بازار خودرو

واردات خودروهای کارکرده، هم آثار مثبت و هم منفی دارد. این خودروها باید براساس قوانین مدون و محکمی وارد کشور شوند و فکری هم برای خدمات پس از فروش آن‌ها شود. درغیر این صورت پارکینگ‌ها به تدریج مملو از خودروهایی‌ خواهد شد که قابل استفاده نیستند

بازار خودرو که روز دوشنبه ثبات قیمت را تجربه کرد، روز گذشته روند کاهشی در پیش گرفت تا قیمت خودروهای داخلی، چینی و خارجی پریمیوم در بازار آزاد دوباره ارزان شود.

درشرایط فعلی که اوضاع بازار خودرو بیش از هر زمانی تحت‌تاثیر بحث واردات است، هر روزه شاهد اظهارنظرهای جالب توجهی از سمت کارشناسان این حوزه هستیم. این درحالی است که اغلب کارشناسان امید کمی نسبت به‌واردات خودرو دارند.

از طرفی روز گذشته یکی از کارشناسان صنعت و بازار خودرو به «دنیای‌خودرو» گفت: «واردات خودروهای کارکرده، هم آثار مثبت و هم منفی دارد. این خودروها باید براساس قوانین مدون و محکمی وارد شوند و فکری هم برای خدمات پس از فروش آن‌ها شود. درغیر این صورت پارکینگ‌ها مملو از خودروهایی‌ خواهد شد که قابل استفاده نیستند. درخصوص واردات خودروهای دست‌دوم نیز بحث هزینه‌های پنهان که شامل تعمیرات، مشکلات خدماتی و عدم‌تامین قطعات یدکی است مطرح می‌شود که بسیار مهم است. بسیاری از خودروها وقتی از چرخه تولید خارج می‌شوند، تهیه قطعات یدکی آن‌ها دچار مشکل می‌شود؛ به‌همین دلیل واردات آن‌ها بی‌فایده خواهد بود. هرچند که قرار است خودروهای کارکرده با کارکرد حداکثر ۵ سال وارد کشور شود.»

وی در ادامه افزود: «از طرفی باید گفت علاوه‌بر آن‌چه گفته شد، ارزی هم برای واردات خودرو از کشور خارج خواهد شد؛ به‌همین دلیل ارزش افزوده و میزان استفاده و کارکرد این خودروها مهم است. وقتی کشوری ارز مصرف می‌کند، باید برای آن چشم‌انداز بلندمدتی داشته باشد و سرمایه‌گذاری در این بخش به‌گونه‌ای باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد.»

این کارشناس درباره تعدیل قیمت‌ها با وارد شدن خودروهای کارکرده به‌بازار کشور نیز گفت: «واردات خودروهای باکیفیت در ردیف قیمت بالای ۳۰ و ۴۰ هزاردلار به‌نفع بازار است؛ اما در بخش خودروهای اقتصادی به‌بازار ضربه خواهد زد و سبب واردات خودروهای بی‌مصرفی می‌شود که هزینه‌های نگهداری آن‌ها بالا بوده و مانند کشورهای دیگر پارکینگی از خودروهای بی‌استفاده شکل می‌گیرد. همچنین در زمینه خودروهای لوکس این اتفاق سبب شکسته شدن قیمت‌ها به‌شکل قابل ملاحظه‌ای می‌شود و نرخ‌ها به‌تعادل می‌رسد.»

واردات خودروهای کارکرده با هدف تامین آن بخشی از نیاز بازار در دستور کار قرار گرفته که تولید داخل و واردات خودروهای نو پاسخگوی آن نیست. خودروهای کارکرده با توجه به‌این‌که قیمت مناسب‌تری نسبت به مدل‌های صفرکیلومتر دارند، می‌توانند پاسخگوی بخشی از نیاز بازار باشند.

براین اساس این اقدام تاثیر قابل توجهی در کنترل قیمت‌ها در بازار خواهد داشت. بر این اساس واردات خودرو با هدف تنظیم بازار صورت می‌گیرد تا پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشد و خلأهای عدم‌تناسب میان عرضه و تقاضا را نیز پر کند. درعین حال این مساله در کنار آن‌که به‌شکسته شدن قیمت‌ها در این بخش از بازار منجر خواهد شد، حجم بالای تقاضایی که تولید داخل به‌تنهایی پاسخگوی آن نیست را هم پوشش خواهد داد.

ثبات قیمت خودروهای خارجی لوکس در بازار

در گروه خودروهای خارجی، روز گذشته به‌شکل ویژه‌ای شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم. جایی که اغلب مدل‌های لوکس ثبات قیمت را در بازار آزاد در دستور کار خود قرار دادند و در برابر افت بها مقاومت کردند.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۹ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۴۵ میلیون‌تومان و تارای دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۹۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد ریزش بهای ۱۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۹۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۸۵ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۱۰ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۵۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین خودروهای خارجی پریمیوم افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای اکسنت با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد ثبات قیمت تمام مدل‌ها بودیم و این خودروها نوسان قیمت خاصی را تجربه نکردند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    های و هوی واردات تمام شد. از شنبه قیمتها دوباره صعودی میشه. فعلا که در حرف واردات داشتیم و در عمل نه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =