بازار خودرو

قیمت خودرو در آخرین روز هفته گذشته همچنان سیر نزولی داشت. این درحالی بود که برخی خودروهای داخلی بیش از ۲۰ میلیون‌تومان کاهش بها را تجربه کردند. همچنین در گروه خودروهای خارجی نیز شاهد افت قیمت خودروها تا ۵۰ میلیون‌تومان بودیم.

البته خودروهای خارجی هم بعد از وقفه‌ای چند روزه و روند کند کاهش نرخ‌ها در هفته گذشته، از این قاعده مستثنی نبوده و در آخرین روز هفته گذشته، شاهد افت بهای این دسته از خودروها تا ۲۰۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد بودیم.این درحالی است که کارشناسان معتقدند درچند وقت گذشته، قیمت‌هایی که در بازار آزاد اعلام می‌شدند، حبابی بوده است.

در این زمینه مولفه‌های مختلفی مثل تاثیرات نرخ ارز و بود و نبود ارز، در بازار خودرو اثرگذار بوده است. همچنین موضوع واردات خودرو (چه خودروهای کارکرده و چه مدل‌های نو) به‌طور طبیعی تاثیر خودش را گذاشته است. البته در این میان، مشکل عدم‌تخصیص ارز به‌تولیدکننده یا مونتاژکننده خودرو و همچنین واردکننده خودرو نیز داستان دیگری است.

نرخ ارز در بازار آزاد نیز به‌صورت لحظه‌ای نوسان دارد و یک روز نرخ دلار ۵۰ هزارتومان است و روز دیگر تا ۴۷ هزارتومان پایین آمده و یک روز هم تا ۵۲ هزارتومان بالا می‌رود. این نوع اتفاقات و نوسانات نرخ ارز، در تغییر قیمت خودروها در بازار آزاد تاثیرات زیادی دارند. از نظر برخی کارشناسان هم وقتی عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نباشد، این نوع اتفاقات رخ می‌دهد. درهمین زمینه، در دورهایی که عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد، خودرو با قیمتی ۵ تا ۱۰ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد به‌دست خریدار می‌رسید.

در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هم متقاضیان باید در اولویت تحویل قرار بگیرند. درچنین وضعیتی قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، اخبار مذاکرات سیاسی ایران و کشورهای دیگر هم سبب کاهش یا افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شود. درعین حال ورود شورای‌رقابت به‌مقوله قیمت‌گذاری خودروهای تولیدشده و مونتاژی نیز بر قیمت‌ها در بازار آزاد تاثیر می‌گذارد. درعین حال بحث اصلی در این بخش، واردات خودروهای نو و کارکرده است.

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های موثر در بازار را می‌توان عدم‌تمکین شورای‌رقابت از دستور رئیس‏‌جمهور مبنی بر بازگشت قیمت خودروهای مونتاژی بیان کرد.

ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت با انتقاد از عملکرد شورای‌رقابت از دو وزیر اقتصاد و صمت و همچنین معاون اول خود خواسته بود که قیمت مونتاژی‏‌ها را بررسی و اصلاح کنند؛ اما شورای‌رقابت در جلسه جدید خود از تصمیمش برای افزایش قیمت خودروهای مونتاژی دفاع کرد. درحالی ‌که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند شورای‌رقابت بر حسب دستور رئیس‌جمهور بار دیگر قیمت خودروهای مونتاژی را کاهش دهد، این بار این شورا عکس‌العمل متفاوتی داشت.

اواخر هفته گذشته این شورا با انتشار بیانیه‌ای ۵ ‌بندی، از تصمیم خود مبنی بر افزایش قیمت خودروهای مونتاژی دفاع کرد. یکی از موضوعاتی که در این بیانیه به‌آن اشاره شده، این است که محاسبات برای تغییر قیمت محصولات خودروسازان خصوصی، توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام شده و سازمان حمایت هم زیرمجموعه وزارت صمت و دولت است.

همچنین شورای‌رقابت در این بیانیه تاکید کرده است که رشد قیمت صرفا به‌خاطر درخواست خودروسازان خصوصی نبوده و این امر بر اساس بررسی اسناد مربوطه صورت گرفته است.

» پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC بیشترین کاهش قیمت را در بازار تجربه کرد

در آخرین روز هفته گذشته، بازار تمام خودروها با کاهش قیمت همراه بود؛ تا جایی که در میان خودروهای داخلی تا ۲۵ میلیون‌تومان افت بها مشاهده شد. در این میان پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC بیشترین افت قیمت را داشت و با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش در بازار خودروهای داخلی، از این نظر رکورددار بود.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند؛ جایی که قیمت پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به ۷۰۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۲۳ میلیون‌تومان کاهش به ۷۷۰ میلیون‌تومان، تارا دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش به ۶۳۶ میلیون‌تومان، سورن پلاس با رینگ (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش به ۵۲۸ میلیون‌تومان و تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۷۷۲ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۶۵ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان نرخ‌گذاری شد.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم؛ جایی که ارزش هیوندای الانترا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیاردتومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =