مرسدس‌بنز GLE400d

جالب است بدانید GLE۴۰۰d با وزن بیش از ۲.۲ تنی خود و با این میزان قدرت و گشتاور در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۶.۹ تا ۷.۴ لیتر گازوئیل می‌سوزاند. در حال حاضر این مرسدس در نمایندگی قبرس شمالی به‌قیمت حدود ۶.۵ میلیارد تومان به‌فروش می‌رسد

خودروهای سواری دیزلی همیشه برای ما ایرانی‌ها غریب بوده و به‌دلیل عدم‌عرضه این‌گونه خودروها، آشنایی چندانی با آن‌ها نداریم. تصور عمومی درخصوص خودروهای دیزلی، به‌دلیل پایین بودن قیمت گازوئیل همیشه یادآور خودروهای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه هستند؛ اما امروز در قبرس به‌سراغ یک خودرو دیزلی رفته‌ایم که نه‌تنها اقتصادی نیست، بلکه لوکس هم هست. خودرو لوکسی که با چاشنی اسپرت همراه بوده و حتی قیمت بالایی هم دارد. دیدن خودرو سواری دیزلی در ایران همچون رویت ماه‌گرفتگی است.

هر از چند گاهی شاهد ورود خودرو سواری دیزلی آن هم با پلاک گذرموقت به‌کشورمان هستیم که گفته می‌شود معمولا به‌دلیل کیفیت پایین گازوئیل موجود و حساسیت بالای خودروهای امروزی، با خرابی فنی و مشکلاتی مواجه می‌شوند.

بنابراین برای ملاقات با این خودرو ناچار بودیم به‌خارج از کشور سفر کنیم و به‌لطف همکاری نمایندگی مرسدس در قبرس شمالی، فرصت ملاقات با مرسدس‌بنز GLE۴۰۰d برایمان فراهم شد تا ویژگی‌ها و مشخصاتش را از نزدیک مشاهده و بررسی کنیم.

کلاس M؛ شروع داستان

در سال ۱۹۹۷ مرسدس یک شاسی‌بلند سایز متوسط جدید به‌نام کلاس M رونمایی و به‌سبد محصولات خود افزود. با وجود این‌که کلاس M از نظر ابعاد بسیار نزدیک به G واگن بود، اما این دو خودرو برای برند مرسدس محصول موازی محسوب نمی‌شوند. چراکه G واگن ماهیت آفرود داشت و کلاس M نسخه رام‌شده‌تر از شاسی‌بلند متوسط مرسدس به‌حساب می‌آمد که بیشتر مناسب مسیرهای جاده‌ای و آنرود بود.

از آن‌جا که رقیب دیرینه مرسدس یعنی ب‌ام‌و زودتر از آن از واژه M برای نامگذاری محصولات خود استفاده کرده بود، مرسدس ناچار به‌استفاده از حروف ML برای نامگذاری مدل‌های شاسی‌بلند متوسط شهری خود شد.

در سال ۲۰۰۵ مرسدس پرده از چهره نسل دوم کلاس M برداشت و برای نخستین‌بار در این نسل، نسخه هیبرید این شاسی‌بلند سایز متوسط را در کنار مدل‌های بنزینی و دیزلی به‌بازار عرضه کرد. کلاس M در سال ۲۰۱۱ وارد نسل سوم خود شد. در بخش بعدی به‌ادامه داستان کلاس M خواهیم پرداخت.

تغییر نام به GLE

همان‌طور که اشاره کردیم، مرسدس با وجود این‌که نام شاسی‌بلند متوسط شهری خود را کلاس M انتخاب کرده بود، اما مشکل استفاده از واژه M در نامگذاری نسخه‌های مختلف این خودرو را داشت و نمی‌توانست از این واژه به‌تنهایی استفاده کند. بنابراین در نامگذاری نسخه‌های مختلف این خودرو از عبارت ML استفاده کرد. این ماجرا تا نیمه عمر نسل سوم ادامه داشت تا این‌که بخش مارکتینگ مرسدس یک تجدید نظر اساسی درخصوص نام این محصول انجام داد.

اسپرت سواری با گازوئیل!

در میانه‌های عمر نسل سوم، مرسدس فیس‌لیفت کلاس M را با نام جدید GLE در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. در سال ۲۰۱۹ نسل جدید از GLE که همان نسل چهارم شاسی‌بلند متوسط شهری مرسدس به‌حساب می‌آید، عرضه شد.

نسلی که درحال حاضر روی خط‌تولید قرار داشته و در بازار جهانی حضور دارد. در نسل جدید، پای نیمه‌هیبریدها نیز به‌جمع مدل‌های GLE باز شد. امسال مرسدس نسخه فیس‌لیفت‌شده این شاسی‌بلند را رونمایی کرد و با این حساب تا دو- سه سال آینده شاهد حضور این نسخه جدید در بازار جهانی خواهیم بود.

جالب است بدانید در این نسل از GLE شاهد عرضه نسخه LWB یا همان نسخه طویل‌تر هم بودیم که حدود ۸ سانتی‌متر طول بیشتری نسبت به‌نسخه استاندارد دارد. البته نسخه طویل‌تر در تمام کشورها عرضه نمی‌شود و نمی‌توان آن را نسخه جهانی دانست.

اسپرت سواری با گازوئیل!

نسخه اسپرت از GLE

تغییر نام کلاس M به GLE تنها اتفاق مهم نسل سوم این شاسی‌بلند نبود. چراکه علاوه‌بر این، مرسدس در کنار عرضه نسخه معمولی، اقدام به‌رونمایی از یک نسخه اسپرت با نام GLE کوپه کرد. طراحی نسخه اسپرت GLE تلفیقی از خودروهای کوپه و شاسی‌بلند بود تا با پایه‌گذار این کلاس یعنی BMW X۶ رقابت کند. رقیبی گردن‌کلفت که نزدیک به‌یک دهه پیش چالش جذابی را میان خودروسازان بزرگ ایجاد کرد. به هر حال GLE کوپه شروع موفقیت‌آمیزی داشت و به‌سرعت در سال ۲۰۱۹ هم‌زمان با نسل چهارم GLE معمولی، نسل دوم آن معرفی شد.

شاید عرضه GLE کوپه باید خیلی زودتر از این حرف‌ها و زمانی که نام این خودرو هنوز کلاس M بود اتفاق می‌افتاد؛ اما بالاخره هر چه هست، اکنون GLE کوپه تبدیل به‌رقیبی قدر برای BMW X۶ شده است. GLE کوپه، نخستین تجربه مرسدس در رده شاسی‌بلندهای اسپرت بود و یک سال بعد GLC کوپه هم در کلاس شاسی‌بلندهای اسپرت کامپکت عرضه شد.

تلفیقی از کوپه و شاسی‌بلند

وقتی برای نخستین‌بار با GLE کوپه مواجه می‌شوید، اصالتش به‌عنوان یک GLE کاملا ملموس است. GLE کوپه از نظر طراحی نمای جلو با نسخه استاندارد GLE اصلا مو نمی‌زند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر از زاویه روبه‌رو کار دشواری است. اما وقتی به‌قسمت جانبی و نمای عقب خودرو می‌رسیم، تفاوت‌ها خودشان را نشان می‌دهند. شیب تند سقف در قسمت انتهایی خودرو، نیم‌تنه بالایی GLE کوپه را کاملا شبیه به‌فست‌بک‌های (کوپه چهار در) مرسدس کرده است. اما اگر فقط به‌نیم‌تنه پایین آن نگاه کنید، یک شاسی‌بلند کاملا معمولی را خواهید دید. تمام این تغییرات سبب شده است GLE کوپه ظاهر کاملا اسپرتی به‌خود بگیرد و از آن حس و حال خانوادگی GLE استاندارد خارج شود. در نمای عقب و روی درِ صندوق بار، عبارت GLE۴۰۰d نقش بسته که حرف d در انتهای آن نشانگر موتور دیزلی خودرو است. همچنین در طرف دیگر عبارت ۴MATIC خودنمایی می‌کند که معنی آن بهره‌مندی خودرو مورد نظر از سیستم چهارچرخ‌محرک اختصاصی مرسدس است. GLE مورد نظر مزین به‌رنگ خاکستری بوده و شاید این رنگ، یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای این خودرو با اصالت، اما امروزی باشد. رینگ‌های ۵ پره دوبل که به‌صورت دو رنگ طراحی شده‌اند، چهره اسپرتی به GLE مورد نظر بخشیده‌اند، اما سایز کوچک آن‌ها کمی از اسپرت بودن خودرو کاسته؛ اما در مقابل به‌نرمی بیشتر سواری‌اش افزوده است.

اسپرت سواری با گازوئیل!

فضا فدای زیبایی!

اگر قرار باشد پشت فرمان یا روی صندلی شاگرد GLE کوپه بنشینید، باید گفت تقریبا هیچ تفاوتی را با یک GLE استاندارد حس نخواهید کرد. اما اگر قرار باشد در ردیف عقب بنشینید، انگار سوار یک خودرو کاملا متفاوت می‌شوید که هیچ وجه اشتراکی با یک GLE استاندارد ندارد. شیب تند سقف در قسمت انتهایی خودرو شاید از نمای بیرونی جلوه زیبا و اسپرتی به GLE کوپه داده باشد؛ اما در مقابل، فضای سرنشینان عقب به‌خصوص فضای مربوط به‌بالاتنه سرنشینان را قربانی کرده است. سقف GLE کوپه در ردیف عقب کوتاه‌تر شده و شاید برای هر کسی مناسب نباشد و اگر کمی جثه درشت یا قد نسبتا بلند داشته باشید، قطعا این مساله آزاردهنده خواهد بود. شاید تصور کنید فضای بار صندوق‌عقب نیز قربانی دیگر این طراحی اسپرت شده، اما جالب است بدانید همین سبک طراحی سبب شده است در حالت عادی ۲۵ لیتر فضای بیشتر بار، دراختیار سرنشینان GLE کوپه باشد. البته اگر قرار باشد صندلی‌های ردیف عقب را بخوابانید، این GLE استاندارد خواهد بود که به‌دلیل سقف بلندتر، فضای به‌مراتب بیشتری خواهد داشت.

اسپرت سواری با گشتاور فراوان

در قسمت پایانی بررسی به‌زیر کاپوت مرسدس‌بنز GLE۴۰۰d کوپه می‌رسیم. جایی که یک موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو جا خوش کرده تا با مصرف گازوئیل ۳۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. یکی از مزیت‌های موتورهای دیزلی، قابلیت تولید گشتاور بالا بوده که GLE مورد بررسی ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به‌هر چهار چرخ خودرو را برعهده داشته تا این شاسی‌بلند اسپرت بتواند تنها ظرف ۵.۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. جالب است بدانید GLE۴۰۰d با وزن بیش از ۲.۲ تنی خود و با این میزان قدرت و گشتاور در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۶.۹ تا ۷.۴ لیتر گازوئیل می‌سوزاند. در حال حاضر این مرسدس در نمایندگی قبرس شمالی به‌قیمت حدود ۶.۵ میلیارد تومان به‌فروش می‌رسد.

نام و مدل Benz GLE400d Coupe 2023
نوع پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربوشارژ
حداکثر قدرت 330 اسب بخار
حداکثر گشتاور 700 نیوتن متر
نوع گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 5.7 ثانیه
حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت
حجم مخزن سوخت 65 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.9 تا 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت نسخه کارکرده 104.000 پوند (حدود 6.590.000.000 تومان)

در پایان از مالک خودرو مرسدس‌بنز GLE400d کوپه که امکان بررسی آن را فراهم کرده است تشکر می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =