ب‌ام‌و

ب‌ام‌و پس از پایان توسعه خطوط تولید خودروها و محصولات الکتریکی خود، در میان تمام برندهای لوکس موجود در بازار چین، کامل‌ترین خط‌تولید محصولات مبتنی بر باتری را در اختیار داشته و تقریبا تمــــام بخش‌های بازار این کشور را پوشش می‌دهد

پس از بازدید یکی از مقامات ارشد اقتصادی چین از مقر ب‌ام‌و در مونیخ، اولیور زیپس مدیرعامل این برند آلمانی از رابطه قوی با چین و همکاری سودمند و متقابل طرفین سخن گفت. پیرو بازدید لی ژیانگ از مقر ب‌ام‌و که نخستین سفر رسمی او در طول این سال‌ها محسوب می‌شود، گفت‌وگوهای مهمی بین لی، زیپس و دیگر مدیران ب‌ام‌و صورت گرفت.

مرد شماره یک ب‌ام‌و به‌ارتباط وسیع و قوی بین کشور چین و ب‌ام‌و اشاره کرد و روی اهدافی همچون حمل‌ونقل برقی، کاهش آلایندگی کربنی و تولید خودروهای ارتباطی و هوشمند تاکید کرد.

او گفت: «گروه ب‌ام‌و روابط عمیق و گسترده‌ای با چین دارد.» او که با «رویترز» مصاحبه می‌کرد به‌این موضوع اشاره داشت که روابط پیش روی گروه ب‌ام‌و با شرکای چینی در سال‌های آینده نتایج مثبتی در بر خواهد داشت؛ زیرا صنعت‌خودرو درحال دگرگونی است.

نخست‌وزیر چین نیز قبلا به‌اهمیت همکاری‌های بین دو کشور در خلال گفت‌وگو با مدیران عامل ارشد شرکت‌های آلمانی از جمله مرسدس‌بنز اشاره کرده بود.

لی با اشاره به‌ریسک‌هایی که در نبود همکاری‌ها رخ می‌دهد، به‌اهمیت روابط قوی و متقابل تاکید داشت. چین پس از آلمان دومین مکان اصلی تولید محصولات ب‌ام‌و محسوب می‌شود و بازار حیاتی این خودروساز است. در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۹۱ هزار دستگاه خودرو تولیدی ب‌ام‌و تحویل مشتریان چینی شد.

از سال ۱۹۹۴ تاکنون گروه ب‌ام‌و در این کشور پهناور حضور دارد. در می ۲۰۰۳ جوینت‌ونچر مشترک با برلیانس را تشکیل داده است. از آن زمان تاکنون ژرمن‌ها روابط خود با چینی‌ها را گسترش داده‌اند و ظرفیت تولید این برند از ۳۰ هزار به ۸۳۰ هزار دستگاه رسیده است. ب‌ام‌و سال قبل اعلام کرد پلت‌فرم جدید Neue Klasse را در چین تولید خواهد کرد. همچنین نسل بعدی محصولات این خودروساز نیز توسط جوینت‌ونچر ب‌ام‌و برلیانس اتوموتیو روی خط‌تولید خواهد رفت.

تولید 11 محصول الکتریکی ب‌ام‌و تا سال 202۴ در چین

این گروه خودروسازی می‌خواهد خطوط تولید خودروهای مبتنی بر باتری خود را در چین تا سال 2023 به 11 مدل برساند و برای شروع مدل iX1 خود را به‌سومین خودرو الکتریکی ساخته‌شده خود در این کشور تبدیل کند.

توسعه محصول یک گام استراتژیک مهم در روند الکتریکی‌سازی و افزایش سرعت غول خودروساز آلمانی برای برقی شدن در سال 2023 به‌شمار می‌رود. این برند پس از رونمایی از i7 در چین، پنج مدل الکتریکی دیگر را برای عرضه در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان معرفی کرده که شامل i4، iX، iX3 و i3 می‌شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های ب‌ام‌و چندین مدل جدید هم درچین به‌تولید می‌رسند که یکی از آن‌ها همان‌طور که اشاره شد مدل iX1 خواهد بود. اما گروه ب‌ام‌و رولز رویس اسپکتر را هم در چین تولید خواهد کرد و حتی موتورسیکلت برقی Motorrad CE04 را نیز در کشور اژدها خواهد ساخت.

به‌گفته ب‌ام‌و این شرکت پس از پایان توسعه خطوط تولید خودروها و محصولات الکتریکی خود، در میان تمام برندهای لوکس موجود در بازار چین، کامل‌ترین خط‌تولید محصولات مبتنی بر باتری را در اختیار داشته و تقریبا تمــــام بخش‌های بازار این کشور را پوشش می‌دهد.

گروه ب‌ام‌و علاوه‌بر اقدامات یادشده، طرح‌های خود را برای ساخت باتری‌های قدرتمندتر پیگیری می‌کند. این شرکت به‌دنبال توسعه و گسترش تولید عمده باتری در کارخانه شن‌یانگ خود بوده و این پروژه را به‌وسیله جوینت‌ونچر ب‌ام‌و برلیانس با سرمایه‌گذاری 1,43 میلیارددلار هدایت می‌کند.

عبور از محدودیت‌ها

براساس اعلام کمپانی ب‌ام‌و، این خودروساز آلمانی بنا دارد با وجود تعرفه‌های تجاری آمریکا بر اقلام وارداتی از چین، برنامه‌های خـــود را برای استفاده از چین به‌عنوان قطبــی در جهت صـــــادرات خودروهای برقی خود ادامه دهد.

این کمپانی ادعاها مبنی بر این‌که جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن سبب شده است برنامه خود را برای صادرات «آی‌ایکس ۳» مدل برقی شاسی‌بلند ایکس ۳ متوقف کند، تکذیب کرد.

مکس مورتن، سخنگوی ب‌ام‌و در این خصوص به‌خبرگزاری اختصاصی ژاپن گفته است: «برنامه‌های استراتژیک ما برای صادرات خودرو برقی آی‌ایکس ۳ از چین تغییری نداشته است.»

چین هنوز البته باوجود سلطه بر بخش‌های مختلفی از صنایع موفق نشده است خود را به‌عنوان قطب صادرات خودروهای خودران تثبیت کند.

هرچند خیلی از خودروسازان برجسته جهانی در کارخانه چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما تمرکز آن‌ها بیشتر بر تامین نیاز بازار داخلی این کشور است و برنامه خاصی برای صادرات نداشته‌اند. از این ‌رو ب‌ام‌و نخستین خودروسازی است که از چین به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی صادرات محصولاتش استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

آخرین اخبار