چانگان یونی‌وی

محمدعلی تیموری: این خودرو یک کامپکت بسیار مجلل، با تکنولوژی بالا و فول‌امکانات است

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: «به‌زودی خودرو چانگان یونی‌وی (UNI-V) پلاگین-هیبرید توسط گروه سایپا وارد کشور می‌شود.» محمدعلی تیموری افزود: «این خودرو یک کامپکت کلاس A بسیار مجلل، با تکنولوژی بالا و فول‌امکانات است.»

وی با اشاره به ابعاد خاص این خودرو گفت: «طول این خودرو ۱۵سانتی‌متر از خودرو نیسان تیانا بیشتر است.»

در این خصوص باید اذعان داشت؛ استایل جانبی چانگان UNI-V به لطف برخورداری از یک کاپوت کشیده و سقفی با شیب تند، آن را تبدیل به یک خودرو فست‌بک کرده است.

چانگان یونی‌وی دارای چرخ‌های بسیار بزرگی بوده که تقریبا نیمی از ارتفاع خودرو را در بر گرفته‌اند و ابعاد آن‌ها با سدان‌های لاکچری اسپرت خودروسازان مطرح دنیا برابری می‌کند. ارتفاع کم این خودرو باعث مقاومت کمتر آن در برابر جریان هوا می‌شود و آن را در شتاب‌گیری‌های ناگهانی، ترمزگیری و چرخش‌ها پایدارتر می‌سازد.

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

استقبال جهانی از خودروهای الکتریکال

طی دو سال اخیر به‌ویژه در ماه‌های گذشته، اروپایی‌ها با اعطای ۵ستاره انکپ خود به تعدادی از خودروهای چینی برای ورود به بازار قاره سبز، چراغ سبز نشان دادند. دبیرکل موسسه یورو انکپ در این باره گفته است: «ورود موجی از خودروهای چینی دارای سوخت پاک به اروپا در دست اقدام است.» بدین ترتیب، در سال گذشته چین با پشت سر گذاشتن ژاپن و آلمان، تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به جهان شد و با ورود به حوزه خودروهای هیبرید و تمام‌برقی توانست سیطره صادراتی خود را تا ۷۰ کشور گسترش دهد.

خودروسازان چینی به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند که در سال ۲۰۲۲، خودروهای الکتریکال (تمام‌برقی و هیبرید) ۱۳درصد از کل تولید خودرو در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشدی بالای ۵۰درصد داشته است. بر این اساس، تولید خودرو برقی نیز در چین طی سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۴ درصد رشد داشته است.

بنا بر برنامه اعلام‌شده خودروسازان چینی، این کشور تولید خودروهای بنزینی خود را از سه سال آینده متوقف خواهد کرد تا صنعت خودرو خود را سراسر الکتریکی کند. این موضوع برای صنعت خودرو ایران نیز که برای تامین قطعات های‌تک و تنظیم بازار خودروهای بنزینی خود به صنعت خودرو چین تکیه کرده است، هم می‌تواند تهدید باشد و هم فرصت. بر همین اساس، سایپا با درک صحیح از این موضوعات و نگاهی بلندمدت، برای حفظ منافع صنعت و بازار خودرو ایران و همچنین صیانت از محیط زیست کشور، هم در امر واردات و هم در بحث تولید خودروهای پلاگین-هیبرید پیشگام شده است.

این گروه خودروسازی علاوه‌بر عرضه خودرو چانگان یونی‌وی پلاگین-هیبرید به‌صورت وارداتی، قرارداد تولید موتورهای هیبرید را با یکی از بهترین شرکت‌های چینی (DAE) منعقد کرده و قرار است خودرو آریا را به موتور هیبرید برقی مجهز کند. بدین ترتیب، مصرف سوخت این خودرو کراس‌اوور ۱.۴ لیتر در هر ۱۰۰ لیتر پیمایش خواهد بود.

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

طراحی متفاوت چانگان یونی‌وی

چانگان یونی‌وی طراحی ظاهری بسیار جذاب و البته متفاوتی دارد؛ این خودرو با الهام از نسخه کانسپت چانگان یعنی چانگان ویژن V طراحی شده است و بر روی بدنه آن شاهد خطوط تند و تیزی هستیم. همان‌طور که پیشتر گفته شد؛ این خودرو در دسته سدان‌های فست‌بک قرار می‌گیرد. در خودروهای فست‌بک، سقف با شیب ملایم و پیوسته به‌سمت عقب خودرو پایین می‌آید؛ به‌طوری‌ که سقف و صندوق‌عقب دو جزء متمایز به‌شمار نیایند. این درحالی است که در خودروهای لیفت‌بک، صندوق‌عقب در ظاهر مجزا بوده و صرفا موقع باز شدن درِ صندوق مشخص می‌شود که مشابه خودروهای هاچ‌بک، شیشه عقب با صندوق‌عقب پیوسته است.

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

در نمای جلو یونی‌وی، چراغ‌های اصلی کشیده و البته با حالتی اخم‌آلود طراحی شده که ظاهری جدی را به یونی وی داده‌اند. مانند دیگر خودروهای روز دنیا، در چانگان یونی وی جلوپنجره و سپر به‌صورت یکپارچه طراحی شده است. همچنین در قسمت انتهایی خودرو نیز شاهد یک طراحی اسپرت و پویا هستیم که قسمت جلوی یونی‌وی را جذاب‌تر کرده‌اند. در نمای عقب نیز طراحان چانگان سعی داشته‌اند تا یونی‌وی را خودرویی به‌روز و اسپرت جلوه دهند که در این امر نیز موفق بوده‌اند.

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

در این بخش، چراغ‌های به هم پیوسته که ترند امروز خودروهای روز دنیاست، زینت‌بخش این خودرو اسپرت بوده و میان آنها نیز نشان چانگان قرار گرفته است. از زوایا و خطوط نسبتا زیاد صندوق این خودرو که عبور کنیم، سپر عقب آن اوج طراحی این خودرو به نظر می‌رسد؛ ظاهری که با دو خروجی کروم اگزوز همراهی شده است و اطراف آن‌ها نیز خطوطی بسیار باریک خودنمایی می‌کنند.

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

دیزاین کابین و امکانات چانگان یونی‌وی

با ورود به کابین چانگان یونی‌وی همان خط طراحی نمای بیرونی خودرو را شاهد هستیم؛ ظاهری بسیار اسپرت و جوان پسند که نشان از قدرتمند بودن آن نیز دارد. نوع طراحی داشبورد بسیار مشابه به سبک i-cockpit پژو بوده و با خودروهای دیگر کاملا فرق می‌کند. صفحه کیلومتر برخلاف طیف وسیعی از خودروهای روز یکپارچه با سیستم‌مالتی مدیا نبوده و نسبت به داشبورد میانی عقب‌تر و البته بسیار عریض طراحی شده است.

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

در بخش داشبورد میانی هم ابتدا یک صفحه نمایش لمسی بسیار بزرگ و پهن تعبیه شده و زیر آن هم دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. در بخش انتهایی داشبورد نیز برخی کلیدهای کنترلی خودرو قرار داده شده‌اند. همچنین نوع طراحی غربیلک فرمان نیز مانند محصولات جدید پژو از بالا و پایین کات خورده و طراحی بسیار جذاب و خاصی پیدا کرده است.

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

فضای کابین چانگان یونی‌وی با توجه به کلاس آن بسیار جادار و بزرگ بوده و از این نظر می‌تواند به یک انتخاب مناسب برای خانواده‌ها تبدیل شود. در فول‌ترین نسخه چانگان یونی‌وی شاهد امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی، سنسور نور، سنسور باران، گرم‌کن صندلی‌های جلو، اتوهلد، سیستم تشخیص چهره راننده، سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده، رادار نقطه کور، رادار خطی، کروزکنترل و بسیاری امکانات دیگر هستیم.

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

ورود نخستین سدان «PHEV» به بازار ایران توسط گروه سایپا

مشخصات فنی چانگان یونی‌وی PHEV

چانگان UNI-V Idd نسخه پلاگین-هیبرید چانگان است که نسبت به نسخه معمولی، نیم‌ سانتی‌متر ارتفاع بیشتری دارد. به دلیل افزوده شدن پیشرانه الکتریکی، چانگان PHEV وزن بیشتری نیز دارد و از ۱.۴ تن به ۱۶۸۰ کیلو افزایش یافته است. چانگان UNI-V Idd به سیستم هیبرید Blue Core iDD با دو موتور الکتریکی مجهز شده است.

قدرت قوای محرکه این خودرو ۲۵۰ کیلووات قدرت معادل ۳۳۵ اسب‌بخار و گشتاور آن ۵۹۰ نیوتون‌متر بوده که حاصل ترکیب دو پیشرانه برقی است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر چانگان یون‌وی پلاگین-هیبرید نیز ۶.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت است.

این خودرو با مصرف سوخت ترکیبی ۴.۹۵ لیتر و یک باک کامل، توان پیمایش ۱۰۱۰ کیلومتر با پشتیبانی از شارژ سریع را دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    2 0
    خودروهای برقی با تمام محاسنی که دارن خصوصا برای محیط زیست، اما بزرگترین عیبشون اینه که برای مسافت‌های دور خوب نیستن و هزینه تعمیر و نگهداری باطری‌هاشون خیلی زیاده در حدی که نزدیک به قیمت خودرو است و صرفه اقتصادی ندارن.
  • روح الله IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    0 0
    ماشین خیلی خوبی است ولی معلوم نیست چگونه تقسیم بکنند
  • mehran IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    0 0
    اول فقط یدونه باجه شارژ ماشین برقی بذار بعد ،تو خونش فقط میتونه شارژ کنه
  • ندا کشتکار US ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    فوق العاده ،چه زمانی وارد ایران میشود
  • ادم IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    2 0
    خدا میدونه چند میخوان بکنن تو پاچه ملت بیشرفها فقط به فکر پولدارها هستن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =