بازار خودرو

مقایسه قیمت برخی خودروها با رشد نرخ ارز حاکی از آن است که بسیاری از مدل‌های داخلی با رشد ۵ تا ۲۰‌ میلیون‌تومانی قیمت روبه‌رو شده‌اند؛ این درحالی است که قیمت خودروهای مونتاژی‌ و خارجی‌ ثبات خود را حفظ کرده و حتی اغلب این خودروها با افت بها مواجه شده‌ اند

بازار خودرو در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد افت قیمت جزئی مدل‌های داخلی و ریزش بهای چشمگیر خودروهای چینی و خارجی بود. جایی که خودرو ب‌ام‌و ۷۳۰Li با ریزش یک‌میلیارد تومانی در بازار آزاد، بیشترین کاهش قیمت را به‌نام خود ثبت کرد.

روند افت بهای خودرو در بازار آزاد به‌گونه‌ای پیش می‌رود که می‌توان گفت به‌طور کلی شاهد خرید و فروش قابل توجهی در بازار نیستیم. دراین میان فروشندگان واقعی و به‌اصطلاح پول‌لازم در بازار آزاد، حین معامله تخفیف‌های قابل توجهی به‌خریدار می‌دهند. درحالی شاهد اتفاقاتی از این دست در بازار خودرو هستیم که شرایط آن در زمان افزایش قیمت‌ها به‌گونه دیگری است و شاید بتوان گفت رونق بیشتری نسبت به‌امروز دارد.

بهای خودرو در هفته گذشته با توجه به‌نوسان نرخ ارز، پرتلاطم بود و البته شدت آن‌چنانی نداشت. درعین حال مقایسه قیمت برخی خودروهای داخلی با نرخ ارز در بازه زمانی یادشده، از رشد آن خبر می‌دهد و درحدود ۵ تا ۲۰‌ میلیون‌تومان بر قیمت این نوع محصولات افزوده شده است. این درحالی است که در همین مدت قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی‌ ثبات خود را حفظ کرده و حتی روند کاهشی داشته است. بر این اساس مدل‌های مونتاژی همراه با مصوبه شورای‌رقابت مبنی بر الزام شرکت‌های خصوصی به‌کاهش قیمت محصولات تولیدی، در بازار روند نزولی را طی کردند.

این درشرایطی است که خصوصی‌ها هنوز فرمول پیشنهادی شورای‌رقابت را به‌طور کامل پیاده نکرده‌اند. بر این اساس بلاتکلیفی قیمت خودروهای مونتاژی، مصرف‌کنندگان را نیز سردرگم کرده و به‌همین دلیل خریدوفروش محصولات شرکت‌های خصوصی درحال ‌حاضر از رونق چندانی برخوردار نیست. با تمام این‌ها در آخرین روز هفته گذشته، قیمت بیشتر خودروهای مونتاژی و خارجی به‌شکل چشمگیری کاهش یافت؛ هرچند برخی مدل‌های داخلی نیز افت بهای اندکی را تجربه کردند.

کارشناسان معتقدند درکنار این‌که نوسان نرخ ارز بر بازار خودرو تاثیر گذاشته و قیمت برخی مدل‌های داخلی را افزایش داده، سامانه یکپارچه نقش مهمی در روند کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد داشته است. براساس نظرسنجی‌ به‌عمل آمده درباره طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای فرآیند نوبت‌دهی، مشتریان از این طرح درمقایسه با دو طرح قبلی (عرضه خودرو در بورس کالا و قرعه‌کشی) رضایت بیشتری داشتند. به‌همین دلیل توانست نقش مثبتی در روند کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد داشته باشد.

ب‌ام‌و ۷۳۰Li بیشترین کاهش قیمت را در بازار آزاد داشت

در آخرین روز هفته گذشته قیمت خودروهای خارجی به‌شکل چشمگیری ریزش داشت. جایی که اغلب مدل‌های لوکس و حتی پریمیوم افت بهای بالای ۱۰۰ میلیون‌تومان را در دستور کار خود قرار دادند.

بر این اساس ب‌ام‌و ۷۳۰Li کاهش قیمت یک‌میلیاردتومانی را تجربه کرد.خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان، تارا دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد ریزش بهای ۱۰ تا ۴۰ میلیون‌تومان برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین برخی خودروهای خارجی پریمیوم کاهش قیمت ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جایی که کیا سورنتو GT لاین با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۱۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیاردتومان، رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیاردتومان و تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۷ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیونی تا یک‌میلیاردتومانی درمورد برخی مدل‌ها بودیم. بر این اساس ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با یک‌میلیاردتومان کاهش ۲۰ میلیاردتومان، ولوو XC۹۰ با ۶۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیاردتومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =