تارای سال

هدف از عرضه نسخه فیس‌لیفت‌ تارا، رفع برخی کمبودها در نسخه پیشین و پاسخ به بازخوردهای بازار بوده است

گروه صنعتی ایران‌خودرو در آستانه سال جاری، نمونه فیس‌لیفت و بهینه تارا را در دو تیپ V۳ و V۴ که قرار است HLSHG روانه بازار شوند را در معرض دید اصحاب رسانه قرار داد که بیش از ۱۰ بهبود در این محصول نسبت به نسخه پیشین ایجاد شده است. ایران‌خودرو که تا پیش از این دو مدل تارا V۱ (نسخه دنده‌ای) و V۲ (نسخه اتوماتیک) را به بازار عرضه می‌کرد، هم‌زمان با آغاز تولید تارا جدید، نمونه فیس‌لیفت و بهینه این سدان ملی را در دو تیپ V۳ و V۴ تحت‌عنوان «تارای سال» رونمایی کرد.

در پروژه جدید ایران‌خودرو، تارا V۳ یا همان نسخه‌دنده‌ای و V۴ که نسخه فول‌آپشن اتومات تارا محسوب می‌شود، در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. یکی از ویژگی‌های تیپ‌های فول‌آپشن این دونسخه، برخورداری از آپشن‌های روز مانند سیستم گرم‌کن صندلی در ردیف جلوست که برای اولین بار در خودروهای ملی با خودرو تارای سال تجربه می‌شود.

گفتنی است؛ بیشتر خودروهای چینی‌ موجود در بازار ایران، به آپشن تنظیم دمای صندلی یا همان سیستم گرمکن صندلی مجهزند و محصولات جدید ایران‌خودرو مانند تارای سال و ری‌را نیز قرار است در تیپ‌های فول‌آپشن خود از این سیستم بهره‌مند باشند. البته برخلاف بسیاری کشورها ازجمله کشورهای اروپایی، این سیستم در ایران به‌ویژه در فصول گرم مانند آن‌چه در کشورهای عربی مرسوم است، عمدتا روی حالت سردکن استفاده می‌شود.

رفع برخی کمبودها و پاسخ به بازخوردهای بازار

هدف از عرضه نسخه فیس‌لیفت‌ تارا، رفع برخی کمبودها در نسخه پیشین و پاسخ به بازخوردهای بازار بوده است. در واقع،‌ تارای سال ایران‌خودرو، نسخه فول‌آپشن و لوکس‌تر تاراست که امکانات ایمنی و رفاهی به‌مراتب کامل‌تری را به مشتریان این محصول ارائه می‌کند.

در کنار بهینه‌سازی که در زمینه ویژگی‌های فنی و عملکردی تارا V۳ صورت گرفته، تنوع رنگ نیز در محصول براساس نیاز مصرف‌کنندگان اعمال شده که موجب افزایش جذابیت آن برای قشر جوان شده است.

در تارای جدید باتوجه به درخواست مشتریان؛ سیستم گرمکن صندلی، تغییر چهره چراغ عقب و جعبه ذخیره‌کننده اشیای کوچک برای صندلی عقب و جلو اضافه شده است. یکی دیگر از تغییرات صورت‌گرفته در نسخه تارا دنده‌ای بهبودیافته V۳، استفاده از جعبه‌دنده شش‌سرعته دستی به‌جای جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی است.

در نسخه بهینه تارا برخی امکانات ازجمله سانروف، آنتن کوسه‌ای، سنسور نور، سنسور باران، شیشه‌های دودی عقب، دوربین دنده عقب، استارت دکمه‌ای، آینه تاشو برقی و زیرآرنجی سرنشینان جلو اضافه شده است. البته در زمینه طراحی کابین هم برخی تغییرات انجام شده، ازجمله کلیدهای شیشه بالابرها از کنسول وسط حذف شده و به روی در منتقل شده و به همین جهت در کنسول وسط فضایی برای قرار دادن تلفن همراه تعبیه شده است.

ثبات ویژگی‌های قوای محرکه در «تارای سال»

پس از تارای دنده‌ای V۱ و تارای اتومات V۲، نسخه بعدی و بهینه تارا تیپ V۳ دنده‌ای محسوب می‌شود که نسبت به نمونه پیشین تغییری در موتور آن صورت نگرفته و همچنان مجهز به موتور TU۵ پلاس است؛ پیشرانه‌ای که ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر تولید می کند. اما تیپ جدید V۴ تارا اتوماتیک که علاوه بر برخی آپشن‌ها شاهد تغییراتی در طراحی‌ بوده، در قسمت فنی یعنی موتور و گیربکس، تغییر خاصی نداشته است.

تارا سال اتوماتیک نیز به پیشرانه TU۵P یا همان TU۵ پلاس مجهز است. این پیشرانه یک موتور ۱.۶ لیتری چهارسیلندر است که قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته با حالت رانندگی برفی و اسپرت به چرخ های جلو منتقل می شود.

حال‌وهوای لوکس‌تر «تارای‌سال» نسبت به حالت اکونومیک قبلی

برخی از تغییرات مهمی که ایران‌خودرو برای تارا اتومات V۴ انجام داده، اضافه شدن قابلیت باز شدن درِ صندوق عقب با حرکت پا یا Kick Sensor، گرمکن صندلی‌های جلو، دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای داینامیک، چراغ برای آفتاب‌گیر راننده، چراغ داخل محفظه داشبورد و چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو است. نمد سقفی تارا سال اتوماتیک هم تغییراتی نسبت به تارا اتوماتیک معمولی داشته است.

همچنین طراحی کنسول سقفی و کلیدهای کنترلی سانروف آن هم تغییر کرده و یک جاعینکی نیز به آن اضافه شده است. همچنین در نمونه فول آپشن تارا V۴، دستگیره سقفی تاشو برای سرنشین جلو سمت راست که در نسخه‌های فعلی تارا وجود ندارد، به این مدل اضافه شده است.

کلیدهای شیشه بالابر نیز از کنسول میانی به رودری‌ها منتقل شده که همین تغییر کوچک، خودرو از حالت اکونومیک قبلی تا حدی فاصله داده و حال‌وهوای لوکس‌تری به آن بخشیده است. در بخش سامانه صوتی نیز تارای‌سال اتوماتیک با افزودن توئیتر در پشت قاب آینه‌های جانبی از سیستم صوتی باکیفیت‌تری نسبت‌به تارا اتوماتیک معمولی برخوردار است. همچنین در نسخه بهینه تارا V۴ زیرآرنجی جلو و ردیف عقب تغییر کرده و یک تکیه گاه آرنج همراه با جالیوانی تاشو به این خودرو اضافه شده است.

تغییر گرافیک چراغ‌های عقب خودرو به‌صورت آپشن ثابت

گرافیک چراغ عقب خودرو تارا در نسخه‌های V۱ و V۲ همواره محل مناقشه مشتریان و کارشناسان حوزه خودرو بوده و به همان اندازه که با سلیقه برخی افراد جور درمی‌آمده، عده‌ای را راضی نمی‌کرد و درنهایت برخی از آن‌ها را وامی‌داشته است که با صرف هزینه‌ای بالای ۱۰میلیون تومان برای تعویض آن با چراغ‌های سفارشی دارای گرافیک متفاوت اقدام کنند. اما در تارای سال شاهد تغییر گرافیک چراغ‌های عقب خودرو به‌صورت یکی از آپشن‌های پیش‌فرض، اصلی و ثابت هستیم.

در مجموع؛ تارای سال اتوماتیک دارای امکاناتی شامل چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده‌عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه‌ها به‌صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی‌مدیای ۷اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، سانروف برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به‌صورت برقی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به‌صورت برقی و دو جهت دستی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ahmad IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    7 1
    عزیزان پس کی میاد به بازار.فقط حرف اینا.اگه تارا قبلیها تموم شده چرا جدیدها رو به مردم نمیدید.
  • علی اصغر کاظمی IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    9 1
    فقط حرف ماکه هیچی ندیدیم
  • ع.ر IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 19
    باسلام وتشکرازگروه صنعتی بزرگ کشور تارا دستی وی چهار عالیست امیدوارم موفق وپیروز باشید سپاس فراوان ازشما زحمتکشان حوزه خودروی کشور درودبشما .تمام همکارانتان دستتان درد نکنه
    • Khalil IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 0
      با سلام دوست بزرگوار، تارا نسخه V4 اتوماتیک هستش نه دستی!!!
    • اسد IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 0
      دوست عزیز تارای وی۴ اصلا دستی نیست بلکه اتوماته.بالاخره ااین تشکرتون بابت چیه؟ اتومات یا دستی
    • محمد GB ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
      0 0
      دوست عزیز تیپ V4 خودروی تارا اتومات هست
  • تورج عبدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    آیا امسال آنهاییکه موعد تحويل خودرو تارا درتابستان امسال میباشد این تارای جدیدیه آنها تعلق می‌گیرد باتشکر
  • علی US ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    2 0
    باسلام باعرض معذرت تارا پلاس از چه تاریخی به مشتریان تعلق میگیرد،برنامه تولید وعرضه مشخص هست؟
  • علیرضا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    باتشکرازگروه صنعتی ایران خودرو ای کاش بجای این همه تبلیغات شفاف سازی کنن ومحصول تولیدی شون به دست مصرف کننده برسونن نه فقط تولیداتشون درحدحرف باقی بمونن
  • علی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    چرا تارا دستی تحویل نمیدهید
  • حسین IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    سیاست موش و گربه بازیه همین آپشن ها رو همون اولم میتونند بزنن و نمیزنند از طراحی چراغ عقب با نمونه برداری از اسکلت پل عابر پیاذه تا گذاشتن کلید جلو دسته دنده اگر دقت کنیم خودمون تو بازار برایه خرید یک لباس تمام ایراد ها رو میبینیم بعد یک شرکت بزرگ خودروسازی با ایراد اون هم از عمد وارد بازار میکنه تا پتجاه درصد قطعه ها از نمایمدگی خرید زوری بشه و پنجاه درصد دیگه با مدل وی 3 و وی 4 بعد دم از پیشرفت میزنند البته دقیقا پیشرفت دزدی
  • Siavash IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    سوال اصلی اینه که افرادی مثل من که در طرح یکپارچه تارا دستی ثبت نام کردن و نوبت دهی شدن و امسال زمستان قراره خودرومون رو تحویل بگیریم، آیا v1 تحویل می گیریم یا مدل v3 جدید.؟؟
  • مهدی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    درود بر شما از گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو خواهشمندیم ثبت نام های طرح یکپارچه رو از تارا های نسخه سال یا همون V3 و V4 تحویل بدهند و قطعا افرادی مثل بنده با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت مشکلی نداریم و راضی هستیم چون انصافا تغییرات و آپشن های اضافه شده مخصوصا سانروف و کلید بالابر ها برای این تیپ خودرو نیاز مبرم بود. موفق و موید باشید
  • T IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    خیلی عالی
  • فرشاد سمند IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    2 2
    دوستان ازرا۲۰۰۷ حافظه صندلی داره....ماشین ۱۶ سال پیش.....چیزی که حتی ما توی ماشین های بروز و جدید خودمون نداریم!...... خب چرا باید پیشرفت ما اینقدر کند باشه که نسبت به ماشین های روز حتی به چشم نیاد؟!
  • mahdi IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    ای کاش بجای اضافه کردن آپشن های بی کیفیت ،فکری بحال موتورش میکرد و efpرو روش میگذاشت.
  • ناشناس IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    1 0
    سلام.بگید کی تحویل می دید.و چجوری میشه بهش دست یافت؟؟
  • مسعود TR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    الحمدلله ایران خودرو یک ماشین خوب در حال تولید هست و امیدواریم این روند ادامه پیدا کنه البته با حفظ کیفیت. ای کاش میگفتن که اونایی که جدید ثبت نام کردن نسخه سال رو میدن یا همون قدیمی رو یا انتخابی هست؟
  • نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    جدیداش جا عینکی داره بودو جانمونی
  • وفا IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    این تارا سامانه یکپارچه چرا هیچ خبری ازشون نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟ یه خدا بیامرز لطفا جوابمو بده
  • منتظران مهدی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    سلام در دور اول ثبت نام در سامانه خودرو، ما تارا دنده ای ثبت نام کردیم با موعد تحویل پاییز ۱۴۰۲، دقیقا نمیدونیم نسخه جدید تارا قراره تحویل بدن یا همون نسخه قبلی؟ قیمت‌ قبلی تارا ۳۲۰ بود و امسال ۳۹۰ اعلام شده، یعنی ۷۰ میلیون بیشتر از پارسال بنابراین انتظار داریم نسخه جدید رو تحویل بدن ایران خودرو باید دقیقا وضعیت ما رو مشخص کنه
  • میثم IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    من چند وقت است که تارا تحویل گرفتم این موتور فعلی تی یو فایو کولر رو جواب نمیده حالا گرم کن و سرد کن که دیگه مطمئنا فشار بیشتری به این موتور ایرانی چینی میاره و فکر نکنم این موتور برا این خودرو با این آپشن ها جوابگو باشه به جرات میگم در بحث ایمنی سمند های زیر ۹۵ خیلی محکم تر از تارا هستن جنس ورق تارا و دیگر ماشین های ایرانخودرو خیلی ضعیف است از سال ۹۸ روز به روز از کیفیت خودروها کم شد چند روز پیش یه تصادف دیدم ام وی ام ۱۱۰ تیب جدید از پشت زد به سورن پلاس صفر نصف صندوق سمند جمع شد و ام وی ام ۱۱۰اما به اون شکل آسیب ندید یه مقدار گوشه گلگیر و سپر آسیب دید و واقعا جای تعجب داشت سمند در برابر ام وی ام ۱۱۰ اونجوری بشه کمربندی بابلسر به فریدونکنار باور کنید من که تارا دارم چندین بار تصمیم گرفتم بفروشم یه ماشین مدل پایین سمند بگیرم اما خانواده مخالفت کردن گفتن صفر هست کلاس داره گارانتی داره در مورد چراغ عقب هم سری اول ها هم میتونین اگه خواستین از طریق آپکو اقدام کنید چراغ عقب جدید بندازین خط وسط نازک‌تر و طرح دار هست به من هم گفتن وقت نکردم درکل ماشینی نیست که بدرد رانندگی تند و تیز بخوره یا دلت به ایمنیش خوش باشه روح نداره اصالت نداره میگم فقط جدید تر هست لوازمش هم کم و گرونه چند بار برای ایرادات رفتم نمایندگی حتی تا ۱۰روز طول کشید یه قفل در بفرستن از همون هفته اول خراب شد برف پاکن خراب کنیستر صوت میزد و ایرادات دیگه که چنتا رو بیخیالی زدم جدیدا هم که مشکل اکسل عقب پیدا کردن محصولات ایرانخودرو من که رفتم نمایندگی چنتا رانا سوار بودن که مشکل اکسل عقب داشتن خودرو صفر کلی بگم کیفیت صفر منکه منتظرم یه فرصتی پیش بیاد بفروشم یا چینی بگیرم یا اگه پولش جور نشد یه سمند زیر ۹۸
  • علی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    ای بابا تارا ثبت نام کردیم تموم کسانی که پاییز بودن پول دادن ما نوبت مون کی میشه چرا اولویت دادین پاییز مردم گرفتار کردین اولویت مون پرید با بدبختی پول جور کردیم ایران خودرو شده شرکت ظلم ستم
  • ات IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    1 0
    اوه یا خود خدا چه آپشن های مهمی قراره روش بیاد برید جمع کنید بابا، تو همه جای دنیا، ای چیزایی که گفتید جز آپشنای بیسیک ماشین حساب میشه
  • حاجی طیبی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    0 0
    سلام در سامانه ثبت نام کردم نام من در مرحله دوم برای تارا اتوماتیک تحویل پاییز سال ۱۴۰۲ در آمده باید سه ماه جلوتر وجه را واریز می کردم خبری نشده است مشکل کجاست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =