لکسوس IS جدید

برند لوکس تویوتا بیش از ۲۲ سال است که سدان کامپکت لوکس خود را به‌بازار عرضه می‌کند و تاکنون سه‌نسل از آن را روی خط تولیدش قرار داده است. IS نام ارزشمند این سدان کامپکت لکسوس است که این روزها در میان اسپرت‌دوستان جایگاه ویژه‌ای دارد و همواره از نظر طراحی زبان‌زد هم‌کلاس‌های خود بوده است.

آمار فروش ۵۱ هزار و ۳۵۸ دستگاهی از این سدان در سال ۲۰۱۴ در بازار ایالات‌متحده مهر تاییدی بر جذابیت و محبوبیت این خودرو است. البته کاهش حدود ۳۰ هزار دستگاهی فروش این خودرو در سال ۲۰۱۸ و فروش تنها ۲۲ هزار و ۹۲۷ دستگاه از این سدان کامپکت در بازار آمریکا و درنهایت فروش ۱۴ هزار و ۹۲۰ دستگاهی از این خودرو تا سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۹ گویای این موضوع است که IS از نظر استایل دیگر گزینه مناسب و قابل قبولی نیست.

با این وجود ۱۶ ژوئن سال ۲۰۲۰ شاهد معرفی رسمی لکسوس از نسخه فیس‌لیفت IS بودیم. تغییرات درطراحی این سدان به‌حدی چشمگیر و تاثیرگذار است که اکثر نشریات اروپایی این محصول جدید برند لوکس تویوتا را برگ برنده این خودروساز در بازار سدان‌های کامپکت سال آینده می‌دانند. با این مقدمه اجمالی در ادامه به‌نقد طراحی IS ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.

تجربه هیجانی متفاوت با لکسوس

طراحی جذاب و خاص

لکسوس IS یک سدان سگمنت C از لکسوس است که همواره از نظر استایل، ماهیت اسپرتی داشته است. به‌عبارت دیگر از چهار نسل قبل تاکنون، این مدل از لکسوس خودرویی بوده که خاصیت اسپرت بودن در طراحی آن برجسته بوده است. به‌همین دلیل همواره یکی از مولفه‌های لکسوس IS اسپرت بودن آن بوده و می‌توان هر نسلی از IS را در قالب یک سدان اسپرت بررسی کرد. درمورد فیس‌لیفت این مدل هم باید گفت کیبورد جامعی از یک سدان اسپرت است.

در طراحی خارجی این خودرو می‌توان به‌خوبی مجموعه‌ای از مولفه‌های جدید را حس کرد و طراحی داخلی آن نیز دقیقا همان چیزی است که در نسخه قبل شاهد آن بودیم. براین اساس بهتر است که این پروژه را یک فیس‌لیفت سنگین به‌حساب آورد تا یک نسل جدید New generation. حال شاید این سوال مطرح شود که چرا لکسوس چنین فیس‌لیفت سنگینی را انجام داده است؟

دو احتمال در این زمینه وجود دارد. نخست افت فروش شدید این خودرو و دوم رضایت کامل مشتریان از طراحی داخلی. البته به‌احتمال زیاد افت فروش سنگین، همان پارامتری است که لکسوس را وادار به‌انجام این کار کرده است تا با پرداخت هزینه سنگین و سرسام‌آوری برای باز طراحی کلی بدنه، چراغ‌ها، جزئیات ، تریم‌ها و... خودرو متفاوت‌تری را راهی بازار کند.

از طرفی موضوع رضایت مشتریان از طراحی داخلی این خودرو سبب شده است در طراحی داخلی نسخه جدید تغییراتی به‌وجود نیاید. به‌تعبیر این برند لوکس ژاپنی همچنان فضای داخلی در قالب طراحی مدرن لکسوس می‌گنجد؛ اما طراحی خارجی نیاز به‌بازنگری داشته است.

با نگاهی دقیق به‌کانسپت‌های اخیر این برند لوکس تویوتا چون LS پلاس کانسپت، LF-۱ Limitless کانسپت، UX کانسپت، LF-FC کانسپت و LF-C۲ کانسپت به‌این نتیجه خواهیم رسید که طراحی خارجی در این خودروها بسیار آوانگاردتر و مدرن‌تر از طراحی داخلی آن‌هاست. دقیقا همان چیزی که در IS به‌خوبی خود را نشان داده است. این موضوع به‌این معناست که از زمان معرفی IS نسل قبل تاکنون، طراحی خارجی لکسوس دو یا سه برابر نسبت به‌طراحی داخلی آن پیشرفت کرده است.

زمانی که نسل سوم IS به‌بازار عرضه شده بود، لکسوس توانست تغییراتی را ایجاد کند تا بتواند مسیر خود را با توجه به‌ایده‌های پرفروش بازار پیدا کند. با توجه به این‌که حدود هفت سال از عرضه نسل سوم IS موسوم به XE۳۰ تا معرفی این فیس‌لیفت می‌گذرد، کمپانی لکسوس چکیده‌ای از تمام کانسپت‌های خود را جمع‌آوری و از این اطلاعات ارزشمند بهره گرفته از کانسپت‌هایش، در طراحی IS جدید استفاده کرده است.

تجربه هیجانی متفاوت با لکسوس

همچنین با توجه به‌این‌که طراحی خارجی کانسپت‌های لکسوس بسیار پیشرفته‌تر از طراحی داخلی آن‌هاست، این موضوع سبب شد دیدگاه بازار نسبت به‌طراحی محصولات این برند لوکس تویوتا تغییر کند. از طرفی عرضه مدل‌های تولید انبوه جدید از سوی لکسوس، سبب شده است IS در این میان عقب بماند و کلاسی از خودروهای تولیدی لکسوس باشد که نیاز به‌یک فیس‌لیفت ماجرو (Major) و ایجاد تغییرات بزرگ داشته باشد. اما اگر بخواهیم نگاه تیزبینانه‌تری به‌جزئیات طراحی IS جدید داشته باشیم، می‌توان گفت چراغ‌های این سدان اسپرت ساده‌تر طراحی شده است.

به‌عبارتی این خودرو، باندری (محیط اطراف یک شکل) ساده‌تری پیدا کرده که استفاده از این نوع طراحی به‌معنای صراحت بیشتر است. همچنین جلوپنجره نیز در باندری فعلی لکسوس قرار گرفته که البته اِلِمان‌های جدیدی نیز در آن به‌چشم می‌خورد. هرچند که این اِلِمان‌های جدید، فرم جلوپنجره را جدیدتر جلوه نمی‌دهد.

به‌رغم این‌که بسیاری IS جدید را نیز سدانی به‌فرم کوپه می‌دانند، باید گفت اغلب سدان‌های اسپرت جدید به‌فرم کوپه طراحی می‌شوند.

این خودروها جلوپنجره‌ای در ارتفاع پایین و ستون C فست‌بک‌مانند دارند که فرم کوپه به‌خودرو می‌بخشد. اما درباره طراحی چراغ‌ها نیز باید اشاره کرد که باندری ساده‌تر و صریح‌تر به‌دلیل صراحت بیشتر در طراحی فیس‌لیفت IS نسبت به‌مدل قبلی است. خطوط برجسته و درشت‌تری در طراحی بدنه این خودرو وجود دارد. در بخش صندوق، قسمتی پایین چراغ‌ وجود دارد که محل نصب پلاک و سایر متعلقات است.

بخش بالایی این قسمت که چراغ‌های عقب طراحی شده‌اند، انگار به‌صورت یک‌تکه‌ جداگانه طراحی شده که منجر به‌ایجاد صراحت حجمی بیشتری نسبت به IS قبلی می‌شود.

علاوه‌بر این موارد با توجه به‌این‌که لکسوس در چند سال اخیر کانسپت‌های جدیدی را معرفی کرده، می‌توان گفت IS جدید خیلی صریح‌تر و روک‌تر طراحی شده است که از ارائه ساخت و سازهای زائد روی بدنه نیز اجتناب شده است. در طراحی این خودرو از پارامترهایی که صراحت ندارد، استفاده نشده است؛ هرچند که در این بخش صراحت در طراحی مانند فولکس‌واگن و آئودی نیست.

قلب‌هایی که پرتوان می‌تپند

در بخش فنی، مهندسان لکسوس دو پیشرانه پرتوان برای IS جدید تدارک دیده‌اند. یکی پیشرانه چهار سیلندر خطی دولیتری توربوشارژ و دیگری یک موتور شش سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۳.۵ لیتری تنفس‌طبیعی. در نسخه IS۳۰۰ موتور چهار سیلندر دولیتری توربوشارژ قوای محرکه این سدان اسپرت را تشکیل می‌دهد که باتوجه به‌سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها VVTi-W و سیکل اتکینسون و پاشش مستقیم سوخت این پیشرانه حداکثر ۲۴۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

این قدرت و گشتاور به‌وسیله یک گیربکس ۸ سرعته با مکانیزم تعویض دنده اسپرت، مستقیما به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. اما نسخه IS۳۰۰ AW نیز وجود دارد که موتور پرقدرت شش سیلندر وی‌شکل ۳.۵ لیتری تنفس‌طبیعی در زیر کاپوت آن جا خوش کرده است.

توان خروجی این پیشرانه به ۲۶۰ اسب‌بخار و گشتاور آن به ۳۲۰ نیوتون‌متر می‌رسد. یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به‌چهار چرخ در این مدل در نظر گرفته شده است. اما لکسوس برای مشتریانی که علاقه بیشتری به‌شتاب سریع‌تر و قدرت بیشتر دارند، نسخه IS۳۵۰ را تدارک دیده که از یک موتور شش سیلندر وی‌شکل به‌حجم ۳.۵ لیتر برخوردار است.

ایجاد تغییرات در پروگرامینگ ECU و بهینه‌سازی در تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها قدرت این پیشرانه را به ۳۱۱ اسب‌بخار و گشتاور آن را به ۳۷۹ نیوتون‌متر می‌رساند. گیربکس هشت سرعته و شش سرعته برای دو نسخه محور محرک عقب RWD و چهارچرخ‌محرک AWD قابل نصب است.

IS ۳۵۰ RWD در ۵.۶ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و در نسخه AWD آن این زمان به ۵.۷ ثانیه محدود می‌شود. سیستم شبیه‌ساز بهترین وضعیت تعویض دنده به‌کمک هوش مصنوعی از جدیدترین فناوری لکسوس در بخش فنی برای IS جدید به‌شمار می‌رود.

همچنین نسخه قدرتمند این خودرو با نام IS۵۰۰ اف-اسپرت پرفورمنس شناخته می‌شود که دارای موتور هشت‌سیلندر با آرایش وی‌شکل تنفس‌طبیعی ۴۹۶۹ سی‌سی موسوم به ۲UR-GSE است. این پیشرانه حداکثر ۴۷۹ اسب‌بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

نمایشگر ۸ اینچی به‌صورت استاندارد و ۱۰.۳ اینچی به‌صورت آپشنال روی این خودرو قابل نصب است که قابلیت اتصال به‌اندروید اتو و اپل‌کارپلی را دارد. علاوه‌بر این موارد سیستم دستیار آمازون الکسا نیز دردسترس است و سیستم صوتی پریمیوم Mark Levinson با ۱۷ بلندگو و توان ۱۸۰۰واتی نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

پوشش چرم صندلی‌ها به‌همراه تزئینات کروم و سیستم تهویه‌مطبوع دومنطقه‌ای، ساعت آنالوگ میان دریچه‌های افقی سیستم تهویه، سقف سانروف، یک اسکرین‌ تاچ پد برای دسترسی آسان‌تر به‌سیستم اطلاعات-سرگرمی و استارت دکمه‌ای، فضای داخلی IS را جدید و منحصربه‌فرد جلوه می‌دهند.

فضای داخلی متفاوت اما مدرن

طراحی داخلی‌ لکسوس از نظر دیزاین‌، کیفیت متریال و کیفیت جزئیات فوق‌العاده است و تنها می‌توان به‌آن لقب داشبوردهای عجیب‌وغریب داد. منظور از این عبارت، ترکیب حس کلاسیک با مدرن است که هر دو در محصولات لکسوس به‌خوبی نمود دارند.

اگر بخواهیم یک تفسیر جامع از فضای داخلی لکسوس IS جدید داشته باشیم، باید IS را خودرویی معرفی کنیم که دارای ویژگی‌هایی است که درحال حاضر در هیچ‌یک از محصولات لکسوس چنین ویژگی‌هایی وجود ندارند.

فاصله بسیار زیادی میان طراحی خارجی و داخلی این سدان اسپرت حاکم است که با این اختلاف، بی‌تردید چنین طرحی چندان مورد توجه و رضایت عده‌ای در دنیای طراحی نخواهد بود. با وجود این‌که طراحی خارجی IS جدید به‌خودی خود بسیار عالی است و طراحی داخلی نیز فوق‌العاده است، اما این دو فاصله بسیاری با یکدیگر دارند. اما مدلی چون لکسوس UX طراحی خارجی و داخلی نزدیک به‌یکدیگری دارد.

این خودرو پس از نسل سوم IS طراحی شده و پشتوانه کانسپتی دارد. درطراحی سدان فول‌سایز لاکچری لکسوس LS که چندی پیش شاهد فیس‌لیفت آن بودیم هم اثراتی از برادر کوچک‌ترش یعنی IS جدید را می‌توان مشاهده کرد. با در نظر گرفتن این مورد که هر دو خودرو تقریبا در یک زمان فرآیند طراحی‌شان در کمپانی لکسوس انجام گرفته، اما عنوان کلاسیک‌ترین طراحی داخلی یک محصول از لکسوس برای IS بسیار مناسب است.

این خودرو طراحی خارجی بسیار آوانگاردی دارد و از فضای داخلی کلاسیکی نیز بهره می‌برد. در یک جمع‌بندی، می‌توان گفت لکسوس IS جدید یک سدان اسپرت ژاپنی است که از مدرن‌ترین سبک طراحی خارجی و کلاسیک‌ترین سبک طراحی داخلی لکسوس تشکیل شده است.

کمپانی لکسوس نسخه خاص و قدرتمند این خودرو یعنی IS۵۰۰ اف-اسپرت پرفورمنس را با قیمت ۵۷ هزار و ۹۲۵ دلار به‌بازار عرضه کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =