سانتافه MX5

کمپانی هیوندای تا به‌امروز پنج نسل از این خودرو را به‌بازار جهانی معرفی کرده و حدود دو روز قبل بود که از نسل پنجم سانتافه (که با کد MX۵ شناخته می‌شود) رونمایی شد.

سانتافه، اس‌یووی کراس‌اوور میان‌سایز محبوب هیوندای است که از سال ۲۰۰۰ میلادی روی خط‌تولید این خودروساز قرار گرفت. سانتافه یکی از خودروهای پرفروش بازار ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود که مجله خودرو آمار فروش این اس‌یووی کراس‌اوور را از آگوست سال ۲۰۰۵ میلادی تا اوایل سال جاری میلادی، یک‌میلیون و ۸۱۶ هزار و ۶۳ دستگاه ذکر کرده است. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد سانتافه از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایالات‌متحده است.

کمپانی هیوندای تا به‌امروز پنج نسل از این خودرو را به‌بازار جهانی معرفی کرده و حدود دو روز قبل بود که از نسل پنجم سانتافه (که با کد MX۵ شناخته می‌شود) رونمایی شد. طراحی بدنه این خودرو نسبت به‌نسل‌های قبل متفاوت بوده و درحقیقت انقلابی در زمینه طراحی این خودرو است.

طراحی آشنای لندروور یا سبک جدید هیوندای؟

پس از ماه‌ها انتظار و انتشار تصاویر جاسوسی متعدد، سرانجام کمپانی هیوندای از سانتافه ۲۰۲۴ به‌طور رسمی پرده برداشت. در نخستین نگاه به‌راحتی می‌توان حدس زد که در طراحی سانتافه ۲۰۲۴ با یک انقلاب به‌معنای واقعی مواجهیم. معماری بدنه نسل پنجم این اس‌یووی کراس‌اوور میان‌سایز خوشنام و محبوب کره‌ای، اصطلاحا Boxy یا جعبه‌ای‌شکل بوده و استفاده از اِلِمان حرف H در گرافیک چراغ‌های جلو در کنار مجموعه‌ای از خطوط افقی ساده و خشک، کاراکتری خشن و مقتدر به‌این خودرو بخشیده است.

در کنار تناسبات جا افتاده و چشم‌نواز پیکره کلی خودرو، استفاده از رینگ‌های ۲۱ اینچی و تایرهای ۴۵/۲۴۵ در داخل گلگیرهایی که از خطوط شکسته تشکیل شده‌ و فرم مربعی‌شکل دارند، توانسته بر جذابیت هرچه بیشتر این خودرو بیفزاید. همچنین حجم روی گلگیرهای جلو و عقب این حس را بیننده می‌دهد که سانتافه جدید کمی به‌سمت آفرود متمایل شده و این ویژگی، توانایی آفرود این خودرو را بیشتر از قبل نشان می‌دهد. از سوی دیگر در نمای جلو شاهد یک انقلاب گسترده در زبان جدید طراحی هیوندای هستیم.

نسل جدید محبوب‌ترین کراس‌اوور هیوندای معرفی شد

در این بخش، دیگر از جلوپنجره آبشاری یا چراغ‌های زشت دوبل خبری نیست؛ بلکه شاهد طراحی مشابه لندروور دیفندر هستیم که سانتافه را از فانتزی بودن همیشگی خارج کرده و به‌سمت یک مدل آفرودی و مقتدر کشانده است. LEDهای H شکل درون کاسه چراغ، خط نوار افقی LED میان چراغ‌ها و جلوپنجره مستطیل‌شکل، چهره جذاب و پخته‌تری را برای سانتافه فراهم آورده است. اما در نمای عقب، شاید بیش از هر بخش دیگر این خودرو، شاهد استایلی متفاوت و انقلابی هستیم.

چراغ‌های عقب در قالب یک کادر عریض و باریک افقی در محلی پایین و خارج از عرف امروزی استایل اکثریت خودروهای بازار، قرار گرفته‌اند. این چراغ‌ها به‌شکل H هستند. همچنین لوگو هیوندای و نام سانتافه روی درِ صندوق‌عقب خودنمایی می‌کند. این خودروساز خوشنام و معتبر کره‌ای تاکید می‌کند سبک و زبان جدید طراحی هیوندای که امروز در سانتافه شاهد آن هستیم، بر اساس یک فلسفه غیرمتعارف شکل گرفته است تا ظاهری تازه و تا حد امکان متفاوت و ساختارشکن به‌اس‌یووی جدید این کمپانی بدهد.

ارزش سانتافه جدید

کمپانی هیوندای تاکید بسیاری بر طراحی انقلابی و استفاده از فناوری‌های نوین در نسل جدید سانتافه دارد. بر این اساس قیمت نهایی نسل پنجم سانتافه نسبت به‌نسل‌های قبلی این خودرو، درسطح بالاتری قرار می‌گیرد. ناگفته پیداست که استفاده بیشتر از فناوری‌های پیشرفته ایمنی و رفاهی در خودرو، خودروساز را ناگزیر به‌افزایش قیمت می‌کند. هنوز اطلاعات دقیقی از ارزش نهایی هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ دردست نیست، اما بسیاری از نشریات معتبر اروپایی بر این باورند که شاید نسخه پایه نسل پنجم این خودرو با قیمتی برابر با ۴۸ هزار دلار عرضه شود.

کابین مدرن و پیشرفته

در طراحی فضای کابین و داشبورد، سانتافه ۲۰۲۴ که حال استایل کلی آن در نمای جانبی حس و حالی از لندروور دیفندر ۱۳۰ (اما متناسب‌تر و پخته‌تر) را در خود دارد، دستخوش تغییرات عظیمی قرار گرفته است.

این جدیدترین مدل از هیوندای محسوب می‌شود که در آن از یک صفحه‌نمایش دوگانه خمیده به‌عنوان کلاستر مقابل راننده استفاده می‌شود. همچنین به‌روش معمول و همیشگی هیوندای، هنوز هم کنترل‌های سیستم‌ تهویه‌مطبوع خودرو از نوع چرخشی است؛ البته دکمه‌ها و کلیدهای قدیمی با کلیدهای لمسی امروزی ترکیبی جذاب از دو سبک مدرن و کلاسیک را ارائه می‌کنند.

کنسول میانی بین صندلی‌های جلو عریض است و با وجود فضای کافی برای دو پد شارژ وایرلس گوشی‌های هوشمند، به‌راحتی می‌توانید متوجه شوید که سانتافه جدید سعی دارد تا حد امکان از رقبایش متفاوت باشد. همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های گسترده در طراحی سانتافه جدید، عدم‌استفاده از سقف یکپارچه بزرگ شیشه‌ای است که هیوندای در تمام محصولاتش از آن استفاده می‌کرد. براین اساس شاهد یک سقف دو تکه شیشه‌ای هستیم که فضای داخلی را کاملا دلنشین جلوه می‌دهد.

از سوی دیگر غربیلک‌فرمان و طراحی داشبورد و دریچه‌های سراسری از سدان بزرگ لوکس هیوندای یعنی آزرای جدید، عاریت گرفته شده است. علاوه‌بر این موارد از چرم باکیفیت ناپا و دوخت باکیفیت و دکوراتیو چوب و کروم نیز استفاده شده تا فضای داخلی این خودرو کاملا لوکس جلوه کند. اما طراحی کنسول شناور و نحوه نورپردازی شخصی‌ و انتخاب رنگ تریم، پارامترهایی است که پیش‌ از رونمایی سانتافه ۲۰۲۴ در آزرا ۲۰۲۴ شاهد آن بودیم.

هیوندای به‌استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید بسیار تاکید دارد؛ مواردی مانند سیستم کروزکنترل پیشرفته، سیستم هوشمند پیشگیری از برخورد در جلو و عقب، سیستم هوشمند پارک، سامانه مانیتورینگ نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده، دوربین۳۶۰ درجه، قابلیت پارک هوشمند روی گوشی، سامانه حرکت بین خطوط و شناسایی علائم رانندگی، سیستم کاربری جدید هیوندای با قابلیت دستیار صوتی هوشمند برای راننده، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه به‌همراه یونیزه‌کننده هوای داخلی کابین، سیستم تعلیق قابل تنظیم بادی و فناوری کمکی پیشرفته رانندگی در سانتافه ۲۰۲۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و درکل این فناوری‌ها به‌معنای ارتقای سطح رفاه سرنشینان خودرو است.

مختصات فنی

برخلاف آن‌چه از ظاهر و استایل کلی خودرو مشهود است، هیوندای فعلا مشخصات فنی محصول جدیدش را معرفی و منتشر نکرده؛ اما تاکید دارد که فاصله بین دو محور خودرو کشیده‌تر شده است. همچنین ناگفته نماند که قرار است سانتافه جدید با موتور توربوشارژ و تکنولوژی پلاگین-هیبرید به‌بازار عرضه شود. از سوی دیگر مجله خودرو مطلبی را منتشر کرده که نشان می‌دهد هیوندای سانتافه جدید مشخصات فنی مشابه کراس‌اوور میان‌سایز لوکس جنسیس یعنی GV۸۰ را خواهد داشت.

این نکته را نباید فراموش کرد که چنین طراحی انقلابی و ساختارشکنی در سانتافه، به‌منظور استفاده از موتورهای الکتریکی در بخش فنی این اس‌یووی ‌کراس‌اوور میان‌سایز است. هیوندای قرار است تا سال ۲۰۲۵ حدود ۴۰ درصد از سبد محصولات خود را به‌صورت کاملا الکتریکی به‌بازار عرضه کند. ناگفته نماند که هیوندای قرار است از پیشرانه ۶ سیلندر وی‌شکل ۳.۵ لیتری T-GDI در نسل پنجم سانتافه استفاده کند.

طراحی ساختارشکن و انقلابی سانتافه نشان داد این خودرو قصد دارد با رقبای خود به‌ویژه رقیب سرسخت ژاپنی‌اش، یعنی لکسوس GX رقابت کند؛ بنابراین می‌توان گفت برای ارتقای قابلیت‌های آفرودی این خودرو، نیاز است که پیشرانه آن قدرتمند باشد. البته شاید دیگر خبری از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نباشد؛ زیرا قرار است از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه یا ۸ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک در این خودرو استفاده شود. بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که از سیستم چهارچرخ‌محرک هوشمند در این اس‌یووی ‌کراس‌اوور میان‌سایز کره‌ای‌ها استفاده شود.

همچنین کمپانی هیوندای قرار است از سیستم دیفرانسیل هوشمند برای سانتافه ۲۰۲۴ استفاده کند. در لندکروز سری۳۰۰، کمپانی تویوتا از نسل جدید دیفرانسیل هوشمند استفاده کرده است و کمپانی هیوندای نیز برای این‌که سانتافه توان رقابت با رقبای قدرقدرت ژاپنی خود را داشته باشد، احتمالا این خودرو را با دیفرانسیل هوشمند به‌بازار عرضه می‌کند. این مساله درحقیقت پرفورمنس سانتافه را بهبود می‌بخشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =