تایر

براساس مطالعات دویچه‌بانک، بازار تایر به‌آرامی به‌عنوان سودآورترین فعالیت در بخش خودرو معرفی شناخته خواهد شد.

نتایج این بررسی که در اوایل ماه جاری منتشر شد، حاشیه عملیاتی شش تولیدکننده بزرگ جهان یعنی بریجستون، میشلن، کانتیننتال، گودیر، پیرلی و هانکوک را نشان می‌دهد که به بالاترین حد خود یعنی ۱۴.۳درصد رسید؛ هرچند طبق پیش‌بینی‌ها این میزان امسال باید به ۱۵درصد برسد. قبل از بحران‌های مالی سال‌های گذشته این رقم از ۹‌درصد بیشتر نمی‌شد.

با توجه به تحقیقات ثابت شده است که سازندگان لاستیک بسیار سودآورتر از بهترین تولیدکنندگان خودرو در جهان هستند به‌عنوان‌مثال این تولیدکنندگان ۱۰درصد حاشیه سود بیشتری نسبت‌به خودروسازان برتر آلمانی و همچنین سازندگان عمده تجهیزات خودرویی مانند والئو یا بوش دارند. طبق پیش‌بینی گاتان تولموند، تحلیلگر دویچه‌بانک پیشرفت دراین بخش با توجه به بررسی‌داده‌ها ادامه خواهد یافت.

هفته گذشته، گودیر اعلام کرد قصد دارد حاشیه سود ۱۷‌درصدی بیشتری داشته باشد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که حاشیه سود این تولیدکننده آمریکایی قبل از سال ۲۰۱۶ از ۶درصد تجاوز نمی‌کرد. در حال‌حاضر پیش‌بینی حاشیه‌سود تولیدکنندگان دیگر ازجمله کانتیننتال که یک برند لوکس محسوب می‌شود، حدود ۲۲درصد در سه‌ماهه دوم امسال است.

در مورد میشلن نیز تحلیلگران انتظار دارند حاشیه سود این برند از ۱۵‌درصد فراتر برود. ازآنچا که میشلن همیشه مرکز نوآوری بوده، بنابراین لاستیک‌های آن شرایط متفاوتی دارند. البته ناگفته پیداست حاشیه‌سود بیشتر بر اساس میزان تقاضای پویا خواهد بود. به‌عنوان‌مثال در ایالات‌متحده، مسافت پیموده‌شده در هر ماه یکی‌از ملاک‌های‌ سنجش تقاضاست.

این میزان در ماه ژوئن ۲۷۰‌میلیون مایل بود- که رکورد مسافت پیموده‌شده را شکست- این مهم به نفع جایگاه‌های تعویض لاستیک‌ است.

در مورد کشورهای نوظهور در بازار لاستیک باید گفت این کشورها در حال ایجاد یک بازار جایگزین واقعی هستند؛ مانند چین. اما از مهم‌ترین بخش‌هایی که در بازار تایر سود و حاشیه‌سود بسیار قابل‌توجهی برای تولیدکنندگان خواهد داشت؛ افزایش تولید و در نتیجه استفاده‌از تایرهای سایزبزرگ است. اما نباید از هزینه‌های تولید نیز غافل شد. به‌همین دلیل تولیدکنندگان به منظور جلوگیری از افزایش قیمت تایر (برای مصرف‌کنندگان) بر حفظ تعادلِ نرخ موادخام تاکید دارند.

به‌عنوان‌مثال در بازار سنگاپور قیمت هر کیلو لاستیک بیش‌از ۳‌دلار نسبت‌به سال قبل افزایش یافته است. به‌طوری‌که میشلن بیش‌از ۲میلیارد یورو برای خرید لاستیک طبیعی و مصنوعی هزینه کرده است. اما نکته بسیار مهم در این بخش آن است که تولیدکنندگان هزینه‌های ثابت خود را کاهش داده‌اند.

بر اساس محاسبات دویچه‌بانک، تولیدکنندگان در پنج‌سال گذشته ۹درصد از تولید اروپا (۳۹میلیون حلقه لاستیک) را در تایرهای مسافری کاهش داده‌اند اما با صرف این هزینه در اروپای شرقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

همین روند در مورد وسایل نقلیه سنگین نیر ادامه دارد و کارخانه‌ها درحال‌حاضر با ۹۳درصد ظرفیت خود در اروپا کار می‌کنند. گاتان تولموند گفت: «این صنعت دارای نظم مالی بسیار قوی است.

زیرا نمی‌خواهند باعث ناراحتی رانندگان شوند و البته قیمت لاستیک همچنان بالاست.» طبق گفته دویچه بانک، برندهای چینی ۳۰‌درصد بازار کامیون اروپا را در اختیار دارند، این در حالی است که این میزان تا ۱۰‌سال پیش کمتر از ۵درصد بود.

باتوجه به آنچه گفته شد؛ به‌رغم برخی مشکلات در تولید تایرها و شکست برخی تولیدکنندگان نوظهور، اما بی‌تردید این تجارت هرگز تا این حد رونق نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

آخرین اخبار