رانندگی در آفرود

در مانوری که آفرودسواران برگزار کردند، نشان دادند یک محیط‌بان هستند و مشتاقند آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. باید با هم به یک گفتمان مشترک برسیم تا این افراد بتوانند بدون آسیب به طبیعت از آن استفاده کنند.

یکی از دغدغه‌های طرفداران محیط‌زیست، ردپایی است که خودروهای آفرود در طبیعت برجای می‌گذارند. آفرودها ازجمله خودروهای گردشگری و مسابقه‌ای هستند که برای تفریحات جنگلی، کویری و... استفاده می‌شوند. با وجود اینکه برخی از این خودروها به طبیعت آسیب جدی و غیرقابل برگشتی وارد می‌کنند، ولی با این حال این ورزش طرفداران زیادی دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

همه به دنبال حفظ طبیعت هستند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به قانونمند شدن آفرودسواران گفت: «اکنون هیچ آیین‌نامه‌ای بر آفرودسواران یا همان بیراهه‌سواران حاکم نیست به‌همین‌دلیل تهیه آیین‌نامه فعالیت آنها در طبیعت در دستور سازمان محیط‌زیست قرار گرفته است.»

علی سلاجقه در حاشیه مانور آفرودسواران در تهران افزود: «آفرودسواران در طبیعت آشفتگی ایجاد می کنند؛ هم از لحاظ صوتی و هم آواره کردن زیستمندان مناطقی که از آن عبور می‌کنند.»

وی اظهار کرد: «ازآنجا که قانونی بر فعالیت آنها حاکم نیست از این رو موجب تخریب محیط‌زیست می‌شوند. چرخ خودروهای این افراد، خاک مسیر تردد را می‌کوبد و منطقه را برای بروز گرد و غبار آماده می‌کند.»

وی ادامه داد: «در مانوری که آفرودسواران برگزار کردند، نشان دادند یک محیط‌بان هستند و مشتاقند آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. باید با هم به یک گفتمان مشترک برسیم تا این افراد بتوانند بدون آسیب به طبیعت از آن استفاده کنند.»

سلاجقه تاکید کرد: «آنچه ما از این افراد می‌خواهیم این است که به طبیعت آسیب نزنند. طبیعت نظم خود را دارد و اگر به هر دلیلی به هم بخورد، به ضرر انسان خواهد بود.»

وی اظهار کرد: «ما نیز به‌عنوان سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای شعارهایی که دولت برای مردمی‌سازی محیط‌زیست می‌دهد، پیش می‌رویم.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «فرهنگ‌سازی و آموزش محیط‌زیست جزو برنامه‌های سازمان محیط‌زیست است و ما باید حتما محتوای آموزشی را تهیه و تدوین کنیم، چون فرهنگ مردم ارتقا یافته و همه دنبال آن هستند که حافظ طبیعت باشند.»

آسیب‌های آفرودسواران بی‌توجه به ‌قانون به طبیعت!

چندی پیش رئیس کمیته سافاری در این باره گفت: «اکنون با برنامه‌ریزی فعالان این رشته ورزشی، در تلاش هستیم از آسیب‌های جدی به محیط‌زیست خودداری شود. این امر با درختکاری و پاکسازی مواد زائد در جنگل‌ها و کوهستان‌ها در حال انجام است.»

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه خوبی با سازمان محیط‌زیست و اداره کل منابع طبیعی در این خصوص منعقد شده است، بیان کرد: «در جلسه‌ای با سازمان محیط‌زیست مقرر شد گواهینامه سافاری مبنی‌بر اینکه آموزش‌های لازم برای افرادی که به دل طبیعت می‌روند نیز صادر شود تا منابع طبیعی دچار آسیب نشوند. این امر در کاهش آسیب‌ها موثر است و با فرهنگ‌سازی می‌توان زمینه استفاده درست از این ورزش را فراهم کرد.»

البته رئیس کمیته سافاری عنوان کرد نمی‌توان این ورزش را در کل کشور پوشش داد، چراکه به باور او بسیاری از گروه‌ها خودسرانه این کار را انجام می‌دهند و به منابع طبیعی کشور به‌دلیل عدم آگاهی آسیب می‌زنند.»

وی در ادامه گفت: «سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی باید هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام و مناطقی را برای این کار اختصاص دهد.»

ورزش‌هایی که لجام گسیخته شکل گرفته‌اند!

اما بهمن ایزدی، کارشناس محیط‌زیست نظر دیگری دارد. او با اشاره به آسیب‌های جدی این ورزش به طبیعت گفت: «ورزش‌های آفرود و سافاری در ایران لجام‌گسیخته شکل گرفته‌اند زیرا زیستگاه‌ها و رویشگاه‌ها را از بین می‌برند بدین‌ترتیب هیچگاه محیط مثل اول نخواهد شد.»

وی ادامه داد: «در مناطقی، درختانی به‌ارتفاع یک‌متر و نیم روییده‌اند، ۸۰ سال قدمت دارند، با شرایط سخت و کمبود آب آن منطقه خود را تطبیق داده‌اند و سبب تثبیت خاک و ماسه‌های اطراف خود شده‌اند و حتی در کنار آنها گونه‌های علفی دیگری نیز رشد کرده‌اند. درواقع آن مکان، مأمن حشرات و گونه‌های دیگر است؛ اما این خودروها به راحتی این درخت ها را زیر چرخ‌های خود لگدکوب می‌کنند و اکوسیستم را به هم می‌ریزند.»

این کارشناس محیط‌زیست پیشنهاد داد: «فدراسیون باید با کمک سازمان‌های ذیربط، مناطقی را که توان اکولوژیکی خویش را به خاطر دخالت‌های انسانی یا به دلیل عوامل طبیعی از دست داده‌اند، شناسایی کرده و به ایجاد پیست‌های آفرود در آنها اقدام کند.»

وی درباره ساماندهی رویکرد مخرب آفرود و سافاری در کشور بیان کرد: «خودمان باید مملکت و آب و خاک خویش را بشناسیم و بی‌پروا وارد محیط‌زیست نشویم. البته بهتر است سازمان‌های مربوط به آفرود و سافاری ساماندهی و قانونمند شوند و ورزشکاران نیز آموزش ببینند. زیرا این بی‌مهری‌ها نسبت‌به زادبوم ، به دلیل کم‌اطلاعی و آموزش ندیدن برخی از این افراد است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =