رئیس تاتاموتورز

براساس گزارش‌ها شرکت تاتا موتورز هند صاحب برندهای جگوار و لندروور قصد دارد تا یک گیگاکارخانه در بریتانیا ایجاد کند.

نخستین گیگاکارخانه باتری گروه تاتا درخارج از هند بیش از ۵.۱ میلیارددلار هزینه خواهد داشت و تا ۴ هزار فرصت شغلی را در بریتانیا ایجاد خواهد کرد. تاتا اعلام کرد بیش از ۵.۱۶ میلیارددلار (۴ میلیارد پوند) برای ساخت یک کارخانه سلول باتری ۴۰ گیگاوات-ساعتی (GWh) در بریتانیا سرمایه‌گذاری خواهد کرد که نخستین کارخانه آن در خارج از هند است.

این شرکت افزود: «این سرمایه‌گذاری راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی تجدیدپذیر و حمل‌ونقل الکتریکی را برای مشتریان در بریتانیا و اروپا ارائه می‌کند.»

تاتا موتورز و جگوار-لندروور (JLR) مشتریان اصلی کارخانه سلول جدید خواهند بود که انتظار می‌رود تا ۴ هزار فرصت شغلی ایجاد کند. این کارخانه باتری‌هایی را برای مدل‌های آینده BEV از برندهای رنجروور، دیفندر، دیسکاوری و جگوار تامین خواهد کرد.

این تاسیسات در سال ۲۰۲۶ شروع به‌تولید خواهد کرد و خروجی اولیه ۴۰ گیگاوات-ساعت سلول در سال خواهد داشت. انتظار می‌رود این کارخانه تا سال ۲۰۳۰ تقریبا نیمی از نیازهای تولید باتری بریتانیا را برآورده کند.

طبق پیش‌بینی موسسه فارادی، بریتانیا تا آن زمان به‌بیش از ۱۰۰ گیگاوات-ساعت در سال نیاز خواهد داشت.

گروه تاتا مکان کارخانه را فاش نکرد؛ اما «رویترز» گزارش می‌دهد انتظار می‌رود این کارخانه در سامرست، جنوب غربی انگلستان ساخته شود؛ درحالی که کارخانه‌های JLR بریتانیا در نزدیکی بیرمنگام، در مرکز انگلستان هستند.

گروه تاتا گفت این سرمایه‌گذاری بخشی جدایی‌ناپذیر از تعهد این شرکت به‌حمل‌ونقل الکتریکی و فناوری‌های ذخیره انرژی تجدیدپذیر است. براساس اعلام تاتاموتورز، این شرکت یک اکوسیستم فناوری سبز رقابتی را در مقیاس بزرگ در بریتانیا ایجاد می‌کند.

رئیس تاتاموتورز هم در این خصوص گفت: «امروز من خوشحالم که اعلام کنم گروه تاتا یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات تولید سلول باتری اروپا را در بریتانیا راه‌اندازی خواهد کرد. سرمایه‌گذاری چندمیلیارد پوندی ما، فناوری پیشرفته‌ای را به این کشور می‌آورد و به‌برقی‌سازی صنعت کمک می‌کند.»

بر اساس گزارش‌ها اسپانیا نیز برای دریافت سرمایه‌گذاری تاتا درحوزه ساخت کارخانه سلول باتری با بریتانیا رقابت می‌کرد؛ اما بریتانیا بسته تشویقی جذاب‌تری را به‌این شرکت هندی ارائه کرد.درحالی که دولت بریتانیا از ارائه جزئیات درمورد حمایت مالی که به‌تاتا وعده داده بود خودداری کرد، گرانت شاپس، وزیر انرژی به «بی‌بی‌سی» گفت که بسته حمایتی ما بسیار بزرگ است؛ اما مستقیما به یک‌میلیارد پوند (۱.۲۹ میلیارددلار) نخواهد رسید.

اعلامیه گروه تاتا بزرگ‌ترین حرکت بریتانیا تاکنون در فضای کارخانه گیگافکتوری باتری خودروهای برقی است. این کشور در این زمینه از رقبای اروپایی عقب افتاده است. بیش از ۳۰ کارخانه گیگا-باتری EV در سراسر اتحادیه‌اروپا برنامه‌ریزی شده یا در دست ساخت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =