فولکس

رقابت در بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا بسیار سخت شده؛ چراکه برندهای چینی نیز عملکرد بهتری نسبت به‌قبل دارند.

مدیرعامل فولکس‌واگن در جلسه مهم خود با مدیران شرکت اعلام کرد این برند در موقعیت سختی قرار دارد. او همچنین از هزینه‌های بالای فولکس‌واگن انتقاد کرد و خواستار یافتن راهی برای صرفه‌جویی چندین میلیارددلاری در هزینه‌ها شد.

توماس شافر، مدیرعامل فولکس‌واگن در جلسه‌ای یک‌ساعته که با حضور بیش از ۲ هزار مدیر شرکت برگزار شده، اظهارات مهمی را بیان کرد. او به‌مسیر سختی که بزرگ‌ترین خودروساز اروپا پیش روی خود دارد اشاره کرد و گفت: «سقف آتش گرفته است. ما اجازه داده‌ایم هزینه‌ها در اکثر بخش‌ها بسیار بالا برود.»

شافر می‌گوید هفته‌ها و ماه‌های پیش رو برای فولکس‌واگن بسیار سخت خواهد بود. او از مدیران خواست پیروزی‌های کوچکی به‌دست آورند.

مرد شماره یک فولکس‌واگن همچنین اظهار داشت این شرکت برنامه‌های عملکردی جدیدی را معرفی خواهد کرد که هدف آن صرفه‌جویی حدود ۱۱ میلیارد دلاری طی سه سال آینده خواهد بود.

چنین درخواست‌هایی در زمانی صورت می‌پذیرد که فروش محصولات فولکس‌واگن در چین کاهش یافته و ژرمن‌ها مجبور شده‌اند به‌جنگ قیمتی با سایر برندها بروند.

رقابت در بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا بسیار سخت شده؛ چراکه برندهای چینی نیز عملکرد بهتری نسبت به‌قبل دارند.

البته پاتریک آندراس مایر، مدیر مالی ارشد فولکس‌واگن خاطرنشان ساخته مشکلات این شرکت عمیق‌تر از آن چیزی هستند که در جلسه مطرح شد. او به‌مدیران شرکت گفته کسب‌وکار خودرویی فولکس‌واگن وضعیت خوبی ندارد.

شافر نیز این مشکلات را به‌ساختارها و فرآیندهایی مربوط می‌داند که بسیار پیچیده، کند و غیر منعطف هستند. او خواهان الهام گرفتن از روحیه تیمی برای کمک به‌حرکت کشتی بزرگ فولکس‌واگن در جهت درست شد. باید منتظر ماند و دید برنامه‌های این برند معتبر دنیای خودرو در سال‌های آینده عملیاتی خواهند شد یا خیر.

برنامه اختصاصی برای آسیای جنوب شرقی

شاید جالب باشد که بدانید سنگاپور نخستین بازار در جنوب شرقی آسیاست که خودروساز آلمانی فولکس‌واگن خودروهای الکتریکی خود را با هشت مدل تا سال ۲۰۲۴ در این‌جا عرضه خواهد کرد.

کورت لایتنر، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن سنگاپور اظهار کرد که پیش‌فروش خودروهای الکتریکی برندهای اشکودا و فولکس‌واگن در پایان سال ۲۰۲۳ آغاز و تحویل آن در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.

او در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای از سه خودرو الکتریکی آینده فولکس‌واگن ID.4 خودرو کاربردی کوچک اسپرت (SUV) و نسخه با کارایی بالای آن، ID.4 GTX و همچنین شاسی‌بلند بزرگ اشکودا انیاک نام برد. همچنین مدل کوپه ID.5 و کوپه انیاک اشکودا به‌سنگاپور می‌آیند.

لایتنر اظهار کرد این موارد سنگاپور را به نخستین کشور در جنوب شرق آسیا تبدیل می‌کند که طیف خودروهای برقی فولکس‌واگن را دریافت می‌کند و یکی از نخستین بازارهایی در جهان است که بخشی از موج دوم ارائه خودروهای برقی فولکس‌واگن است.

او طرح سبز سنگاپور ۲۰۳۰ را یکی از دلایل اصلی این امر ذکر کرد و گفت خودروهای الکتریکی درحال حاضر تنها گزینه تجاری مناسب برای دستیابی به‌آن هستند. تمام خودروها و تاکسی‌های جدید تا سال ۲۰۳۰ مدل‌هایی با انرژی پاک‌تر خواهند بود و این جزیره ۶۰ هزار نقطه شارژ خودرو الکتریکی خواهد داشت.

براساس گزارش «رویترز» لایتنر افزود در این برنامه‌ریزی ما فکر می‌کنیم نقطه اوج برای سنگاپور در حدود سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ خواهد بود. در این زمان است که شاهد برابری خودروهای برقی با موتورهای احتراق‌داخلی در فروش خودروهای سواری جدید خواهیم بود.

پلت‌فرم‌هایی که از چین می‌رسند

آئودی که شرایط خوبی در بازار چین ندارد، می‌خواهد با خرید یک پلت‌فرم الکتریکی چینی، مدل‌های جدیدی خاص این بازار تولید کند. طبق گزارش‌ها، آئودی به‌دنبال خرید یک پلت‌فرم کامل از شرکت چینی IM Motor متعلق به‌گروه سایک است تا موقعیت خود را در چین بهبود دهد. این برند آلمانی اخیرا در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان که به‌میدان جنگ شدیدی برای خودروهای الکتریکی تبدیل شده با مشکل مواجه شده است.

تاکنون تمام محصولات آئودی بر اساس پلت‌فرم‌های امپراتوری فولکس‌واگن ساخته می‌شدند؛ اما رقابت با خودروسازان چینی سخت‌تر شده است؛ تا جایی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۳ برای نخستین‌بار خودروسازان چینی بیش‌تر از ۵۰ درصد از بازار داخلی این کشور را در اختیار خواهند گرفت. به‌همین دلیل، به‌گزارش «رویترز» آئودی برای بهبود اوضاع خود در بازار چین به IM Motors متوسل شده است.

فعلا جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر نشده؛ اما گزارش‌ها حاکی است که آئودی پیش از انتخاب پلت‌فرم IM Motors تعدادی از پلت‌فرم‌های الکتریکی خودروسازان مختلف چینی را بررسی کرده است. این تصمیم درحالی گرفته شده که آئودی هم‌اکنون مشغول توسعه‌ پلت‌فرم الکتریکی خود است.

این پلت‌فرم که PPE یا پرفورمنس پلت‌فرم الکتریک نام دارد، با کمک پورشه توسعه پیدا می‌کند. این پروژه اما به‌دلیل مشکلات نرم‌افزاری کُند شده و عرضه‌ پورشه ماکان EV به‌عنوان یکی از نخستین مدل‌هایی که روی پلت‌فرم PPE ساخته می‌شود، به‌تعویق افتاده است.

علاوه‌بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که آئودی پلت‌فرم الکتریکی دیگری را هم توسعه خواهد داد که از سلول‌های باتری جدید فولکس‌واگن استفاده خواهد کرد. اما این همه پروژه‌ توسعه مختلف موقعیت آئودی را متزلزل کرده است.

همچنین از آن‌جا ‌که فروش شرکت کاهش یافته، «مارکوس دوزمان» مدیرعامل آئودی چند ماه دیگر با مدیر دیگری که به «الیور بلوم» مدیرعامل فولکس‌واگن نزدیک‌تر است جایگزین خواهد شد.

دوزمان ماه گذشته اظهار داشت که آئودی برای پاسخگویی به‌تقاضای بالای خودروهای الکتریکی در چین باید به‌توسعه‌ مدل‌های جدید خود سرعت بدهد.

به‌گفته‌ او، مشکل آئودی در چین به‌خاطر کمبود مدل‌های خاص این بازار است. این درحالی است که IM Motors شرکت نوپایی بوده و نخستین محصول خود را که سدان الکتریکی پیشرفته‌ای به‌نام L7 است سال گذشته به‌بازار عرضه کرد.‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =