تیگو ۸ پرو e پلاس

بنا بر برنامه اعلام‌شده خودروسازان چینی، این کشور تولید خودروهای بنزینی خود را از سه سال آینده متوقف خواهد کرد تا صنعت‌خودرو خود را سراسر الکتریکی سازد.

حضور جهانی خودروسازان چینی تا ۵ سال گذشته عمدتا متمرکز بر بازارهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین بود و به‌رغم حضور محدود برخی محصولات برقی چینی در کانادا، آمریکا و استرالیا، ورود آن‌ها به‌بازارهای اروپایی با سد ستاره‌های یورو انکپ مواجه بود. با این ‌حال، طی دو سال اخیر به‌ویژه در ماه‌های گذشته، اروپایی‌ها با اعطای ۵ ستاره انکپ خود به‌تعدادی از خودروهای چینی برای ورود به‌بازار قاره سبز، چراغ سبز نشان دادند که یکی از این خودروها، فونیکس FX (چری اومودا ۵) بود.

هرچند عامل این موفقیت، پیشرفت چشمگیر چینی‌ها و درخشش در تست‌های اِی‌انکپ (استرالیا) بوده که حتی از یورو انکپ هم سختگیرانه‌تر است.

اما درعین‌ حال دبیرکل موسسه یورو انکپ به‌صراحت گفته است: «ورود موجی از خودروهای چینی دارای سوخت پاک به‌اروپا در دست اقدام است.»

تیگو ۸ پرو e پلاس؛ بیشترین قدرت با کمترین مصرف

بدین ترتیب، در سال گذشته چین با پشت سر گذاشتن ژاپن و آلمان، تبدیل به‌بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به‌جهان شد و با ورود به‌حوزه خودروهای هیبرید و تمام‌برقی توانست سیطره صادراتی خود را تا ۷۰ کشور گسترش دهد.

خودروسازان چینی به‌این موضوع توجه ویژه دارند که در سال ۲۰۲۲، خودروهای الکتریکال (تمام‌برقی و هیبرید) ۱۳ درصد از کل تولید خودرو در دنیا را به‌خود اختصاص داده‌اند که نسبت به‌سال ۲۰۲۱ رشدی بالای ۵۰ درصد داشته است. بر این اساس، تولید خودرو برقی نیز در چین طی سال ۲۰۲۲ نسبت به‌سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۴ درصد رشد داشته است.

بنا بر برنامه اعلام‌شده خودروسازان چینی، این کشور تولید خودروهای بنزینی خود را از سه سال آینده متوقف خواهد کرد تا صنعت‌خودرو خود را سراسر الکتریکی سازد.

تیگو ۸ پرو e پلاس؛ بیشترین قدرت با کمترین مصرف

این موضوع برای صنعت‌خودرو ایران نیز که برای تامین قطعات های‌تک و تنظیم بازار خودروهای بنزینی خود به‌صنعت خودرو چین تکیه کرده است، هم می‌تواند تهدید باشد و هم فرصت.

بر همین اساس، مدیران‌خودرو با درک صحیح از این موضوعات و نگاهی بلندمدت، برای حفظ منافع صنعت و بازار خودرو ایران و همچنین صیانت از محیط‌زیست کشور، در مونتاژ و عرضه خودروهای پلاگین-هیبرید پیشگام شده و درهمین راستا قصد رونمایی از خودرو فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس را در نیمه دوم تیرماه امسال دارد؛ خودرویی که ما در روز چهارشنبه هفته گذشته مجال تست آن را در پیست اتومبیل‌رانی ورزشگاه آزادی یافتیم.

تیگو ۸ پرو e پلاس؛ بیشترین قدرت با کمترین مصرف

تیگو ۸ پرو e پلاس، محصولی مبتنی بر تکنولوژی سوخت پلاگین –هیبرید (PHEV) است که علاوه‌بر مصرف حداقلی بنزین در حالت ترکیبی (۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) و کاهش چشمگیر آلایندگی، در ایستگاه‌های شارژ ظرف ۴۰ دقیقه و درفضای پارکینگ منزل مالکان نیز طی مدت ۳ الی ۴ ساعت شارژ شده و فرآیند شارژ به‌طور خودکار قطع می‌شود. وجود این امکان، به‌واسطه فقدان جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در کشور ما (به‌جز دو، سه ایستگاه در تهران و کرج) بسیار مهم است.

این خودرو که از حالت‌های مختلف برای رانندگی بهره می‌برد، درصورت اتمام بنزین و فعال ‌شدن حالت تمام‌برقی نیز می‌تواند تا ۷۵ کیلومتر شما را همراهی کند که در قیاس با میانگین جهانی، رقمی قابل توجه بوده و درمجموع با شارژ کامل برقی و باک بنزین پر توان پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتر را دارد.

در زمینه ارائه خدمات نیز، فونیکس گارانتی ۷ ساله را صرفا برای باتری این محصول در نظر دارد که به‌معنای ضمانتی فراتر از گارانتی کلی محصول است.

همچنین با این‌که دو موتور برقی تیگو ۸ پرو e پلاس، از راه‌های مختلفی نظیر حرکت چرخ‌ها و نیروی ترمزها امکان شارژ شدن دارد، فونیکس در کنار پروژه‌هایی نظیر پارکینگ VIP، برای توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی نیز برنامه‌های ویژهای دارد. البته جریان سبز فونیکس برای ارائه محصولات دوستدار محیط‌زیست، محدود به این خودرو نخواهد بود و در ادامه خودروهای دیگری نیز بر پایه تکنولوژی‌های PHEV و BEV ارائه خواهد شد.

تیگو ۸ پرو e پلاس؛ بیشترین قدرت با کمترین مصرف

از آن‌جا که قبلا به‌طور مفصل به‌معرفی، بررسی و تست خودرو تیگو ۸ پرو در نسخه پایه پرداخته‌ایم که نقطه تمایز آن برخورداری از سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ بود و نیز تیگو ۸ پرو مکس را معرفی کرده‌ایم که دودیفرانسیل بود، در این‌ مجال صرفا به PHEV بودن این کراس‌اوور هفت‌نفره تک‌دیفرانسیل پرداختیم که تفاوت خاصی از نظر ظاهری یا آپشن با محصولات مذکور ندارد و تمایز اصلی آن بهره‌گیری از دو موتور برقی و یک موتور بنزینی است.

مجموع توان پیشرانه بنزینی و برقی تیگو ۸ پرو e پلاس به‌عدد قابل توجه ۳۲۶ اسب‌بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتون‌متر می‌رسد و شتاب صفر تا صد آن هم حدود ۷,۶ ثانیه اعلام شده است که در تست ما نیز این شتاب‌گیری ظرف کمتر از ۸ ثانیه محقق شد؛ به‌ویژه آن‌که اگر مسیر پیش روی شما باز باشد، می‌توانید شاهد شتاب و سرعت‌گرفتن فوق‌العاده خوب خودرو با فشار دادن پای خود روی پدال گار باشید.

گفتنی است پایداری خودرو نیز در پیچ‌های نسبتا تند و سرعت بین ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر ما، با ESP روشن تضمین‌شده به‌نظر می‌رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =