کد خبر: 245123
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
گواهی اسقاط موتورسیکلت

شرایط اسقاط خودرو و موتورسیکلت در قانون جدید متفاوت شده و قانون‌گذار الزام کرده است در صورت نبود گواهی اسقاط با واریز 1.5درصد از مبلغ موتورسیکلت یا خودرو به صندوق وزارت صمت می‌توان اسقاط را انجام نداد. اما نکته جالب، نبود قیمت مشخص درخصوص صدور گواهی اسقاط است.

در همین زمینه علی عرب، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت اسقاط موتورسیکلت ازسوی موتورسیکلت‌سازان به چه صورت است؟

تولیدکنندگان موتورسیکلت تا امروز به‌دلیل فراهم نبودن بسترهای لازم حتی یک دستگاه موتورسیکلت اسقاط نکرده‌اند و گواهی‌های اسقاط مورداستفاده در صنعت موتورسیکلت، گواهی خودرو هستند. گواهی اسقاط یک دستگاه خودروسواری معادل هفت موتورسیکلت بوده اما طبق قانون جدید قرار است به 28دستگاه افزایش یابد. تولیدکنندگان موتورسیکلت در صورت موجود بودن گواهی اسقاط خودرو از قانون معادل‌سازی برای ارائه گواهی استفاه می‌کنند و در صورت نبود گواهی اسقاط ملزم به اجرای ماده10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی‌بر واریز 1،5درصد از مبلغ موتورسیکلت تولیدی به صندوق وزارت صمت هستند.

مرجع ذیصلاح برای تشخیص موجود بودن یا نبودن گواهی اسقاط کیست؟

اثبات این موضوع برعهده قانون‌گذار و نماینده دولت است و از آنجاکه طبق قانون جدید مجلس اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده از وزارت راه به وزارت صمت منقل شده هم‌اکنون ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده زیر نظر ایدرو تولیدکنندگان را در این زمینه هدایت می‌کند. واریز هزینه اسقاط به شرط نبود گواهی اسقاط بر تسریع فرآیند تولید در صنعت موتورسیکلت تاثیرگذار خواهد بود. در قانون قبلی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت زیرنظر سازمان راهداری متولی اسقاط بود در حالی که متولی صنعت خودرو وزارت صمت است.

آیا گواهی اسقاط در سال جاری قیمت مشخصی دارد؟

با توجه به اینکه صدور گواهی اسقاط در اختیار بخش خصوصی است گواهی‌ها قیمت مشخصی ندارند بنابراین هر مبلغی را که مراکز اسقاط اعلام کنند، تولیدکنندگان ناچار به پذیرفتن آن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =