صنعت لاستیک و پلاستیک با ارزش بازار نزدیک به ۳۰هزارمیلیارد تومان یکی از صنایع مهم بازار سرمایه ایران است. مهم‌ترین ریسک صنعت لاستیک در ایران قیمت‌گذاری دستوری محصولات و وابستگی بهای مواد اولیه تولید به دلار است.

این مساله منجر به افت و خیزهای فراوان در وضعیت مالی شرکت‌های این صنعت شده و حاشیه سود آنها را در بازه‌های زمانی مختلف دستخوش تغییرات می‌کند. علاوه‌بر دلار، قیمت نفت نیز بر این صنعت اثرگذار است.

این اثرگذاری نخست‌آنکه به‌دلیل ترکیب ۶۰درصد موادنفتی در مواد اولیه این صنعت است و دوما به‌دلیل تغییر در عادات مسافرت و مصرف سوخت و درنتیجه تغییر در لاستیک‌های مورد استفاده است.

در شرایط کنونی از یک‌طرف با کاهش قیمت محصولات نفت و محصولات نفتی، نرخ کائوچوی طبیعی و سایر مواداولیه مورد استفاده در تولید محصولات و از طرف دیگر با ثبات ایجادشده در بازار ارز به نظر می‌رسد، بهای تمام‌شده شرکت‌ها تغییر چندانی نمی‌کند.

از طرف دیگر باتوجه به زمزمه های افزایش نرخ محصولات شرکت‌ها یا خروج شمولیت محصولات از قیمت‌گذاری دستوری امکان بهبود حاشیه سودها و شرایط صنعت وجود دارد.

شرکت کویرتایر یکی از شرکت‌های شناخته‌شده این صنعت است که در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران پذیرش شده است. این شرکت در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد و یکی از شرکت‌های فرعی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید است و با ظرفیت تولید ۳۰.۷۰۰ تن انواع لاستیک رادیال یکی از شرکت‌های بزرگ تایرسازی ایران به‌شمار می‌رود که نزدیک به ۱۸.۸درصد سهم از بازار در تایرهای سواری و ۱۶.۴درصد سهم از بازار از کل تایرهای کشور را در اختیار دارد.

طرح توسعه ۱۴.۵۰۰تنی این شرکت که مراحل پایانی آماده‌سازی را طی می‌کند، نیز می‌تواند منجر به افزایش تولید نزدیک به ۵۰درصد شرکت شود (اگرچه شرکت هنوز راه‌اندازی خط جدید را افشا نکرده است اما ارقام تولید و فروش مندرج در گزارش‌های ماهانه نشان دهنده افزایش ظرفیت تولید شرکت هستند.) علاوه‌بر آن شرکت از طریق ایجاد کویرتایر بیرجند به دنبال افزایش ظرفیت و متنوع‌سازی محصولات است که مراحل ابتدایی را سپری می‌کند.

این شرکت نسبت‌به دیگر شرکت‌های تایرساز بزرگ از حاشیه سود بهتری نیز برخوردار است و معمولا در شرایطی که افزایش نرخ متناسب به صنعت داده نمی‌شود، نیز توانایی سودسازی دارد.

شرکت در گزارش فصل زمستان خود ۱۰۰میلیارد تومان سود خالص (به ازای هر سهم ۲۶۵ ریال) ساخته که نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۳۰درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که شرکت در سه‌ماهه اول سال مالی با فروش ۷.۷۰۰تن محصول به درآمد ۷۸۰میلیارد تومانی رسیده و بر اساس گزارش‌های ماهانه در سه‌ماهه دوم موفق به فروش نزدیک به ۱۰.۰۰۰ تن محصول و کسب درآمد نزدیک به ۱.۱۰۰میلیارد تومانی شده است.

با توجه به ارقام فروش شرکت، کاهش نرخ‌های جهانی و افزایش نرخ دلار، گزارش ۶ ماهه بسیار خوبی از شرکت مورد انتظار است. علاوه بر شرایط مناسب سودآوری و ارزندگی قیمت سهام شرکت باتوجه به روند سودسازی آن، پتانسیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز می تواند بر جذابیت سهام شرکت بیفزاید. نگاهی به اطلاعات صورت‌های مالی شرکت نشان می‌دهد رقم ثبت‌شده برای زمین‌های شرکت اندکی بیش‌از ۴میلیارد تومان است که تخمین‌های اولیه از ارزش نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومانی این دارایی‌ها حکایت دارد.

باتوجه به این که شرکت از ابتدای فعالیت خود دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی نکرده است، پتانسیل مناسبی از این جهت دارد که می‌تواند باعث بهبود نسبت‌های مالی و و ضعیت ترازنامه شرکت شود و توجه بازار را نیز به سهام شرکت جلب کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =