بازار خودرو

گمرک اعلام کرده ارزش ۲۴۱ دستگاه خودرو وارداتی به کشور شامل آمبولانس و مدل‌های مختلف سواری در سه ماه ابتدایی امسال، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است. با توجه به این آمار میانگین قیمتی خودروهای واردشده به کشور در سه ماه ابتدایی امسال، بالغ بر ۲۳ هزار و ۲۰۰ دلار است

بازار خودرو در نخستین روز هفته رشد قیمت مدل‌های داخلی و چینی را تجربه کرد که البته دلیل مشخصی نداشت. این مساله سبب سردی معاملات در این بازار در گرم‌ترین روزهای سال شده و در پی این شوک شاهد رکود شدید در خرید و فروش خودروهای داخلی هستیم.

بر این اساس قیمت خودروهای چینی نیز به‌تقلید از مدل‌های داخلی، روند صعودی به‌خود گرفت و تا ۴۰ میلیون‌تومان نیز پیش رفت. این درحالی بود که خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس همچنان به‌روند کاهشی خود در بازار ادامه دادند تا مشخص شود مردم همچنان به‌واردات خودرو امیدوارند.

از طرفی به‌گفته برخی کارشناسان این تازه شروع ریزش قیمت‌هاست. کارشناسان معتقدند با واردات خودرو به‌کشور و ورود این دست از خودروها به‌بازار، شاهد افت بهای انواع خودرو خارجی به‌شکل صددرصدی خواهیم بود و تا پایان سال قیمت خودرو رشد محسوسی نخواهد داشت. از فروردین‌ماه سال جاری که قیمت خودرو کاهشی شد، این وضعیت تاکنون کم و بیش ادامه داشته است. اگرچه باید گفت مصرف‌کننده در بازار خودرو حضور چندانی ندارد و ای بسا

خودروهای زیادی در نمایشگاه‌ها همچنان خاک می‌خورند!

این مساله به‌خودی خود به‌رکود بازار دامن می‌زند و معامله چندانی در آن انجام نمی‌شود. بر این اساس مطابق با گزارش‌ها از ابتدای سال تاکنون خرید ‌و ‌فروش خودرو بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. چراکه مصرف‌کننده‌ نیز منتظر واردات خودرو است. این درحالی است که در هفته به‌شکل میانگین ۳ تا ۴ نمایشگاه خودرو تعطیل می‌شود؛ زیرا اجاره نمایشگاه‌ها به‌شدت افزایش یافته و در سایه رکود سنگین خریدوفروش خودرو، نمایشگاه‌داران توان چندانی برای پرداخت اجاره‌بها ندارند.

دراین میان بحث واردات خودرو همچنان با اما و اگرهایی مواجه است و همین امر به‌مبهم بودن سرنوشت ‌آن دامن می‌زند. این درحالی است که یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو روز گذشته به‌خبرنگار «دنیای‌خودرو» گفت: «درحالی‌ که قرار بود در سه ماه نخست امسال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، جدیدترین آمار گمرک نشان می‌دهد در بهار امسال حتی یک درصد این برنامه نیز محقق نشده است.»

همچنین براساس آمار اعلامی از سوی گمرکات کشور، در سه‌ماه نخست امسال تنها ۲۴۱ دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

گمرک همچنین اعلام کرده ارزش ۲۴۱ دستگاه خودرو وارداتی به‌کشور شامل آمبولانس و مدل‌های مختلف سواری در سه‌ماه ابتدایی امسال، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است.

با توجه به‌این آمار، میانگین قیمتی خودروهای واردشده به‌کشور در سه‌ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۲۳ هزار و ۲۰۰ دلار بوده است. این درحالی است که برای واردات خودرو به‌کشور، سقف ۲۰ هزاردلاری در نظر گرفته شده بود. بنابراین وقتی میانگین قیمت خودروهای واردشده به‌کشور از ۲۰ هزاردلار فراتر رفته است، مشخص می‌شود که در بین خودروهای واردشده در بهار امسال، برخی مدل‌ها سقف قیمتی مورد نظر را رعایت نکرده‌اند که این مساله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

از جمله این‌که درجمع خودروهای سواری واردشده به‌کشور، مدل‌های بالای ۴۰ هزار دلار نیز وجود دارند. سناریوی دیگر آن‌که وجود آمبولانس درجمع خودروهای وارداتی، میانگین قیمت مدل‌های واردشده به‌کشور را در سه ماه ابتدایی امسال بالا برده است.

روند کاهشی قیمت خودروهای خارجی ادامه دارد

در بازار آزاد خودروهای خارجی، همچنان شاهد ریزش بهای ادامه‌داری هستیم. جایی که با وجود افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی، مدل‌های خارجی پریمیوم و لوکس افت بها را تجربه کردند و روند بازار را تغییر دادند.

خودروهای داخلی در روز گذشته رشد قیمت یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۶ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۸ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۹۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین مدل‌های خارجی افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افت بهای ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =