بازار خودرو

روز گذشته مدیرعامل شرکت سایپا در حاشیه رونمایی خودرو زوتی DL۵ زمان واگذاری خودروهای وارداتی به مشتریان را اعلام کرد. وی از تحویل نخستین سری خودروهای وارداتی در پایان تیر ماه ۱۴۰۲ به خریداران خبر داد

درشرایطی که بازار خودرو هر روزه اتفاقات ریز و درشتی را تجربه می‌کند، روز گذشته از ثبات قیمت نسبی برخوردار بود.

بر این اساس چند ماهی است خودرو در بازار آزاد به‌لحاظ قیمت به‌شکل جدی با چالش چندانی مواجه نبوده و بهای خودرو روزانه نوسان بسیار جزئی داشته است. این درحالی است که طی ۳ ماه اخیر اغلب شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم و این بی‌تردید متاثر از اخبار مربوط به‌واردات خودرو به‌کشور بود که توانست تاثیر مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد.

بر این اساس طی یک سال اخیر هر روزه خبرهایی درباره واردات خودرو به‌کشور به‌گوش رسیده که تا حدی امید را در این بازار زنده کرده است. تا جایی که به‌رغم عدم‌ورود هیچ‌گونه خودرویی به‌کشور، باز هم شاهد آن هستیم که بهای خودرو دربازار آزاد به‌شکل روزانه ریزش دارد.

این درحالی است که یک روز پس از تصویب واردات خودروهای کارکرده توسط هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ترمز نوسان قیمت خودرو در بازار آزاد کشیده شد و اغلب خودروها با ثبات قیمت همراه بودند. جایی که از ۱۴ محصول شرکت سایپا در بازار آزاد تنها کوییک R (سفید-مشکی) با افت بهای یک‌میلیون‌تومانی نوسان قیمت را تجربه کرد و مابقی خودروهای این شرکت، ثبات قیمت را در دستور کار خود قرار دادند.

همچنین در گروه خودروهای چینی و خارجی نیز دقیقا شاهد چنین اتفاقی بودیم. در بازار آزاد بیش از ۲۰ مدل خودرو چینی وجود دارد که روز گذشته شاهد نوسان بهای تنها ۵ مدل از آن‌ها در بازار آزاد بودیم. همچنین خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس نیز بیشترین ثبات قیمت را در بازار آزاد تجربه کردند.

برخی کارشناسان معتقدند تا تکلیف خودروهای وارداتی و زمان تحویل آن‌ها به‌مشتریان مشخص نشود، نمی‌توان به‌تاثیر ورود آن‌ها به‌کشور چندان امیدوار بود. این درحالی است که روز گذشته مدیرعامل شرکت سایپا در حاشیه رونمایی خودرو زوتی DL۵ زمان واگذاری خودروهای وارداتی به‌مشتریان را اعلام کرد.

وی از تحویل نخستین سری خودروهای وارداتی در پایان تیرماه ۱۴۰۲ به‌خریداران خبر داد. اتفاقی که در صورت تحقق، راه را برای ورود دیگر خودروهای وارداتی به‌بازار هموار می‌کند و شاید در آن زمان بازار خودرو رنگ و بوی بهتری به‌خود بگیرد.

از طرف دیگر شمارش معکوس برای واردات خودروهای کارکرده نیز آغاز شده است. بررسی جزئیات مصوبه مجلس در ۲۸ خرداد نشان می‌دهد که واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال از زمان ترخیص گمرک مجاز بوده و در عین حال، شرط انتقال فناوری و نیز داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده لازم‌الاجرا نیست. همچنین استفاده از استانداردهای ملی کشور یا استانداردهای کشور مبدأ تولیدکننده برای خودروهای وارداتی با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست امکان‌پذیر است.

ثبات قیمت نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص در بازار آزاد

روز گذشته در گروه خودروهای داخلی به‌شکل ویژه‌ای شاهد ثبات قیمت در بازار آزاد بودیم. جایی که اغلب مدل‌های شرکت سایپا ثبات بها را در بازار آزاد در دستور کار خود قرار دادند و در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند. در میان محصولات سایپا تنها کوییک R (سفید-مشکی) موفق به‌ثبت کاهش قیمت شد و دیگر خودروها بدون هیچ تغییر قیمتی در بازار به‌کار خود ادامه دادند.

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش و افزایش قیمت یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. از طرفی پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۰ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۲ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد ریزش بهای ۵ و ۲۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۷۴۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای خارجی پریمیوم افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. درعین حال درمیان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افت بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش، ۱۶ میلیاردتومان قیمت‌گذاری شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =