بازار خودرو

سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی در شهریور امسال باز می‌شود و بر این اساس متقاضیان می‌توانند در آن زمان از بین خودروهایی که عرضه می‌شود، مدل مدنظرشان را انتخاب کرده و در نوبت تحویل خودرو قرار گیرند

بازار خودرو درشرایطی هر روزه ریزش قیمت را تجربه می‌کند که مدت‌‎هاست خریدوفروش چندانی در آن صورت نمی‌گیرد و مشتری آن کمتر و کمتر می‌شود. این درحالی است که مصرف‌کننده واقعی به‌دلایل مختلفی فعلا دست از خرید خودرو کشیده و منتظر است آینده بازار خودرو مشخص شود.

اخبار ضدونقیضی که روزانه از واردات خودروهای صفر و کارکرده به‌گوش می‌رسد، سبب شده است روند افت بهای خودرو در بازار آزاد ادامه داشته باشد. از طرفی نباید تاثیرگذاری سامانه یکپارچه بر وضعیت بازار خودرو را نیز نادیده گرفت.

بر این اساس مرحله سوم ثبت‌نام در این سامانه هم به‌زودی برگزار می‌شود که درصورت برگزاری آن، شاید بتوانیم به‌ادامه روند کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد امیدوار باشیم. احتمالا در آن زمان، روند خریدوفروش خودرو در بازار بسیار کمتر از شرایط فعلی خواهد بود.

این درحالی است که مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرده است: «سامانه یکپارچه برای کسانی که در نوبت دوم ثبت‌نام کردند اما خودرو به‌آن‌ها تعلق نگرفت، شهریور امسال باز می‌شود. در این نوبت ‌محصولات جدید و ظرفیت جذب‌نشده خودروسازان برای انتخاب این افراد عرضه می‌شود تا دوباره خودرو انتخاب کنند و در نوبت تحویل قرار گیرند.» این درحالی است که هنوز برخی متقاضیان در نوبت دوم تعیین‌تکلیف نشده و در سامانه با گزینه عدم‌تخصیص مواجه شده‌اند.

مدیر سامانه یکپارچه همچنین بیان کرد: «سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی در شهریور امسال باز می‌شود و براین اساس متقاضیان می‌توانند در آن زمان از بین خودروهایی که عرضه می‌شود، مدل مد نظرشان را انتخاب کرده و در نوبت تحویل خودرو قرار گیرند. در دور دوم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، به ۹۷ درصد از متقاضیانی که برای خرید خودرو در این سامانه ثبت‌نام کردند، طبق نوبت‌بندی تعیین‌شده خودرو تعلق گرفت؛ اما ۳ درصد از متقاضیان در نوبت تحویل خودرو قرار نگرفتند.»

کوییک با ثبات‌ترین خودرو در بازار آزاد

در آخرین روز هفته گذشته، بازار آزاد خودروهای داخلی با نوسان جزئی همراه بود. البته در این میان، برخی مدل‌ها ثبات قیمت را تجربه کردند. اتفاقی که سبب شد خودرو کوییک که در بازار ۶ مدل از آن موجود است، با ثبات قیمت همراه باشد.

در آخرین روز هفته گذشته، کوییک (۱۴۰۲)، کوییک S (۱۴۰۲)، کوییک R (سفید-قرمز) (۱۴۰۲)، کوییک R (سفید-مشکی) (۱۴۰۲)، کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۲) و کوییک R اتومات (۱۴۰۲) بدون هیچ تغییر قیمتی در بازار آزاد کار خود را به‌پایان رساندند.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۲ تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۵ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۶ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۵ تا ۶۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۶۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۷۸ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۱۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی در برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی قیمت بودیم. بر این اساس ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۴ میلیاردتومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =