کد خبر: 245019
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
جلال رشیدی‌کوچی

* جلال رشیدی‌کوچی

واردات خودروهای کارکرده بر قیمت‌ها در بازار اثرگذار است، من اعتقاد دارم اگر خودروهای کارکرده وارد کشور شوند، قیمت‌ها به‌شدت ریزشی خواهند شد، چون فردی که امروز ب‌ام‌وسوار است و خودرویش ۲۰میلیاردتومان باشد، وقتی ببیند قرار است ب‌ام‌و مدل ۲۰۲۲ با قیمت یک یا دو میلیارد تومان وارد کشور شود، ۱۸میلیارد تومان قطعا به ضرر این فرد خواهد بود، بنابراین او هم خودرو را وارد بازار می‌کند. آخرین‌ مدل خودروهایی که وارد کشور شدند، مربوط به ۲۰۱۷ است. آن طرف خلیج‌فارس این خودروها را به‌صورت قسطی به مردم می‌فروشند. ما باید به این سمت برویم.

نکته مهم برای واردات خودرو تخصیص ارز است، اگر از پتانسیل اقتصادی و ارزی مردم استفاده کنیم، مشکل حل می‌شود در غیر این صورت این سیاست اقتصادی در قیمت نهایی بی‌اثر خواهد بود.

بازار خودرو طی هفته‌های اخیر نوسان داشته است و با ریزش نرخ دلار و ورود به کانال ۴۷ هزار تومان شاهد ریزش در بازار خودرو بودیم. اما با جهش نرخ دلار بار دیگر قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کرد.

خبر مربوط به واردات خودروهای دست‌دوم باعث ریزش تا ۲۰میلیون تومان در روز شنبه و تا ۱۰ میلیون تومان دیگر در روز یکشنبه شد. اما به‌طورکلی، قیمت‌ها نسبت‌به هفته‌های گذشته با کاهش نرخ دلار ریزش بسیاری تجربه کرده بود.

اگر ارز در کانال ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان باقی بماند، تا زمانی که واردات خودرو عملیاتی شود، قیمت خودرو در بازار بر همین مدار خواهد چرخید. اما اگر خبر برسد که ثبت‌سفارش برای واردات خودروهای دست‌دوم انجام شده، قیمت‌ها بازهم ریزش خواهند کرد.

با تایید شورای نگهبان بازار در انتظار تعرفه واردات باقی نمی‌ماند و همان روز ریزش دستکم ۱۰ تا ۱۵درصدی را خواهد داشت. به‌هرحال دولت برای تنظیم بازار این کار را انجام خواهد داد و ثبت‌سفارش با سرعت انجام خواهد شد.

اگر واردات خودروهای دست‌دوم با تعرفه کمتر از ۵۰درصد انجام شود، قیمت خودروهای مونتاژی به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین بیشترین کاهش قیمت با این میزان تعرفه مربوط به خودروهای مونتاژی خواهد بود و بعد از آن، خودروهای درجه‌یک ایران‌خودرو مانند هایما، دنا پلاس، تارا و ۲۰۷ ریزش قیمت خواهند داشت. ضمن این‌که اگر روند واردات خودروهای دست‌دوم ادامه‌دار باشد، قیمت‌ها در بازار به‌شدت دستخوش تغییر خواهند شد.

* جلال رشیدی‌کوچی ، نماینده مجلس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =