بازار خودرو

انتظار می‌رود هرچه‌سریع‌تر واردات خودروهای نو و کارکرده تعیین‌تکلیف شود و مردم آثار آن را در جامعه ببینند. درنهایت با وجود این‌که واردات خودروهای کارکرده در مجلس به‌تصویب رسیده، اما به‌طور کلی این فرآیند حرکت لاک‌پشتی دارد و تا حدی فرسایشی شده است

حواشی پیرامون فرمول قیمت‌گذاری و نرخ‌های جدید خودروهای مونتاژی گویا تمام نشده و باز هم قرار است ادامه داشته باشد. بعد از این‌که شورای‌رقابت جزئیات فرمول قیمت‌گذاری و نرخ جدید انواع خودروهای تولید داخل را اعلام کرد، باز هم ساز مخالفت برخی خودروسازان کوک شد. درعین حال دلالان نیز از بازار آشفته بهره می‌برند و قیمت‌ها را آن‌گونه که خود می‌خواهند افزایش می‌دهند.

البته شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی خودروسازان خصوصی پیشنهاد حذف تعدادی از خودروهای مونتاژی را ارائه داده یا درصدد به‌روزرسانی محصولاتشان برای رسیدن به نرخ‌های جدید هستند. مونتاژکاران می‌گویند قیمت‌های تعیین‌شده از سوی شورای‌رقابت با هزینه ‌نهایی تولید خودرو از سوی تولیدکنندگان همخوانی ندارد. این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند عرضه و تقاضای خودرو هیچگاه متعادل نبوده است.

از سوی دیگر برخی درصدد ایجاد انحصار در این بازار برای خود هستند. بازارسازان این صنعت همواره دو کفه عرضه و تقاضا را در راستای منافع خود تنظیم می‌کنند و شورای‌رقابت نیز در گیرودار این مساله تصمیماتی را اتخاذ کرده که گاهی ناخواسته ابهاماتی را به‌همراه داشته است. بر این اساس ضروری به‌نظر می‌رسد که این شورا در اتخاذ تصمیمات خود از نظر کارشناسان امر و صاحب‌نظران بهره بیشتری ببرد.

درعین حال با گذشت دو روز از زمان اعلام نرخ‌های جدید توسط شورای‌رقابت، بازار خودرو تحت‌تاثیر این اقدام همچنان روند نزولی را در دستور کار خود قرار داده است. اتفاقی که هم درمورد خودروهای مونتاژی و هم درخصوص مدل‌های خارجی محسوس است و البته درمورد خودروهای خارجی شامل بیشترین میزان می‌شود. در این میان واردات خودرو به‌کشور نیز بحثی است که فعالان بازار امید زیادی به‌آن دارند.

این مساله به‌خودی خود سبب افت قیمت عجیب‌وغریب خودروهای خارجی لوکس در چند روز اخیر بین ۵۰۰ میلیون تا یک‌میلیاردتومان شده است. درعین حال یکی از مسئولان درخصوص خودروهای وارداتی گفته است: «انتظار می‌رود هرچه‌سریع‌تر واردات خودروهای نو و کارکرده تعیین‌تکلیف شود و مردم آثار آن را در جامعه ببینند. درنهایت با وجود این‌که واردات خودروهای کارکرده در مجلس به‌تصویب رسیده، اما به‌طور کلی این فرآیند حرکت لاک‌پشتی دارد و تا حدی فرسایشی شده است. »

سقوط آزاد قیمت ب‌ام‌و ۷۳۰Li در دو ماه اخیر

بازار خودروهای خارجی هر روز با ریزش بهای چشمگیری همراه است. برهمین اساس، در دو ماه اخیر قیمت خودرو ب‌ام‌و ۷۳۰Li با سقوط آزاد ۳ تا ۴ میلیاردتومانی همراه شده است. خودروهای خارجی در چند ماه اخیر کاهش بهای سنگینی را متحمل شدند؛ به‌عنوان مثال، نرخ خودرویی مانند ب‌ام‌و ۷۳۰Li از حدود ۲۲ میلیاردتومان به ۱۸ میلیاردتومان در روز گذشته رسید.

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارای دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۴ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۱ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۸۳۴ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۱۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۴۵ میلیون‌تومان و هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم، شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، پورشه ماکان با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =