمایه، همان طرحی است که فاطمی‌امین، وزیر استیضاح‌شده دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود آن را به‌عنوان یک مطالبه عمومی از نمایندگان مجلس پیگیری کرد. براساس این طرح، افرادی که خودرو خریداری‌شده از سامانه یکپارچه را کمتر از یک سال نگه دارند، باید ۳۰ درصد از سود خودرو را به‌عنوان مالیات بر سرمایه بپردازند و نگهداری خودرو کمتر از دو و سه‌سال به‌ترتیب شامل مالیات ۲۰ و ۱۰ درصدی می‌شود.

همچنین کارشناسان بر این باورند که واردات خودرو موضوع اصلی اثرگذار در کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد این روزها به‌شمار می‌رود. احتمالا به‌زودی شاهد اجرایی شدن نخستین مرحله عرضه خودروهای وارداتی خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور سال‌ جاری بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی به‌متقاضیان تحویل داده شود. اتفاقی که البته بسیاری از کارشناسان به‌آن امید چندانی ندارند.

خارجی‌ها با ثبات‌ترین خودروهای بازار

روز گذشته در بازار آزاد، خودروهای خارجی از ثبات‌ قیمت‌ قابل توجهی برخوردار بودند؛ به‌طوری که هیچ‌یک از مدل‌های خارجی در بازار آزاد نوسان قیمتی را تجربه نکردند.

همچنین خودروهای داخلی در طول ۲۴ ساعت گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۸ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۵ میلیون‌تومان و شاهین (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی خودروهای خارجی ثبات کامل را در دستور کار قرار دادند و بدون نوسان در بازار خودرو به‌کار خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =