بازار خودرو

خودروهای داخلی در نخستین روز هفته افت بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

درحالی که انتظار می‌رفت با اعلام قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی توسط شورای‌رقابت، تحویل این خودروها توسط خودروسازان خصوصی وارد چالش شود، اما نه تنها قیمت‌های جدید حاشیه‌ای برای این خودروسازان نداشت بلکه روز گذشته، خبرهایی درباره تحویل زودتر از موعد این خودروها به «دنیای‌خودرو» رسید.

تحویل زودتر از موعد خودروهای مونتاژی به‌مشتریانی که در نوبت اول سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند، اتفاق بسیار مثبتی برای خودروسازان خصوصی است. اتفاقی که می‌توان آن را به‌نوعی پیشرفت در زمینه تیراژ تولید و تعهد به‌مشتریان قلمداد کرد. البته درشرایط فعلی، وضعیت اقتصادی برخی مشتریان چندان مطلوب نیست و باید برای تکمیل وجه خودروهای خود که قرار است آن‌ها را حدود ۳ تا ۵ ماه زودتر از موعد تحویل بگیرند، اقدام کنند.

بر این اساس تعدادی از مشتریان خودروسازان خصوصی از دریافت پیامک‌های واریز وجه برای خودروهای انتخاب‌شده خود در فروش‌های سامانه یکپارچه خبر دادند. این پیامک‌های واریز زودتر از موعد، با برنامه‌ریزی‌های برخی مشتریان برای فراهم کردن مبلغ خودروهای‌شان منافات داشته و آن‌ها را به‌دردسر انداخته است.

در آخرین روزهای هفته گذشته، دو شرکت خودرویی مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور برای مشتریان خود در مرحله نخست سامانه یکپارچه فروش، پیامک واریز وجه در موعد ۲۱ تا ۲۵ تیرماه ارسال کردند.

نوبت تحویل اولیه این خودروها، زمستان ۱۴۰۲ برای مشتریان مدیران‌خودرو و بهار ۱۴۰۳ برای مشتریان کرمان‌موتور بود. تعدادی از شرکت‌کنندگان درطرح فروش یکپارچه خودروها که متقاضی محصولات این دو شرکت خودرویی بودند، در واکنش به‌ارسال پیامک واریز وجه، زودتر از موعد اعلام کردند که برای پرداخت وجه مورد نظر خودروسازان دچار مشکل شده‌اند؛ چراکه برای فراهم کردن وجه خودرو برای زمستان ۱۴۰۲ و بهار ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی کرده بودند و درحال حاضر فراهم کردن این مبالغ برای‌شان مقدور نیست. این درحالی است که شرکت مدیران‌خودرو درپاسخ به‌این سوال که چرا مشتریان باید زودتر از موعد اعلام‌شده واریز وجه داشته باشند، اعلام کرده است که مشتریان باید درحال حاضر تنها ۳۰ درصد از مبلغ خودرو را واریز کنند و الباقی وجه خودرو، در زمان صدور دعوتنامه برای تکمیل وجه و تحویل خودرو دریافت می‌شود.

از طرفی مشتریان شرکت کرمان‌موتور اعلام کردند این شرکت در موعد مقرر اعلام‌شده که آن را تا ۲۷ تیرماه نیز تمدید کرده است، تمام وجه خودرو را مطالبه کرده و مشتریان باید قرارداد خود را تکمیل وجه کنند. این درحالی است که کرمان‌موتور در واکنش به‌اظهارنظر مشتریان اعلام کرده است این شرکت قرار است به‌جای بهار سال ۱۴۰۳، خودروها را زودتر از موعد مقرر و با زمان تحویل ۹۰ روزه و ۱۲۰ روزه در اختیار مشتریان قرار دهد.

تحویل زودتر از موعد می‌تواند برای مشتریان خوب و رضایت‌بخش باشد. البته به‌شرط آن‌که مشتری بتواند وجه خودرو را به‌این سرعت تامین کند؛ چراکه درصورت عدم‌واریز وجه، احتمالا نوبت مشتری از بین خواهد رفت و عدم‌واریز، به‌منزله انصراف تلقی خواهد شد.

لاماری ایما بیشترین کاهش قیمت را در گروه خودروهای چینی تجربه کرد

روز گذشته بازار خودروهای چینی با کاهش قیمت زیادی همراه بود. از طرفی برخی خودروها نیز ثبات نرخ را تجربه کردند. در این میان اما لاماری ایما با ۴۵ میلیون‌تومان کاهش، بیشترین ریزش بها را در میان خودروهای چینی به‌خود اختصاص داد.

خودروهای داخلی در نخستین روز هفته افت بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۶ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۷۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۴ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۶ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۲ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۴۵ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۸۵ میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۷۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیاردتومان، ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =