جلال رشیدی‌کوچی

جلال رشیدی‌کوچی *

درباره آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، باید با دقت بیشتری عمل کرد. آیین‌نامه واردات خودروهای نو در قانون ساماندهی صنعت خودرو به‌گونه‌ای نوشته شد که به نفع مردم نبود به این معنا که متاسفانه وزارت صمت با مدیریت آقای فاطمی‌امین به نحوی این آیین‌نامه را تدوین کرد که عملا تا امروز و با وجود گذشت چندماه هنوز خودرو چندانی وارد کشور نشده است.

بنابراین باید نگارش این آیین‌نامه متفاوت از قبلی باشد. این وضعیت این نکته را گوشزد می‌کند که در واردات خودروهای کارکرده باید دقت نظر خاصی داشته باشیم، البته نگارش این آیین‌نامه در اختیار مجلس نیست و دولت و وزارت صمت باید این آن را تدوین کنند.

محدودیت‌هایی که در آیین‌نامه‌های خودروهای نو آمده بود، نباید در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده درج شود. تعرفه واردات خودروهای کارکرده باید براساس قیمت خودروها تعیین شود نه حجم موتور به این معنا که اگر فردی به دنبال خرید خودروی ۱۰۰هزار دلاری است، صددرصد و فردی که به دنبال خرید خودرو ۱۰هزار دلاری است ۱۰درصد تعرفه پرداخت کند تا افرادی که توان خرید کمتری دارند، نیز بتوانند خودرو خوب سوار شوند که متاسفانه اکنون دولت با افزایشی که در سود بازرگانی ایجاد کرد، موجب شد قیمت خودرو ۱۵هزاردلاری حداقل دوبرابر شده و به یک‌میلیارد یا یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برسد و عملا این نوع واردات در بازار نقش چندانی نداشته باشند.

نگاه ما این است در این آیین‌نامه سود بازرگانی کاهش پیدا کند. این مهم را در دستور کار قرار خواهیم داد. لازم نیست دولت برای واردات خودروهای کارکرده ارز اختصاص دهد،- زیرا دولت بیان می‌کند ارز برای واردات داده می‌شود تا به مردم خدمت شود- اگر می‌خواهد به مردم خدمتی کند، تعرفه واردات را کم کند تعرفه‌های فعلی بسیار بالاست.

درباره ارز موردنیاز برای واردات خودروهای کارکرده نیز باید گفت بسیاری از ایرانیان خارج کشور شرکت‌های معتبر و بزرگی دارند از آنجاکه بازار خودرو کشور برایشان پرسود است بنابراین حاضرند دلار خود را به خودرو تبدیل کرده و در اختیار مردم قرار دهند،. همچنین می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دولتی که خارج کشور ارز دارند، استفاده کرد الیته ارزهای در اختیار مردم نیز ظرفیت مناسبی است.

از گذشته و تجربه واردات خودروهای نو درس بگیریم. دولت باید در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تلاش کند ارزهای در اختیار مردم را وارد چرخه واردات و صادرات و تولید کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =