هایلوکس

مدل‌های وارداتی کارکرده در صورت برخورداری از قیمت و کیفیت رقابتی می‌توانند این بازار را در اختیار بگیرند و برخی پیکاپ‌های مونتاژی را از میدان بیرون برانند

طرح واردات خودروهای کارکرده به کشور بعد از آن‌که در سال جاری خبرساز شد، در هفته گذشته به تایید شورای نگهبان رسید و به قانون تبدیل شد. براساس این طرح، واردات خودروهای دست‌دوم با کارکرد ۵ سال و کمتر توسط افراد حقیقی و حقوقی مجاز شمرده شده است. چنانچه واردات این خودروها موفق باشد، فضای رقابت برای خودروسازان داخلی تنگ‌تر از گذشته خواهد شد. این احتمال وجود دارد که بیشترین رقابت مدل‌های وارداتی با خودروهای داخلی بر سر تناسب بین کیفیت و قیمت باشد؛ موضوعی که شاید در بازارهایی مانند پیکاپ‌ها بیش‌از سایر بخش‌ها محسوس باشد. درحالی‌که در بازار کشور، تقاضا برای پیکاپ‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، اما شاهد هستیم این بازار هم به‌دست مدل‌های چینی افتاده است. بنابراین مدل‌های وارداتی کارکرده در صورت برخورداری از قیمت و کیفیت رقابتی می‌توانند این بازار را در اختیار بگیرند و برخی پیکاپ‌های مونتاژی را از میدان بیرون برانند.

«هایلوکس»؛ رقیب سرسخت چینی‌های مونتاژی

پیکاپی که پیش از این نیز به بازار کشور راه پیدا کرده و توانسته بود سهم خوبی را به خود اختصاص دهد، محصولی از خودروساز ژاپنی تویوتا است. این پیکاپ نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر توجه جهان طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. نسخه ۲۰۲۲ تویوتا هایلوکس با تمام کشورگشایی‌هایی که انجام داده است، با قیمتی کمتر از ۳۹هزار یورو در بازارهای اروپایی معامله می‌شود.

آغاز رقابت پیکاپ های چینی‌ و ژاپنی با وارداتی های دست دوم

می‌توان گفت با احتساب همان نرخ یک‌میلیارد تومانی برای هزینه‌های واردات و نرخ ۶۰هزار تومانی برای یورو، قیمت نهایی مدل‌های کارکرده این خودروها در بازارهای داخلی به کمتر از ۴میلیارد تومان خواهد رسید. البته باید به این موضوع هم توجه داشت که قیمت ۴میلیارد تومانی برای مدل‌های ۴۰هزار یورویی این خودرو محاسبه شده و مدل‌های تک‌کابین و کمی‌ قدیمی‌تر آن با قیمت‌های تقریبا ۱۸هزار یورویی در بازار اروپا یافت می‌شوند که قیمت نهایی کمی بیشتر از ۲میلیارد تومان را در طرح وارداتی خواهد داشت.

باید این موضوع را هم مدنظر قرار داد که بعد از سه مدل آمریکایی فورد، شورولت و رم، هایلوکس به‌طور معمول چهارمین پیکاپ پرفروش در جهان شناخته می‌شود.

«نیسان ناوارا»؛ ندیده‌ای از نسل نیسان آبی!

نیسان ناوارا پیکاپ دیگری است که می‌تواند سرنوشت موفقیت‌آمیزی در طرح واردات خودروهای کارکرده به کشور داشته باشد. این پیکاپ آسیایی که به نوعی ندیده‌ای از نسل نیسان جونیور یا همان نیسان آبی خودمان است، در بازار اروپا با توجه به سال ساخت و کارکرد با قیمت‌هایی بین ۱۸هزار تا حدود ۴۰ هزار دلار معامله می‌شود.

آغاز رقابت پیکاپ های چینی‌ و ژاپنی با وارداتی های دست دوم

بنابراین این پیکاپ مطرح جهانی در ارزان‌ترین و گران‌ترین مدل خود در بازارهای جهانی و با نرخ ۵۰هزار تومانی دلار با قیمتی معادل ۲میلیارد تا ۳میلیارد تومان در بازار کشور عرضه خواهد شد؛ قیمتی‌ که اگر تحقق پیدا کند، شرایط را برای جولان مدل‌های چینی در بازار بسیار دشوار خواهد کرد.

به‌طور قطع بازار ایران در شرایط عادی و بدون محدودیت، همواره به سمت اروپایی‌ها متمایل بوده است. بنابراین دور از انتظار نیست که یک برند معمولی اروپایی و حتی ژاپن و کره، سهم بیشترین نسبت به چینی‌ها در اختیار بگیرد؛ البته در شرایطی که هزینه‌ها و تعرفه‌ها ابزاری برای بالا بردن قیمت و راحت کردن کار داخلی‌ها نشود.

خرید «مرسدس‌بنز ایکس‌کلاس» وارداتی با ۴میلیارد تومان!

یکی از بهترین پیکاپ‌هایی که می‌تواند انتخاب مناسبی برای واردات به کشور باشد و بازار با توجه غیبت طولانی‌مدت مدل‌های اروپایی، تشنخ ورود آن‌هاست؛ محصول مرسدس بنز است.

آغاز رقابت پیکاپ های چینی‌ و ژاپنی با وارداتی های دست دوم

به‌عنوان نمونه، نسخه ۲۰۱۸ پیکاپ ایکس‌کلاس بنز با ۲۹هزار کیلومتر کارکرد با قیمتی حدود ۴۵هزار یورو معامله می‌شود. این پیکاپ که درحال‌حاضر هنوز هم از نظر طراحی و هم کیفیت ساخت فاصله بسیاری با مدل‌های چینی دارد، با محاسبه نرخ ۶۰هزار تومانی یورو و یک‌میلیارد تومان تعرفه و هزینه‌های وارداتی، با قیمتی حدود ۴میلیارد تومان به بازار کشور و به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

فرآیند مشخص واردات و سود و هزینه‌های منطقی؛ شرط رقابت وارداتی‌ها

پیکاپ‌ها در طرح واردات خودروهای کارکرده، چنانچه طی یک روال مشخص و با سود و هزینه‌های منطقی به بازار کشور برسند، می‌توانند تحول عظیمی در این سگمنت ایجاد کنند. گران‌ترین پیکاپ‌ها بعد از رسیدن به بازار کشور، قیمتی حدود ۴میلیارد تومان خواهند داشت که می‌توانند توجه بسیاری از متقاضیان این خودروها را به خود جلب کنند.

گرچه این قیمت هم برای بازار خودروهای آفرودی و پیکاپ‌ها بالا به نظر می‌رسد، اما باید به این نیز موضوع توجه داشت که درحال‌حاضر برخی خودروهای چینی موجود در کشور با قیمت‌هایی مشابه در بازار عرضه می‌شوند.

یعنی خریداران این سگمنت می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت منطقی، به‌جای خرید مدل‌های چینی به مدل‌های اروپایی دسترسی پیدا کنند. بنابراین پیکاپ‌های مونتاژی برای بقا در بازار باید به سمت قیمت‌های رقابتی‌تر و ایجاد شرایط فروش اقساطی بروند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    مقاله خوبی بود اما با مطالعه قانون خوروهای کارکرده متوجه میشن که اسمی از وانت برده نشده و فقط واردات سواری و کامیون و سواری کار یعنی مینی ون آزاد شده
  • عسا IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 0
    باشه.ماهم.باور کردیم.انوقت این مونتاژکارا اجازه میدند اصلا با عقل جور در نمیاد .اینا میخشونو سفت کوبوندند نمیزاذن ضرر کنن.اصلا مافیای خودرو اجازه نمیده والبته ماشینا خیلی بالاتر از ایناست قیمتاشون حالا ببینبد
  • اسفدیار IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    البته و صد البته اگر مافیای خودرو که چنگال اختاپوسی به جون ملت ریشه دوانیده و دولت هم حمایت میکند اجازه این کارو بدهند
  • پژمان IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    1 0
    ایران وثروتمندشدگان دلال ومافیای مشخص ومفسدبرای چین تنهامحل امن فزوش خودزوهایش برای تست وبررسی میزان کشتارو مقاومت دزبرابرهمه شرایط است،تاسوداینهاتضمین نشودملت باسدمنتظربمانند،دزهمین چین خودروهای کلاس بالابرای خودشان تولیدومونتاژ میشودولی چینی اصیل بایددرایران وچندکشوربدهکارآفریقائی تست شود،خودروسیاست ژده بااسم چانگ وتانگ ومانگ
  • کهن دیار IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    این مافیای چین بره شاید امیدی باشه وگرنه دلالان به ثروت کلان یه شبه رسیده مشخص داخل با تولید آشغال با قیمت بالا مث زالو خون مردمو می‌کند.هایلوکس۲۰۱۶چرا باید۵میلیارد باشه.سر دجال سلامت و عشاقش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =