علي خسرواني

علی خسروانی *

به عقیده برخی کارشناسان، واردات خودرو به صورت سی‌کی‌دی و مونتاژ هزینه‌های پنهانی دارد که احتمالا از دید مسئولان پنهان مانده است، فعالان صنعت خودرو در این خصوص می‌گویند اکثر شرکت‌های چینی قطعات منفصله را مستقیم به ایران نمی‌دهند، بلکه شرکت واسطه قطعات را می‌خرد و به ایران ارسال می‌کند. در ادامه علی خسروانی، کارشناس صنعت و بازار خودرو به بیان نظرات خود می پردازد.

قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان ازسوی شورای رقابت چه تبعاتی برای خودروسازان به دنبال داشته است؟

شورای رقابت طبق فرمولی خود و براساس صورت‌های مالی خودروسازان محصولات را قیمت‌گذاری کرده که این زیر نرخ مدنظر خودروسازان است. دستور بازنگری قیمت‌ها کمی هیجانی و غیرکارشناسی است و طبیعتا شورای رقابت هم بر موضع خود پافشاری کرد. شورای رقابت اگر دغدغه مردم را دارد باید کاری کند شرکت‌ها از نرخ‌های مصوب‌ تمکین کنند. موضوع این است بعضی شرکت‌ها قیمت‌های شورای رقابت را قبول نداشتند و در دعوت‌نامه‌های ارسالی قیمت‌ها را علی‌الحساب نوشتند.

آیا وزارت صمت می‌تواند خودروسازان را ملزم به عرضه محصولات تولیدی زیرقیمت تمام‌شده کند و آیا این شیوه به افزایش زیان انباشته خودروسازان منجر نمی‌شود؟

اگر رئیس‌جمهور از قدرت خود استفاده کند، می‌تواند کاری کند که شرکت‌ها از قیمت‌ها تمکین و خودرو عرضه کنند تا قیمت‌ها متعادل‌تر شوند. در ۴ماهه اول امسال شرکت‌های خودروسازی خصوصی (به دلیل نداشتن قیمت) حتی ۱۰درصد مدت مشابه پارسال خودرو تحویل ندادند. به هر حال فروشنده می‌خواهد بیشتر و با قیمت مدنظر خود بفروشد. اگر خودروسازان قیمت‌های قبلی را که بنیادین بودند، می‌پذیرفتند منجر به تحویل خودرو می‌شد زیرا رویه مناسب همراه با نتایج خوبی بود.

آیا قیمت‌گذاری شورای رقابت را به صورت کلی در تضاد با منافع خودروسازان می دانید؟

در هر صورت قیمت برخی خودروها حول یک میلیارد بی‌منطق نیست البته اگر شرکت‌ها با همین قیمت محصول را عرضه کنند و به دست مصرف‌کننده برسد، چون از آن طرف هم واردات خودرو را در پیش داریم که سبب می‌شود فضا از هیجانات دور شود و به قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =